Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
Humtidumty:
Nog eens naar de afbeelding kijkende zou je bijna denken dat het schip een aandrijving krijgt als was ze een hoovercraft hovercraft.
Spannend allemaal hoor hoe dit allemaal zal gaan.
Bob Koetsier:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 25 augustus 2009, 13:54:20 ---Wel mooi met een overdekt gedeelte op het zonnedek; handig voor catering (nu altijd een probleem op open zonnedek ivm harde wind) en bij slecht weer!
--- Einde van citaat ---
Ik mis even wat catering en een zonnedek met elkaar te maken hebben?
PiebeJanMan:
Op de Vlieland zit er catering in Henks oor, daar heb je regelmatig last van de wind. In dit nieuwe schip kan er catering in het overdekte gedeelte op zonnedek-hoogte...
Jon:
Heel mooi schip, maar ik zie nog niet zo snel windmolens op een veerboot. Ik vindt het wat dat betreft een raar idee, en het past ook niet in het ontwerp van het schip.
Als rederij had ik gezocht naar een andere oplossing (om mee te beginnen) om het schip milieuvriendelijker te maken, zoals TESO doet met de Dokter Wagemaker - gebruik van schone GTL diesel - of experimenten doen met inderdaad LPG als brandstof of toch kijken of je samen met Wagenborg wat kan doen over ik meen hun electro-boot idee.
De windmolens passen niet mooi in het ontwerp van een schip, en misschien zal het verwaarloosbaar zijn, maar toch; die windmolens hebben toch ook weerstand? Dus is het rendement wel echt zo hoog als andere oplossingen?
Edit; over de Dokter Wagemaker gesproken; ik kijk nu weer naar de foto van de nieuw te bouwen boot, en die overkapping van het bovendek aan de voorkant bij het stuurhuis heeft toch wel wat weg van de Texelse veerboot uit 2005.
Leen:
In het stuk dat Piebe stuurde staat dat het waarschijnlijk darrieus rotors worden, maar ook dat is nog niet zeker.
Als je goed op de foto's kijkt in dat stuk van de Nederlandse scheepsbouw kijkt zie de windmolens niet meer staan.
Ook zal het e.e.a afhangen van subsidies en de ervaring leert dat daar de Nederlandse overheid niet zo scheutig mee is.
Leen
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie