Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
Vriend:
In het artikel lees ik dat de gasgestookte motoren zelfs op diesel kunnen lopen. Weet iemand hoe dat mogelijk is? Gas en diesel zijn twee behoorlijk verschillende brandstoffen qua ontvlambaarheid en het lijkt mij dat je met deze brandstoffen verschillende compressieverhoudingen nodig hebt.
Trouwens wel slim om met gelijkstroom elektromotoren te werken. Zoals al in het artikel staat kun je dit prima ondersteunen met zonne- en windenergie. Wat mij opvalt is dat er niet gesproken wordt over het opvangen van kinetische energie zoals bij hybride auto's. Zal waarschijnlijk weinig opleveren omdat je na twee uur varen maar ??n keer afremt voor het aanmeren.
PiebeJanMan:
Zou niet inzien waarom de compressieverhouding anders moet zijn? Dieselmotoren hebben al een hoge CV, vooral de vaak grote maritieme motoren. Daarnaast kan bij gas de CV ook hoog zijn, kijk maar op http://nl.wikipedia.org/wiki/Compressieverhouding
En meer info over de motoren die op 2 brandstoffen lopen, zoek op google eens op Bi-fuel en Dual fual engine. En inderdaad, kinetische energie opvangen is ook een optie, maar dat zal erg weinig zijn, omdat de weerstand van de romp vele malen hoger ligt dan de kracht die op de schroef omgezet kan worden naar vermogen (daarnaast gebeurd het afremmen inderdaad maar zon 6x per dag)... Diesel(/LPG/wind/zon)electrische aandrijving leek mij ook al een voor de hand liggende optie. Vind het een mooi streven om naar een hele groene boot te gaan, helaas zijn de ondervindingen hiermee erg laag. Daarom zullen ze vooral ook vanwege de redundancy toch nog graag naar gewone diesel willen kunnen overschakelen.
Vriend:
Ik dacht dat door de gemakkelijker verbranding van gas de motor zou gaan pingelen met een hoge compressieverhouding. In het artikel op wikipedia lees ik dat het octaangehalte (klopvastheid) van gas hoog is, daarom kun je op gas ook met een hoge compressie werken. Nooit geweten.......
Voor de nieuwe boot is het wel praktisch dat er ook op diesel gevaren kan worden. Als ik het zo lees dan is de leverantie van gas nog niet zo vanzelfsprekend.
Bedankt voor de uitleg!
natureboy:
Het zal mij wel benieuwen wat onze vrienden van de Scheepvaartinspectie van grote gastanks op een passagierschip zullen denken, het is immers nu zo dat voor brandbare lading de schepen extra reizen zonder passagiers maken.
Pieter
PiebeJanMan:
En een auto met LPG installatie dan :P?
Niks aan de hand, er zijn tegenwoordig stevige brandstoftanks. Daarnaast zitten ze dan natuurlijk in de rompen van het schip.
En die brandbare lading is niet alleen maar gas, ga ik vanuit, maar ook brandbare lading (hooi bijv).
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie