Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
willem boot:
Heel goed, Pieter. Ik had zelf ook het liefst aan boord van onze oude rommel gebleven (Schelde 1896, Lely 1900, Krammer 1928, Zijpe 1930, Hollandsch Diep 1949, Stad Zierikzee 1966, Schouwen-Duiveland en Stad Veere 1967), maar daar zat geen enkele toekomst meer in. Prachtige tijd gehad, maar eens houdt de sterkste schroothoop het voor gezien.
Je hebt niet alleen met klanten/passagiers te maken, maar ook met allerlei andere partijen eromheen. Daar zitten er tussen die er gewoon schandelijk gebruik van maken om even te laten zien dat zij wel modern spul hebben en jij niet. Lachen, jongens, en je staat gelijk met 1-0 achter. Het is best aardig om ergens goede herinneringen aan te hebben, maar alleen daarom voortdurend een oud schip laten doormodderen, terwijl het gewoon beter kan, is het paard achter de wagen spannen.
Mijn eerste overtocht naar TS was met de oude 'Dokter Wagemaker', NW 7 en opkomend tij, dus dik drie uur varen met die veel te zwakke motor. Supergezellig, dat geef ik toe, maar daar krijg je tegenwoordig niemand meer voor die normaal naar een eiland moet. Anders zaten die snelboten niet continu vol.
Even in de realiteit blijven, heren!
Vriend:
In aansluiting op het stuk van Willem een mooi voorbeeld. Mijn ouders maakten enkele jaren geleden de historische driehoek Hoorn-Medemblik-Enkhuizen tijdens een familie-uitje waarbij ze ook met de Friesland (1) voeren. 'Mooi schip h?', zei ik. Mijn vader: 'Mhaw, het is wel een oud gebakje'.
Deze zomer waren mijn ouders een paar dagen bij ons op Vlieland. Ze vonden de Vlieland een prachtig schip. Lekker stil en met die mooie raampartij achter. Andere familieleden die wat filmpjes van onze vakantie zagen: 'wat een mooie boot zeg'. Zo zal de gemiddelde reiziger op het wad er ook over denken.
Toch zal ik de Midsland straks wel missen met die karakteristiek stampende MAK's......
natureboy:
Opmerkelijk, dat de oudere generatie de oude Friesland afdoet als "een oud gebakje" en jij het als mooi schip ziet Jeroen, misschien hetzelfde verhaal als die Ford Capri in het topic "Stortemelk". Geld eigenlijk voor alle auto's uit die tijd, toen hoorde het bij het straatbeeld, nu kijk ik er echt geinteresseerd naar.
Waar ik wel een beetje misselijk van word is de kretologie waarmee nieuwbouwschepen mee worden omringd. Maritieme uitstraling, versterken van het eilandgevoel, cranberryrode stoelen, en dan die nephouten dekken en tapijt met traanplaat motief, voor mij het ultieme falen van vormgevers in het verbeelden van diezelfde maritieme sfeer. Ik reis liever op een echt schip, dat al deze kunstgrepen niet nodig heeft, maar aanvoelt ruikt en het geluid van een schip heeft. Maar ja, wie ben ik?
Pieter
willem boot:
--- Citaat van: dageraad op 25 september 2009, 07:46:02 ---Waar ik wel een beetje misselijk van word is de kretologie waarmee nieuwbouwschepen mee worden omringd. Maritieme uitstraling, versterken van het eilandgevoel, cranberryrode stoelen, en dan die nephouten dekken en tapijt met traanplaat motief, voor mij het ultieme falen van vormgevers in het verbeelden van diezelfde maritieme sfeer. Ik reis liever op een echt schip, dat al deze kunstgrepen niet nodig heeft, maar aanvoelt ruikt en het geluid van een schip heeft. Maar ja, wie ben ik?
Pieter
--- Einde van citaat ---
Je bent toch zeker al wel op de nieuwe Dokter Wagemaker geweest, Pieter? Vloerbedekking van brandvertragende kunststof met dekplankenpatroon + nep gebreeuwde naden waarvan de planken verkeerd verscherven. Neptonnen en blikken patrijspoorten in messingkleur. Je wordt er doodziek van. Fijne lui, die interieurdesigners die ooit eens een middag op een tupperwarebootje hebben zitten zuipen in de Oosterdokken van Amsterdam. Maar ja, het is wel "maritiem".....
De beste stuurlui staan aan wal, en ze krijgen steeds meer te zeggen.
natureboy:
Nee Willem, de eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik nog niet aan boord ben geweest van de Dokter Wagemaker, en als ik jouw opsomming van droefheden lees, heb ik ook niks gemist. maar het uiterlijk van het ding maakt me al niet vrolijk, hahaha, een groen stuurboordschoorsteentje en een rood bakboordschoorsteentje, net of dat een walslurp ook maar iets zal zeggen. Technisch zal het allemaal best wel voor elkaar zijn, hydrodynamisch ook wel, maar dit is wat ik ook verwacht bij de opvolger van de Midsland. We hebben het al gezien bij de Vlieland, een prestigieuze prijs voor het "innovatieve" interieur, och het zal wel, maar die is vast niet uitgereikt door een zeevarende, maar meer door types die de wollige begrippen "emotie, individualiteit, beleving", etc. hoog in het vaandel hebben. Intussen moesten er allerhande kunstgrepen uitgevoerd worden omdat het schip achter te veel diepgang had, de plaatsing van de uitlaten lijkt me ook niet ideaal, en het is te hopen dat rederij Doeksen van deze fouten heeft geleerd.
Een vervanger voor de Midsland komt er wel een keer, of het nu over een jaar, of drie jaar is, het uiterlijk zal wel even wennen zijn, maar het is te hopen, dat de hele "groene" bevlieging word vergeten, (als je zo milieubewust bent zou je ook geen brandstofslurpende snelboten in de vaart willen hebben) en dat de nieuweling de zelfde betrouwbaarheid zal hebben als de huidige schepen. Misschien ook een moment om eens iets aan de huisstijl te doen? Hebben de "designers" toch nog een klusje'
Pieter
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie