Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (17/72) > >>

brandaris:
ik had juist begrepen dat de nieuwe "midsland" de capaciteit zou krijgen van de drukste dagen in de winter qua auto's en vracht, dus dan zou ie denk ik voor auto's niet groter worden toch?

oude frieslandje terug halen leuk idee, maar dat kan niet omdat daar een kettingbeding opzit van doeksen en dus nooit meer met betalende passagiers mag overzetten op de wadden.

de huidige friesland, prima schip alleen jammer dat ze niet in de breedte is meegegroeid zoals de auto's dat wel zijn de laatste 20 jaar, zie vaak problemen met (oudere) mensen die er moeilijk kunnen komen als ik mee vaar... maar t lijkt mij een multifunctionele boot, soms denk ik wel eens als k in har of ters. op t opstel terrein sta: moet dat er allemaal op? en jahoor, weer past de puzzel in elkaar en is t terrein een klein half uur later leeg.

huidige midsland opknappen? niet doen, ding heeft zn beste tijd gehad, en als ik als leek eroverheen loop, denk ik wel eens.... pfffff.... leuke boot maar hij kan eigelijk wel naar t museum, nietecht meer van deze tijd, en dan is nieuwbouw toch volgens mij goedkopen, ook wordt (zoals willem al een beetje zegt) je vloot er meer van waard dus afstoten dat ding en laat een volwaardig casco in t oosblok bouwen en bouw m zelf af in nederland met nl mensen en materiaal.

doeksen , go for it, en we verwachten voor volgend jaar zomer t casco in harlingen te kunnen bewonderen en in 2011 mee te mogen varen :D

willem boot:

--- Citaat van: dageraad op 22 september 2009, 21:50:59 ---Tja, doeksen kan wel meer auto's naar Terschelling willen overzetten, (hoe zat dat ook al weer met die "groene" gedachtengang) en dat is vanuit hun standpunt uit ook wel begrijpelijk, maar...... op de eilanden komt er toch heel voorzichtig een tegenbeweging op gang. Het is momenteel zo dat per 1 april volgend jaar parkeren in West Terschelling alleen nog voor bewoners mogelijk is en als ik het goed zie kon Nieuw West wel eens volgen, er word nu door de burgemeester vraagtekens gezet bij de groei van Oerol en op ons buureiland Ameland word er voorzichtig gesproken over beperking van het autoverkeer. In dat kader zou het helemaal niet verkeerd zijn voor de rederij om de Midsland nog een paar jaar in de vaart te houden en de ontwikkeling eens af te wachten. Uiteindelijk: zo slecht zijn we nog niet uit met de Friesland en Midsland. Het zijn in ieder geval zeer betrouwbare schepen.

Pieter

--- Einde van citaat ---

Pieter, juist. Zeer betrouwbare schepen. Ik moet nog zien dat zoiets als de Vlieland dat haalt. Wat die auto's betreft: er zijn zolangzamerhand meer "deskundigen"  die twijfelen aan "groene" auto's en dat soort shit meer. Wouter van Dieren komt nog wel eens op de sponsorvaarten met de 'Holland' en als je die hoort spreken, dan blijft er van het groene geweld niet veel over. Ik geloof zo langzaamaan niks meer van al die groene bedoelingen. Meest brandstofeffici?nt lijkt directe verbranding en zeker geen elektriciteit. De grens van wat er wenselijk en mogelijk is, moet door de gemeente Terschelling worden bepaald. Dat wordt een lastige en politieke keus waarvoor de gemeente zelf moet opdraaien. Uiteindelijk wordt het gewoon een economisch vraagstuk, vrees ik. Het "groene" van een veerboot zoals dat nu zo prachtig wordt geventileerd, daar geloof ik gewoon niet in. Het is een simpel sommetje, meer niet. De rest is politiek en die verandert per dag en zeker niet op termijn van de afschrijving van een veerboot = 25 jaar.

willem boot:

--- Citaat van: Leen op 22 september 2009, 18:44:43 ---

De Stortemelk is geen optie, dan kan je ook de Friesland uit Medemblik weer terug halen, leuk voor liefhebbers natuurlijk.
Om ruim twee uur op dat scheepje te moeten zitten , voor de echte die hards zal ik maar zeggen, niet voor de gemiddelde vakantieganger

Leen

--- Einde van citaat ---

Natuurlijk, maar Haantjes waagt het de 'Stortemelk' de hele maand oktober in te zetten. Weet iemand trouwens waarom zo'n simpel snelbootje als de WB ineens een volle maand naar de werf moet? Heb ik nog nooit meegemaakt voor zoiets eenvoudigs. Nieuwe motoren of zo? Lijkt me onwaarschijnlijk. Twee weken moet toch ruim voldoende zijn?

natureboy:

--- Citaat van: brandaris op 22 september 2009, 23:08:26 ---ik had juist begrepen dat de nieuwe "midsland" de capaciteit zou krijgen van de drukste dagen in de winter qua auto's en vracht, dus dan zou ie denk ik voor auto's niet groter worden toch?

--- Einde van citaat ---

Wat ik ervan weet is dat de nieuwbouw ca 120 auto's mee kan nemen, dus dat word per saldo een forse uitbreiding van de capaciteit op het gebied van autovervoer. Ik denk dat we allemaal wel weten dat zeker West Terschelling dichtslibt met blik, tot groot ongenoegen van de reguliere bewoners, die hun eigen auto niet meer kwijt kunnen. (ja op de schoorsteenmantel misschien)
Als je dan ziet dat de rederij met allerlei "aardige" acties ook na het seizoen gasten m?t hun auto naar Terschelling probeert te vervoeren, vanuit koopmanschap wel te begrijpen, maar loop dan niet te schermen met "groene" bedoelingen,  dat is alleen maar om eventuele subsidies binnen te halen.
Het ware te wensen dat, de nieuwbouw inderdaad de autocapaciteit zou hebben van de huidige Midsland
en wat betreft het milieu? Zet er gewoon een paar Diesels van de laatste generatie in, zuiniger en schoner kan het eigenlijk niet.

Pieter

PiebeJanMan:

--- Citaat van: brandaris op 22 september 2009, 23:08:26 ---ik had juist begrepen dat de nieuwe "midsland" de capaciteit zou krijgen van de drukste dagen in de winter qua auto's en vracht, dus dan zou ie denk ik voor auto's niet groter worden toch?
--- Einde van citaat ---

Dacht dat een van de allereerste plannen zijn geweest, toen Paul Melles op Omrop Fryslan was en zei dat er een schip voor circa 600 personen kwam. Daarna is volgens mij het plan gewijzigd omdat er beslist is dat de vervanging van de Midsland direct hoofdboot voor TS gaat worden, dus de Friesland reserve, daarom dus minimaal de capaciteit van de Friesland, maar iets breder om de hedendaagse auto's 2x 3 breed te stallen.  Denk trouwens ca. 1000 binnenzitplaatsen (meeste ooit voor Doeksen), ca. 140 auto's of 100 auto's en 6 vrachtwagens. Vraag me trouwens af wat ze met de autodekindeling gaan doen; Met die tussendekken die in hoogte verstelbaar zijn kun je daar geen vrachtwagens meer neerzetten, terwijl nu juist veel vrachtwagens met de Midsland vervoerd worden, omdat die hier geen 2e hoogte in beslag kunnen nemen. Misschien een vaste tussengang voor vrachtwagens tussen de verstelbare autodekken?

Wat betreft de duurzaamheid is het inderdaad een beetje discutabel allemaal. Doeksen probeert mooi subidie op te strijken, maar nog belangrijker: Een goed (groen) imago! En dat is nu juist belangrijk in deze tijd van concessie en recessie, maar het schip daadwerkelijk bouwen is nog niet helemaal aan de orde. Wat betreft dit schip en duurzaamheid; De voortstuwing gaat waarschijnlijk Diesel(/LPG)-electrisch worden, opzich handig op een ferry, maar je hebt wel verliezen, omdat je eerst omzet naar electriciteit en dan weer terug naar de voorstuwing. Op deze manier kun je echter wel zonne-energie en wind-energie combineren met de dieselmotoren(/LPG).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie