In het vervoersplan van de concessie komt weer meer naar voren:
TSM is voornemens direct na de eerste gunning van de eerste concessie, ter vervanging van de huidige Midsland een nieuw innovatief groen veerbootconcept te ontwikkelen en na voltooiing in de vaart brengen. Daarna beschikt TSM over een moderne vloot, waarmee zij vraaggestuurd modern en gastgericht aan de verwachte vervoersvraag van de komende vijfjaar kan voldoen.
Het reserve RoPax schip het ms Midsland van TSM is het oudst en staat al enige tijd op de nominatie vervangen te worden. Door de lange onzekerheid m.b.t. de borging door de overheid van de veerdiensten op de Waddenzee is een dergelijke omvangrijke investering telkens uitgesteld. Zodra de onderhandse gunning aan TSM een feit is, staat de vervanging van de Midsland op de agenda. Daarbij zullen de alternatieven nogmaals de revue passeren, waarbij vervanging waarschijnlijk plaats zal vinden door een innovatief “groen” nieuw gebouwd veerbootconcept. TSM voert daartoe inmiddels – vooruitlopend op definitieve gunning van de concessie – in samen werking met Damen Shipyards en Austal een haalbaarheid- en ontwerpstudie uit. De studie spitst zich toe op een veerboot concept waarvan primair het totale scheepsgewicht zo licht mogelijk wordt gehouden. Door aluminium of composiet als bouwmateriaal toe te passen in combinatie met een optimale rompvorm zal
het benodigde voortstuwingsvermogen – lees brandstofverbruik - relatief kleiner worden. Vervolgens wordt onderzocht in hoeverre LNG – liquid Natural Gas – in hybride vorm als hoofdbrandstof kan worden toegepast in combinatie met wind en zon energie.
De beoogde reducties in uitstoot van schadelijke emissies zijn daarbij:
15% tot 20% minder CO2 uitstoot;
85% minder NOx;
100% minder SOx en
95% minder PM10/fijnstof
De veerdiensten in de Waddenzee kunnen zelfvoorzienend zijn vanwege de populariteit van dit Werelderfgoed en haar parels van eilanden. De overweldigende natuur, de rust, de ruimte en de schone lucht maken dit gebied zo populair. Versterkt door de mondiale klimaatsverandering moeten deze kernwaarden vandaag en in de toekomst bewaakt en uitgedragen worden door alle partijen die actief werkzaam zijn in dit kwetsbare gebied. TSM spant zich hier als rederij voor in en wil o.a. met het nieuwe veerconcept sterk inzetten op een schoner milieu. Dit draagt niet alleen bij aan een schoner milieu maar ook aan een sterk imago als dienstverlener. TSM betreurt de soms aflatende houding van de diverse overheden op dit punt. De extra investeringen zijn – met name bij toepassing van LNG als brandstof – alleen economisch verdedigbaar bij subsidiëring van (een deel van) de extra investeringskosten.
http://www.centrumpp.nl/Images/Concessie%20Waddenveren%20West%20WOB_tcm318-304318.pdf