Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
PiebeJanMan:
--- Citaat ---Vast staat dat het nieuwe schip niet uit de Filipijnen zal komen want deze werf is failliet.
--- Einde van citaat ---
De werf is alleen gedeeltelijk stilgelegd, bij gebrek aan werk. Ik heb nog geen bericht gezien dat de werf ook echt failliet is...
Leuke discussie overigens; Ik denk dat de Midsland zeker niet ingrijpend verbouwd gaat worden, hooguit nieuwe bekleding op de banken ofzo. Denk dat Doeksen toch echt graag meer autocapaciteit wil, anders zouden ze 2 autodekken op de Midsland moeten maken... En Doeksen zou gewoon van eigen kracht uit moeten gaan en een moderne, betrouwbare vloot neer moeten zetten tegenover een EVT met 2 enigszins oude schepen. De Friesland mag trouwens wel oud zijn, ik vind haar nog prima met haar tijd mee kunnen!
Jelle Krijthe:
Op den duur zal Doeksen toch een van de 2 schepen moeten vervangen. De Midsland heeft al een behoorlijk aantal trouwe dienstjaren er op zitten, waar de friesland zich ook al een 20-iger mag gaan noemen. Wat zou dan de beste keuze zijn? De Midsland opknappen zodat ze nog 5 (misschien 10?) jaar mee kan? Of een nieuw schip laten bouwen, welke een capaciteit heeft gelijk aan de Friesland, zodat de Friesland later reserve boot kan worden.
Door alleen maar op te knappen ontkom je er niet aan dat er op den duur toch een schip vervangen zal moeten worden. De Midsland zou dan logischerwijs dus als eerst aan de beurt zijn.
Leen:
Leuke discussie overigens; Ik denk dat de Midsland zeker niet ingrijpend verbouwd gaat worden, hooguit nieuwe bekleding op de banken ofzo. Denk dat Doeksen toch echt graag meer autocapaciteit wil, anders zouden ze 2 autodekken op de Midsland moeten maken... En Doeksen zou gewoon van eigen kracht uit moeten gaan en een moderne, betrouwbare vloot neer moeten zetten tegenover een EVT met 2 enigszins oude schepen. De Friesland mag trouwens wel oud zijn, ik vind haar nog prima met haar tijd mee kunnen!
Kijk en dat vind ik nou ook, geloof in je eigen kracht en ga niet zeggen ik investeer maar al vast niet.
Je speelt dan je tegenstanders juist in de kaart, want met een Midsland uit 1974 win je geen concessie.
Met een nieuwe Schellingerland ( laat ik haar zo maar noemen alvast ) als hoofdboot, een reserve Friesland, de Vlieland naar Vlieland, Tiger en Koegelwieck met daarnaast een Noord Nederland heb je toch een prachtige moderne vloot.
Als Haantjes het wil overnemen moet er toch wel heel veel geld op tafel komen, dat red je denk ik niet met een paar aandeeltjes op Terschelling.
Zegt Doeksen nee, ik wacht met investeren dan maak de kansen van andere rederijen aleen maar groter, wat dachten jullie van Wagenborg
Heeft naar Ameland en Schier heel wat beters te bieden dan de Stortemelk.
Ook zij hebben jarenlange ervaring
De directie zal dan ook niet op Terschelling zitten.
Wat de Friesland betreft, een modern schip natuurlijk nog, vind ik ook, maar toch al weer 20 jaar oud.
De Stortemelk is geen optie, dan kan je ook de Friesland uit Medemblik weer terug halen, leuk voor liefhebbers natuurlijk.
Om ruim twee uur op dat scheepje te moeten zitten , voor de echte die hards zal ik maar zeggen, niet voor de gemiddelde vakantieganger
Leen
Leen:
Intermezzo @ Leen
Correctie m.b.t. feiten over OLAU: De OLAU lijn was er al vele jaren voordat STENA de lijn Hoek van Holland overkocht. Zoals Willem Boot noemde: OLAU begon (in 1974) met oude gecharterde schepen en kwam pas na 6 jaren met nieuwbouw. Vooral de Kanaaltunnel en de te luxe schepen van OLAU (de OLAU-twins) waren volgens OLAU de oorzaak dat de lijn moest worden opgeheven in 1994.
Groet,
Robert
Weeet ik Robert, schepen als Olau Kent, Finn enzv.
Wat ik ermee wil zeggen is dat als je durft te investeren komen de klanten ook.
Recent deed Color Line dat ook met de Fantasy, Magic en Superspeeds.
ik ben erop geweest je weet niet wat je ziet aan boord.
Elke avond vol, veel meer passagiers dan voorheen
Terug naar Doeksen, een groene veerboot, veel publiciteit dus, nu een hot item, , werf waarschijnlijk in Europa, sneller dan de Friesland waarschijnlijk, die dan een modern vervangingsschip en reserve wordt, genoeg ruimte voor fietsen en auto's, de tekeningen zien er veel belovend uit.
Bestellen dat schip en er voor gaan.
Heeft iedereen baat bij en zeker de vakantieganger
Leen
willem boot:
--- Citaat van: Leen op 22 september 2009, 06:47:26 ---Willem ik bedoel met het bovenstaande Als EVT de dienst wil overnemen doe dat dan ook en dan met goed en modern materiaal, niet met een Stortemelk, dat lijkt toch nergens op
Doeksen zou juist wel moeten investeren zodat ze kunnen zeggen zie je wel wij hebben het beste materiaal.
Je kan het met de concessie regeling eens zijn of niet, feit blijft dat hij op veel veerdiensten naar eilanden in Europa word toegepast.
Stel dat hij er komt, en EVT dingt mee, dan zal een overheid toch kiezen voor die rederij met de beste diensregeling, het beste materiaal, de meste waarborgen, de beste prijs/kwaliteitsverhouding, zo is het op die diensten elders gegaan
Als haantjes het wil worden dan zal hij toch met heel wat scehepen moeten komen of anders alles van Doeksen over moeten nemen.
Heeft EVT daar geld voor, de bank wordt dan wel erg belangrijk.
Dus ik blijf zeggen Doeksen investeer juist wel in het nieuwe schip, het wordt dan wel erg moeilijk om voor een ander te kiezen
Met een geoptimaliseerde supermoderne sneldienst moet je dan toch een prachtig uitgangspunt hebben
Willem nog even een vraag: komt de concessiewet er niet, wat betekent dat dan voor Texel, ruimte ook daar voor concurrentie, er was in het verleden al eens belangstelling
--- Einde van citaat ---
Leen, eerst je laatste vraag: helemaal niks bijzonders. TESO heeft altijd gezegd (en dat menen ze): als er iemand hier wil komen varen, dan doet-ie maar wat-ie niet laten kan en blazen we hem gewoon het water uit. Vrije concurrentie dus.
Wat betreft je eerdere opmerking hierboven: probleem is dat de concessie de voorwaarden bevat waaraan de rederij moet voldoen volgens de overheid. Die gaat alles bepalen: frequentie, soort/aantal schepen, dienstregeling, tarief. De vervolgstap wordt dan politiek: er moet van alles, ook als dat bedrijfseconomisch niet verantwoord is (bijvoorbeeld zeer late boten met drie gemeenteraadsleden aan boord). Er komt dan een verliespositie die wordt aangevuld met een "Rijksbijdrage" zoals in het streekvervoer. Dan is de redenering: wij betalen, dus wij bepalen en zit je in een positie, vergelijkbaar met de vroegere PSD. De tactiek: eerst zorgen dat de zaak onbetaalbaar wordt, dan (beperkt) bijdokken en vervolgens de baas gaan spelen.
Het werkt veel en veel beter binnen een overlegmodel als het "convenant" de partijen om de tafel te zetten en verder de vraag het aanbod te laten bepalen, zie Texel, want daar werkt dat zo. Op Ameland en Schier trouwens ook. Het gaat de overheid nooit om "de beste dit of dat", maar gewoon om macht. Niks anders. De hedendaagse politiek staat er bol van en dat geldt net zo goed voor lokale overheden.
Ik heb persoonlijk een dergelijke ontwikkeling meegemaakt bij de RTM in het Zuidwesten (streekvervoer ZH- en Zeeuwse eilanden). Nadat de tent ddoor NS was overgenomen ging het fout en de rooie cijfers in. Gelderse Tram idem.
Het mag honderd keer zijn dat elders in Europa dit soort regelingen heel gewoon is, juist in het aangrenzende Waddengebied van Borkum tot Fanoe gebeurt dat niet en je zou je eens moeten afvragen waarom niet. Daar denken ze net als TESO: als er iemand zo nodig moet varen, dan doet-ie dat maar, die kunnen we wel aan. Het functioneert daar prima en ze varen daar allemaal volgens het boekje, tegen een fatsoenlijk tarief en zonder overheidssubsidies. En met goede en grotendeels nieuwe schepen (het doorshuiven van ouder materieel naar elkaar is daar overigens wat gemakkelijker).
Voorlopig varen er nog steeds geen ex-Terschellinger boten op Borkum, maar wel andersom.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie