Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (59/72) > >>

Jelle Krijthe:
Een aantal jaar geleden was er sprake van dat men de passagiersstroom en de goederenstroom van elkaar wilde scheiden. Omdat dit gevaarlijke situaties op zou kunnen leveren. Wellicht dat men daar nu mee begint. Wel raar dat de NN dan weer passagiers zou gaan meenemen! Dus die veronderstelling zal dan wel weer niet kloppen..
Alleen wat Vriend net ook zei, wat nou als de NN uitvalt? In de winter lijkt me dit dan nog op te lossen door de Vlie naar TS te laten varen als vrachtboot (kunnen immers wel vrachtwagens op).

Zou het ook kunnen dat bijvoorbeeld een van de nieuwe veerboten naar Vlie gaat varen en de huidige Vlieland naar TS als eerste veerboot? Lijkt mij een beetje een omslachtige gedachte, maar om weer terug te komen op het verhaal van Vriend, de Friesland heeft in de zomer capaciteit voor c.a. 100 (soms iets meer of minder) auto`s. Beide nieuwe maar 60. Plus de Vlieland heeft meet capaciteit voor passagiers.

Ik ben even gaan rekenen. Het schijnt dat de waddeneilanden weer meer toeristen trekken (dit ook i.v.m. de crisis), waar ik dit gehoord heb weet ik zo even niet meer, dus het kan ook zomaar niet waar zijn. Maar even er vanuit gaande dat dit waar is;
Doeksen heeft op de Friesland nu een capaciteit van 1250 pax en c.a. 100 auto`s.
De Midsland heeft een capaciteit van (laat ik het klein houden) 1100 pax en 55 auto`s.
In drukke dagen in de zomer vaart de Friesland telkens vol (qua auto`s) heen en weer.
De Midsland heeft daarbij de functie als reserve en vaart op drukke dagen 2 keer heen en weer, waarbij ook zij redelijk vol zit.
Bij elkaar opgeteld vervoert men dan op een goeie dag zo`n 400-450 auto`s, gekeken naar de capaciteit. Dit zal daadwerkelijk misschien wel wat lager liggen door allerlei omstandigheden, maar toch.
Is de capaciteit van die twee kleinere schepen, wat Vriend net al aan gaf, dan niet veel te klein met 60 auto`s per schip? Even in het achterhoofd onthoudend dat er steeds meer mensen in Nederland op vakantie gaan en daarbij de wadden een mooie en toeristische trekpleister is?

Wanneer er inderdaad twee nieuwe schepen gebouwd worden, snap ik niet hoe men dit wil gaan invullen. De tijd zal het ons leren..

PiebeJanMan:
Vriend heeft zeker een punt. Het ligt niet in de lijn van betrouwbaarheid om slechts twee van de vier RoPax-schepen uitgerust te hebben met 4 meter autodekhoogte. Bij uitval van een van die schepen zit je in de knel, want je moet twee eilanden bevrachten.

Qua capaciteit, wat Jelle Krijthe aangeeft, zou het kunnen dat Doeksen overgaat op 4 retourafvaarten per dag bij een vaartijd tussen 90 en 105 minuten en daarbij slechts 15 tot 30 minuten in de haven te verblijven. De Noord Nederland kan overigens tegen die tijd ook wat auto's meenenem, incl passagiers. Huidige dagcapaciteit enkel is 3750 (3xF) + 1800 (2xM) = 5550 pax en auto's 300 (3xF) + 110 (2xM) = 410. Bij nieuwe schepen van 600 pax die 4x en 3x varen kom je dan op 7x600 = 4200 pax en auto's 7x60=420 plus de eventuele NN-capaciteit. De effectieve (pax)capaciteit zal dan ongeveer gelijk zijn, want er zijn dan meer afvaarten overdag (de eerste en laatste afvaart zijn nu vaak niet vol).

Ook zou het kunnen dat er meer ingezet wordt op sneldienstovertochten, door deze beter in een uurdienst te laten passen (de dienstregeling is nu redelijk vastgezet doordat de ochtend-, middag- en namiddagsneldienst niet mooi opgevuld kunnen worden met elk uur een sneldienst). Zoveel drukte heb je echter alleen met Oerol, ITGWO en dergelijke evenementen.

Leen:
Laten we even afwachten wat het nu qua autodek hoogte uiteindelijk wordt.
Op Terschelling speelt het idee om met kleinere vrachtwagens te gaan rijden ( milieu technisch ) dus wellicht speelt dat ook mee.
Ook wil men op 't eiland de verkeersdruk verminderen.

Om de Friesland naast beide nieuwbouwschepen in dienst te houden lijkt me economisch gezien onverantwoord.

Jelle Krijthe:
Leen,

De spijker op z`n kop. Zal ongetwijfeld te duur zijn om 3 schepen voor de TS dienst te hebben.

@ PiebeJanMan
Gokje:
Zomer: 2x Sneldienst die naar beide eilanden varen.
            2x Veerdienst Terschelling-Harlingen (nieuwe schepen)
            1x Vrachtdienst Terschelling-Harlingen
            1x Veerdienst Vlieland-Harlingen (MS Vlieland)
Eigenlijk wat er nu ook gebeurd, alleen zullen ze vaker moeten varen i.v.m. verminderde capaciteit.


Winter: Telkens maar 1 schip naar de werf. Stel dat er wat gebeurd, dan hang je namelijk al.
             1x Sneldienst naar beide eilanden (de andere ligt in onderhoud op de werf of als reserve).
             1x Veerdienst Terschelling-Harlingen (1 nieuw schip)
             1x Vrachtdienst Terschelling-Harlingen (Noord Nederland). Wanneer de NN naar de werf is, neemt de Vlieland de vrachtdienst                    over i.v.m. hoogte v/h autodek en gaat een van de nieuwe schepen de lijndienst overnemen naar Vlieland.
             1x Veerdienst Vlieland-Harlingen (MS Vlieland) Wanneer de Vlieland wordt ingezet voor vracht of zelf naar de werf is, neemt een van de nieuwe schepen de Vlieland dienst over en zal de Noord Nederland het vrachtvervoer weer voor haar rekening moeten nemen (beide eilanden).
     

IALA:

--- Citaat van: PiebeJanMan op  5 augustus 2014, 11:26:48 ---HULL MATERIAL Aluminum
SUPERSTRUCTURE Aluminum

--- Einde van citaat ---


--- Citaat van: Jelle Krijthe op  6 augustus 2014, 17:04:13 ---Winter: Telkens maar 1 schip naar de werf. Stel dat er wat gebeurd, dan hang je namelijk al.
             1x Sneldienst naar beide eilanden (de andere ligt in onderhoud op de werf of als reserve).
             1x Veerdienst Terschelling-Harlingen (1 nieuw schip)
             1x Vrachtdienst Terschelling-Harlingen (Noord Nederland). Wanneer de NN naar de werf is, neemt de Vlieland de vrachtdienst                    over i.v.m. hoogte v/h autodek en gaat een van de nieuwe schepen de lijndienst overnemen naar Vlieland.
             1x Veerdienst Vlieland-Harlingen (MS Vlieland) Wanneer de Vlieland wordt ingezet voor vracht of zelf naar de werf is, neemt een van de nieuwe schepen de Vlieland dienst over en zal de Noord Nederland het vrachtvervoer weer voor haar rekening moeten nemen (beide eilanden).

--- Einde van citaat ---
'

En wat te doen bij een dik pak ijs?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie