Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (67/72) > >>

cupdruchan:
De Friesland mooi erbij houden, over de eventuele ligplaats kan je discussieren maar het zou heel goed zijn voor het eiland.
Voor de piekmomenten is het veel beter een extra boot te hebben.
En het wel of niet mooi vinden van de Friesland is persoonlijk.
Het gaat om de capaciteit van het schip en dat heeft dut schip zeker.
En indien nodig kan ook een van de schepen een tripje vlie doen net zoals nu al veel vaker gebeurt met de sneldienst.

Ik vindt het zeer positief van de planwijzigingen.

borie:
Op zich best een slim plan, denk dat Doeksen de schepen meer op beide eilanden in gaat zetten.

Drukte is goed voorspelbaar door het reserveringssysteem, Het kan dus in de toekomst denk ik zomaar gebeuren dat met bv Oerol de Vlieland volle bak op Terschelling gaat varen en 1 van de twee kleinere schepen op Vlieland.

Ook zouden ze in de winter met kleinere schepen toe kunnen die wellicht zuiniger/ goedkoper kunnen varen.

Weet natuurlijk niet of bovenstaande waar is, maar het zou mij een logische stap lijken..

Jelle Krijthe:
Ik zou niet in zien waarom men de Friesland als reserve schip zou laten varen. Toch hoop ik dit wel, al is het maar vanwege de sentimentele waarde.

Omdat ik zo van speculeren hou;
Ik gok erop dat Doeksen de "vraag" en de "grootte" beter op elkaar zal gaan afstemmen.
Ik denk dat er veel meer achter zit dan puur het vervangen van twee schepen. Met name vanwege de capaciteitsverschillen. Ik vind 200-300 passagiers nogal weinig, in vergelijking tot de Midsland. Echter, in de winter (vakantieperiode`s even daar gelaten) zou dit wel eens een slimme zet kunnen zijn. Minder "vraag" (aanbod passagiers en vracht) en dus minder groot schip nodig (wat weer resulteert in lager brandstof verbruik). Zou dus betekenen dat alle schepen op ieder eiland zouden moeten kunnen gaan varen. Daarvoor moeten beide haven inrichtingen veranderd worden (denk aan de passagiers bruggen e.d.).
Het kleinere schip naar Vlie (+ vracht), de wat grotere naar Terschelling (+ vracht), dan hoeft de Noord Nederland minder heen en weer te varen in de winter, wat dus bemanning en brandstof scheelt. De Vlieland (of de grotere nieuwe), zou dan reserve zijn.

De zomer zou men dan echter wat vaker moeten varen, omdat de nieuwe grootste van de twee, niet de volledige capaciteit heeft, die b.v. de Friesland wel heeft. Ook hier kun je dan vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen.

Ik ben erg benieuwd naar de plannen van Doeksen en de achterliggende gedachtes!

waddeneiland:
ik heb navraag gedaan bij Doeksen, Ms Friesland blijft ook na de aanschaf van de schepen in de vloot.

Leen:
In de Leeuwarder courant staat er een artikel over.
Daarbij gaat een nieuwe tekening.
Deze volgt hieronder.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie