Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (2/72) > >>

natureboy:
Men moet zich wel realiseren dat de veerdienst voor ons de verbinding is met de wal, onze lifeline, waar we op aangewezen zijn en waar we als belangrijkste eis aan stellen dat die betrouwbaar is en veilig, en dat heeft Doeksen altijd heel behoorlijk waargemaakt, en dat meestal niet door innovativiteit, maar gewoon door aan te schaffen wat er op dat moment nodig was en wat er op de markt beschikbaar was, zeker, de eerste Koegelwieck was een primeur in Nederland op het gebied van snelle ferries, maar ook een noodzaak, want anders was er iemand anders in dat gat gesprongen, uiteindelijk is er in de zomer van 1969 al een experiment met een sneldienst geweest door een ander bedrijf.

willem boot:
Rederij Doeksen is lang niet dat onstuimig vernieuwende bedrijf dat je voorstelt met alle kreten vandien als progressief, anarchistisch en dergelijke (de familie lopen de rillingen over de rug bij dit soort teermen). Doeksen is een zeer goed op het geld passend bedrijf dat pas sedert de laatste Friesland zer voorzichtig aan het vernieuwen is geslagen. In de jaren tussen 1930 en 1990 is men erin geslaagd met zeer goedkoop materieel veel reserves op te bouwen om de zaak uiteindelijk te krijgen waar die in toenmalige theorie paste: zo weinig mogelijk schepen, wat erop neerkwam dat men voor Vlieland en Terschelling ieder 1 hoofdschip had en 1 reserve voor naar beide eilanden

Leen:
Hierop voortbordurende:

Zeker door de vaart door de Slenk duurt de overtocht met de Friesland wel lang, al snel twee uur. 
 

De vraag is moet je voor de vervanging van de Midsland nieuw bouwen of moet je een goed bestaand schip nemen.

Ivm de snelle prijsstijgingen van de olie vallen beschikbare snelboten als het ware van de boom, op veel diensten worden deze diensten als te duur gestaakt. 
De hier genoemde Nixe is met uitgebreide ombouw incl motoren misschien wel goedkoper dan nieuwbouw.
De afmetingen van het schip lijken  in ieder geval perfect.

Maar misschien heeft Willem Boot hij schrijft tenslotte het boek over Doeksen meer inside informatie.

Leen
 

PiebeJanMan:
Laatste nieuws wat ik heb:

Bouwplannen liggen klaar, werf en alles is geselecteerd, maar er wordt gewacht totdat er een concessie voor Doeksen komt. (En EVT dus niet meer mag varen)

Het schip zal de hoofdboot op Terschelling worden. De Friesland zal dus reserve worden en ook op Vlieland moeten varen bij het uit dienst zijn van de Vlieland.

willem boot:
Het heeft er toch even om gespannen of er een nieuwe boot stijl nieuwe Vlieland voor TS zou komen. Achtergrond daarvan waren de problemen met de Vlieland (Ducktails) EN de strategie van het bedrijf. De TSM zit eigenlijk op dit moment op een draaipunt in de historie: passagiersvervoer helemaal snel en de rest langzaam of toch weer een conbinatieschip? Dan spelen de gasolieprijzen natuurlijk een enorme rol.

Kernpunt is, dat men het een tijdje terug eigenlijk nog niet wist. Er is nog niet zo lang geleden serieus over de hele zaak nagedacht, wat zich zo ongeveer uit in de exploitatie van de Noord-Nederland. Het gaat dan om het strategische bedrijfsmodel, waarin de meest voor de hand liggende optie is, passagiersvervoer volledig te scheiden van het vracht-/autovervoer. Voordeel is, dat er dan kan worden volstaan met betrekkelijk simpele schepen van de twee types en heel kort door de bocht zou je dan de scheiding krijgen tussen Tiger en een vergrote Noord-Nederland. Over dat model is heel serieus nagedacht, maar er kleven een paar evidente nadelen aan. Voor de scheiding Vrachtautovervoer/passagiers is het model zonder meer logisch. Je kan dan beter een conventionele, uitgeklede Friesland laten bouwen in verband met de ongelijklastige ligging van een cat bij belading en lossing (kijk maar eens wat er gebeurt als de Noord-Nederland aan het laden is...). Dezelfde scheiding aanbrengen bij luxe-autovervoer werkt niet goed, omdat er dan ofwel door het personeel moet worden geladen/gelost, ofwel de passagiers hun auto moeten ophalen wat veel geloop en gerommel betekent, je kan immers beter de automobilisten aan boord voor het afmeren laten rondhobbelen dan ze eerst weer aan boord te moeten nemen om het wagentje op te zoeken. Resultaat: gezeur en tijdverlies. Daarom is de gedachte aan "absolute scheiding" weer losgelaten en daarom "geloof ik niet erg aan een conventioneel schip".
Van een nieuwe cat, vergroot model Vlieland, kan veel worden verwacht, maar er kan ook veel fout gaan (Ducktails), omdat de ontwerpen voor dit soort schepen zo ongelooflijk kritisch zijn. 't  Is overigens een machtig interessante ontwikkeling die veel te weinig aandacht krijgt.

Ik kan overigens goed begrijpen dat niet iedereen zich op deze manier voor de bootdienst interesseert, dus daarom zal ik het hierbij maar laten, anders ben ik nog wel een paar uur aan het schrijven en dan zou dit misschien op het derde boek uitdraaien ('Holland PESK' even buiten beschouwing latend).

Op het "tweede", Leen, zal je toch echt nog even moeten wachten. Officieel wordt het op 8 november gepresenteerd, maar dan zal het er nog niet zijn. Dat heeft redenen, die ik hier niet kan en/of mag vertellen, maar dat wordt wel duidelijk, dus...........  Nog Even Geduld!

In elk geval wordt het geen tweede SSS, teksten worden veel toegankelijker en er worden veel meer foto's afgedrukt, alles in full color. Dit boek moet naar een veel groter publiek dan SSS, dat meer voer voor scheepologen is. Of bedrijfskundig ge

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie