Beste Willem
Leen & Richard, de vergelijking in tarieven en diensten met Engeland gaat niet op. Toen Olau begon op Engeland te varen waren dat gecharterde oude schepen, meen ik mij te herinneren en de zaak is pas later op een hoog niveau gekomen. Dat was een periode van vrije concurrentie, waarin voldoende andere verbindingen bestonden die ook op zich zinvol waren. Functioneerde overigens prima. Dat je naar Engeland goedkoper kan overvaren dan naar TS is vanzelfsprekend volstrekt afhankelijk van wat je maximaal aan materieel kan inzetten gegeven vaarwater, vervoersvolumen en belastingen. Ik zie nog steeds, dat de Waddenrederijen die aspecten in hun commerci?le communicatie niet duidelijk naar buiten melden.
EVT gaat gewoon door, die is het erom te doen "zittende" rederij te zijn en dan straks te procederen. Ik vrees dat we er nog niet zijn.
Willem ik bedoel met het bovenstaande Als EVT de dienst wil overnemen doe dat dan ook en dan met goed en modern materiaal, niet met een Stortemelk, dat lijkt toch nergens op
Doeksen zou juist wel moeten investeren zodat ze kunnen zeggen zie je wel wij hebben het beste materiaal.
Je kan het met de concessie regeling eens zijn of niet, feit blijft dat hij op veel veerdiensten naar eilanden in Europa word toegepast.
Stel dat hij er komt, en EVT dingt mee, dan zal een overheid toch kiezen voor die rederij met de beste diensregeling, het beste materiaal, de meste waarborgen, de beste prijs/kwaliteitsverhouding, zo is het op die diensten elders gegaan
Als haantjes het wil worden dan zal hij toch met heel wat scehepen moeten komen of anders alles van Doeksen over moeten nemen.
Heeft EVT daar geld voor, de bank wordt dan wel erg belangrijk.
Dus ik blijf zeggen Doeksen investeer juist wel in het nieuwe schip, het wordt dan wel erg moeilijk om voor een ander te kiezen
Met een geoptimaliseerde supermoderne sneldienst moet je dan toch een prachtig uitgangspunt hebben
Willem nog even een vraag: komt de concessiewet er niet, wat betekent dat dan voor Texel, ruimte ook daar voor concurrentie, er was in het verleden al eens belangstelling