Over smaak valt niet te twisten, dat is ontegenzeggelijk waar.
Ik dacht eigenlijk dat het nieuwe schip de Midsland als reserve vaartuig zou vervangen?
Of wordt inderdaad de Friesland reserve en wordt het nieuwe schip de hoofdboot?
Kan de Friesland eigenlijk wel op Vlieland komen, ik dacht dat zij daarvoor te diep steekt?
gr. Hans.
Is zeker, heb ik van vele personeelsleden van de Rederij te horen gekregen (Hoofdkapiteins, OR-lid). Staat ook al enkele malen vermeldt op de eerdere pagina's, vanaf
hier. Friesland kan ook op Vlieland komen, is meer diepgang dan op sommige plekken in de Slenk en de Vlieland heeft ook een tijd op de aanlegplaats van Terschelling in Harlingen aangelegen, dus zal de Friesland in principe ook op Vlieland moeten kunnen aanleggen (Misschien met een paar hele kleine aanpassingen).
Wat betreft het ontwerp; Het onderwaterschip ziet er geveegder uit dan op de Vlieland, maar de schets ziet er nog erg basic uit, dus daar is nog weinig over te zeggen. Vind de voorkant vanaf autodek-hoogte nog vierkanter uit zien dan op de Vlieland, maar dat kan nog veranderen. Ik mis trouwens een meerdek aan de voorkant van het schip? Wel mooi met een overdekt gedeelte op het zonnedek; handig voor catering (nu altijd een probleem op open zonnedek ivm harde wind) en bij slecht weer! Schroostenen in ieder geval weer naar boven geleid, maar de schoorstenen staan erg ver naar achteren voor een waarschijnlijke diesel-elektrische opwekking? Stuurhuis staat mooi hoog en overzichtelijk boven het schip, denk dat de bemanning daar wel blij van wordt (behalve bij het bewegen op de golven...)