Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (14/72) > >>

Humtidumty:
Dank je voor de vertaling :D

De reactie van Doeksen is begrijpelijk. Je wil geen grote investering doen als niet zeker is dat dit rendabel gaat worden.

Al met al komt dit de continuiteit niet ten goede en de dienstverlening wordt er niet per definitie beter van, maar mogelijk minder omdat onderhoudsinterval verhoogd dient te worden vanwege de ouderdom van het materiaal.

brandaris:

--- Citaat van: Humtidumty op 18 september 2009, 13:41:40 ---
Je wil geen grote investering doen als niet zeker is dat dit rendabel gaat worden.


--- Einde van citaat ---

Ik denk dat je bedoelt : of je de gedane investering wel terug verdient, rendabel is de lijn wel, anders hadden ze op Vlie toch geen nieuwe boot, die is tenslotte ergens verdient, en trouwens, dan zou Doeksen allang niet meer varen als er niet een rendabele lijn tussen zou zitten  :P

denk ik hoor, maar ik weet t ook niet natuurlijk...

Humtidumty:
Doeksen wil wel een schip laten maken maar wil dit alleen doen als ze de zekerheid heeft dat ze het schip voor lange tijd mogen gaan inzetten op de lijn(en) Haringen - Terschelling en Vlieland.
Als dit niet het geval is, die zekerheid, zal men de Midsland liever verfrissen, daar dit op korte termijn voordeliger is.

willem boot:

--- Citaat van: Humtidumty op 21 september 2009, 10:37:09 ---Doeksen wil wel een schip laten maken maar wil dit alleen doen als ze de zekerheid heeft dat ze het schip voor lange tijd mogen gaan inzetten op de lijn(en) Haringen - Terschelling en Vlieland.
Als dit niet het geval is, die zekerheid, zal men de Midsland liever verfrissen, daar dit op korte termijn voordeliger is.

--- Einde van citaat ---

Dat is de vraag. Uit het oogpunt van kasstroom (in- en uitgaand geld) heb je waarschijnlijk gelijk, tenzij de SI heel erg beroerd gaat doen en die neiging hebben ze. Dan kon het wel eens een heel dure "verfrissing" worden. Blijft staan, dat de rederij dan weer extra wordt gepikt voor de vennootschapsbelasting, omdat niet voldoende kan worden afgeschreven.
Wat voor een dergelijk bedrijf veel erger is, is dat er vanuit het publiek weer zal worden gezegd: weer oude opgeknapte rommel. Dat is al eerder gebeurd. Als je niet regelmatig vernieuwt, zoals TESO en Wagenborg, dan loop je op den duur naamsschade op. Het kan er dan ook op uitlopen dat "Den Haag" weer gaat zeuren: "moeten we wel een concessie gunnen aan een ondernemer die geen investeringen doet?"
Het upgraden van de 'Midsland' is daarom erg riskant. Het kan er dan op uitlopen, dat rederij en Den Haag naar elkaar gaan wijzen "jij doet niks", wat in feite al gebeurt. Tegenover de overheid verlies je dat als ondernemer meestal. We zien hier eigenlijk al de eerste gevolgen van de "concessiewet". Niemand schiet daar ook maar iets mee op.
Kennelijk is die concessie zo belangrijk, dat de werkelijke concurrentiepositie van de Waddenrederijen min of meer uit het oog wordt verloren. Sinds jaar en dag weten alle rederijen, dat ze van het product "eigen eiland" afhankelijk zijn en dat, als een ander eiland het "beter" doet, die concurrent het dus ook beter krijgt. Interessant om te zien hoe dat zich verder ontwikkelt. Het zal niet lang meer duren voordat er vanuit Ameland investeringsbesluiten komen.....

OLAU-fan:
Zoals je meldde Willem: "Beter of slechter doen" dan je buur-eilanden volgens het publiek:  Terschelling stond hierin al vele jaren op achterstand vanwege de relatief hoge boottarieven. Hierbij refereer ik aan de uitleg elders op dit forum waarbij een forumlid de vergelijking trekt en zelfs meldt dat ie met zijn gezinnetje voor minder geld naar Engeland reist, dan naar Terschelling.

Het moderniseren van de MIDSLAND levert 's Neerlands economie werk op. Dan gaat het geld naar de economie waar de reder ook zijn inkomsten van ontvangt. Dit heeft meer maatschappelijke draagkracht dan wederom een Aziatisch schip te laten overvaren. Wat mij betreft blijven we de Duitse MIDSLAND nog vele jaren zien op het Wad.

Groet,

Robert

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie