Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
PiebeJanMan:
Het is zeker interessant; vooral omdat het eigenlijk nog niet toegepast is, behalve op het E-Ship wat in de moeilijkheden is gekomen door werven die financieel in de moeilijkheden zitten, anders was het eind vorig jaar zeker klaar geweest.
Het is inderdaad minder effectief dan conventionele zeilen; alleen zeilen (als op zeilboot) zijn veel ingewikkelder (touwen, windhoeken) en bovendien moeilijk toe te passen op een veerboot.
De vlieger op de Beluga Skysails haalt toch daadwerkelijk een besparing van 30% meende ik! Met het E-ship proberen ze dit ook te bereiken. Waarom op een veerboot een overall rendement van 15% niet te halen moet zijn, zou ik niet weten. Ik heb alleen geen idee hoe groot de rotoren moeten gaan worden en waarop ze aangedreven worden... (denk gewoon met een elektromotor)
Ik hoop dat er snel meer bericht zal zijn over de ontwikkelingen met de rotoren
Bob Koetsier:
Op Discovery Channel, bij het programma "Project Earth", aflevering Brighter World hadden ze het vanochtend (nu eigenlijk om precies te zijn) over een schip met Flettner-rotors (een ander systeem dan Doeksen noemt (toch?)). Misschien interessant om eens te bekijken.
Ik kon alleen DIT vinden, maar dit is maar een stukje van 3 minuten. Kan de hele uitzending niet vinden. Het is overigens ook maar heel even dat ze het er over hebben. Ze bouwen een trimaran om en zetten van die rotoren erop.
*Edit: Ohnee, verderop in het programma gaan ze nog weer verder met de rotors, testen op zee etc.
willem boot:
Nog even verder gezocht. Er zijn voor 1940 twee schepen met Flettner rotoren gebouwd: de Buckau, een zeilschoener en de Barbara. Wat ik ervan begrijp is, dat uiteindelijk de rotoren minder voordeel opbrachten dan verwacht; bij deze schepen was het zo, dat de rotoren het "normale" zeiltuig moesten vervangen; groot voordeel bleek dat men veel scherper aan de wind kon zeilen, maar het bleef natuurlijk gewoon ouderwets zeilen. Overigens konden in die tijd de normale razeilen en de schoenerzeilen al grotendeels van dek af worden gezet/gestreken/gereefd en hoe dat meer moge heten. Daar had men met de zwaar onderbemande theeklippers al de nodige ervaring opgedaan.
De toenemende efficiency van scheepsdieselmotoren maakte de hele manoeuvre toen niet erg aantrekkelijk, wat te maken hed met de enorme voorsprong die de Duitsers toen hadden op dieselgebied vanwege de lage en compacte U-boot diesels. Wij werketn hier toen nog bij voorkeur met langzaamlopende middeldriuk diesels, omdat de meeste reders die vanwege hun eenvoud prefereerden. In het rederijarchief heb ik nog eens de opmerking gevonden dat dat soort machines goed voldeden omdat ze ook door stoommachinisten goed te bedienen waren (niks ten nadele van die lieden) en makkelijk te repareren bij een storing. Er ging bovendien niet snel iets kapot.
Ik twijfel ernstig of met de toch behoorlijk kronkelige vaarroute van max 2 uur varen de rotoren echt zoveel opleveren. 30-40% besparing op zulke korte trajecten moet ik echt nog zien. 15% komt al meer in de buurt, maar zal ook nog een heksentoer zijn.
Uiteindelijk zie ik in eerste instantie brandstofbesparing als realiteit door verbeterde motortechniek. De rotoren maken namelijk gebruik van het magnus-effect en dat werkt, net als gewone zeilen, voor de bootdienst alleen bij bepaalde windrichtingen die er lang niet altijd zijn. Ik denk dan ook dat de kansen hiervoor veel te optimistisch worden ingeschat.
Meer kans heeft de toepassing van zonnecellen, bijvoorbeeld voor de elektriciteitsvoorziening, maar dan nog wordt een deel daarvan weer tenietgedaan door de noodzaak er een batterij accu's bij te plaatsen, wat ten koste van het laadvermogen gaat. Juist dat aspect is dan weer wat strijdig met de cat-ontwikkeling zoals de Vlieland er een is. Daarbij is van het principe uitgegaan, dat schepen lading moeten vervoeren en geen ballast, wat een behoorlijk theoretisch rendementsvoordeel oplevert.
Wat betreft de Skysails die Beluga op de 'Sky Sails Beluga" heeft geinstalleerd, die dingen functioneren pas op een grote hoogte (weet niet exact hoe hoog) en dat betekent, dat er nogal wat tijd voor nodig is om zo'n "vlieger" de lucht in te krijgen en weer naar beneden te halen. Dat gaat overigens wel volautomatisch. Ik heb er bij de hier genoemde werf toevallig professioneel mee te maken gehad en de rendementen/besparingen van 30-40% waren echt een beetje fors. Bovendien gaan die alleen op bij lange reizen met een stabiele wind in hoge luchtlagen. De rederij heeft trouwens al eens aan Skysails gedacht, maar die passen gewoon niet op een korte afstand: tegen de tijd dat die boven zijn, kan je ze weer inhalen. Ze werken ook alleen optimaal bij rugwind. Dat project kunnen we dus afschrijven.
Tenslotte blijft natuurlijk staan, dat de acceptatie van de "vertraging" die een bootdienst nodig heeft (de acceptatie maakt deel uit van het begrip "verplaatsingsweerstand"), afhangt van de stiptheid waarmee de dienstregeling wordt uitgevoerd. Als een "groen" initiatief wel groene resultaten heeft, maar je haalt bij herhaling je aansluitend vervoer niet, dan is de groene liefde bij de passagier meestal snel voorbij.
M.i. zou de rederij er goed aan doen, pas met zoiets op de proppen te komen als een ander dat onder vergelijkbare condities al eens heeft geprobeerd. Proefkonijn bij een toch wat kritische verbinding als die op VLL en TS lijkt niet erg aan te bevelen. Niettemin blijft het een goede zaak dat een onderneming zich hiermee bezig houdt.
Willem
PiebeJanMan:
Las net het volgende bericht;
Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/05/07/R042.htm
Cramer opent windpark A7
Op donderdag 7 mei opent minister Jacqueline Cramer (VROM) het vernieuwde windpark A7 in Friesland. Bij dit park zijn 12 oude, vrijstaande windmolens afgebroken en vervangen door 4 nieuwe die beter zijn ingepast in het landschap. Bovendien leveren ze veel meer duurzame energie: per turbine 160 keer meer dan de oude. Bijzonder aan dit project is dat per kilowatt geproduceerde energie een euro gestort wordt in een regionaal dorpenfonds.
De opening vindt plaats om 14:00 bij Wegrestaurant Zurich, Rijksweg A7, Viaduct 3 te Zurich.
Vervolgens brengt Cramer een bezoek naar Harlingen. Hier zal zij zich laten bijpraten over de duurzame ambities van rederij Doeksen. Deze exploitant van de veerverbinding met Vlieland en Terschelling vervangt binnen twee jaar het veer Midsland voor een catamaran die volledig op biobrandstof, wind- en zonne energie vaart. Ook zal zij een wandeling maken door de stad met burgemeester Scheffer.
Dit bezoek vangt aan om 15:00 uur bij de vertrekhal van Rederij Doeksen, Waddenpromenade 5 te Harlingen.
Om 17:30 zal Cramer per boot naar Terschelling vertrekken. Aan boord zal zij de pers bijpraten over de weg naar de internationale klimaattop in Kopenhagen. Waar zet Nederland op in? Wat zijn de te nemen horden?
Op Terschelling zal Cramer vanaf 20:00 deelnemen aan een politiek caf?. Zoals alle waddeneilanden heeft Terschelling de ambitie om volledig klimaatneutraal te worden.
PiebeJanMan:
Kreeg zonet per mail het magazine van Scheepsbouw Nederland 'in de bus'; LINK
Daar staat een artikel in over de nieuwe boot, gaat vooral over het gebruiken van gas (LNG ed) als brandstof. lijkt me opzich een goed idee.
Wat ik op de impression van het schip zie is een iets verlengde vlieland, met dubbele autodekken en een iets andere voorkant. Meer zie ik er ook nog niet in.
Korte termijn... Nog steeds geen accurate planning, maar dat heeft dus ook te maken met brandstof en verdere plannen, en denk ook nog EVT... Denk dat we in het zomerseizoen van 2012 een nieuwe veerboot kunnen bewonderen, als ik uitga van 1 jaar engineeren nog (max, maar dat kan ook doorgaan tijdens de bouw) dan hopen dat de werf ruimte heeft en zal de bouw ongeveer 2 jaar duren (eerste plaat/kiellegging tot aan oplevering) ofzo... En vanwege de vele innovatieve dingen, vraag ik me af hoe en waar deze gebouwd wordt... Totaal in lage-lonenland, casco in lage-lonenland en afbouw in Nederland, of totaal in een westers land gebouwd...
Ook kan ik nog niet uit het artikel opmaken of het volledig van aluminium gecontrueerd wordt of de romp weer van staal. Als je zo groen mogelijk wilt, ga je voor zo weinig mogelijk gewicht en dus aluminium. wil je lagere kosten, ga je voor staal (zitten nog meer voordelen aan overigens).
Hoop dat er snel aanbesteed wordt en begonnen wordt met de bouw, dan wordt er snel veel meer bekend!
hier de 3 pagina's:
Bron
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie