Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (58/72) > >>

cees:
600 passagiers lijkt mij wel wat weinig. Het zou kunnen zijn dat dit schip verlengt en of verhoogd word? Of het word een heel ander schip. Ik kan mij niet voorstellen dat de rederij met minder passagieraccomodatie gaat varen.

Leen:
Hoi Cees,

Doeksen heeft bij het Rijk, beide gemeentes, de Waddenclub e.a.  al gemeld dat ze twee schepen willen aanschaffen dus het gaat hier om 2 zusterschepen die tegen elkaar in zullen varen.
Je komt dan op een capaciteit van de Friesland ongeveer.

De vloot wordt dan beide nieuwbouw schepen, de Vlieland en Noord Nederland ( los van de sneldienst ) die verlengd wordt.
De capaciteit van de Friesland is maar zelden nodig en omdat beide nieuwbouw schepen ongeveer qua afmetingen even groot zijn als de Vlieland kunnen alle drie op beide eilanden worden ingezet.
Omdat je tegenwoordig moet reserveren kan je zo optimaal de capaciteit benutten. 
En waarom zou de Vlieland bij Oeral e.d. niet tussen door naar Terschelling kunnen en 1 van de twee nieuwbouw schepen naar Vlieland.
Een veel betere benutting van de capaciteit is mogelijk.
De vracht gaat overwegend met de verlengde Noord Nederland mee.
Eigenlijk is het een doorbreking  van het dienstregeling concept die al sedert decennia bestaat.

 
 

Leen:

Wat ik trouwens het meest fantastische van beide nieuwbouw schepen vind is dat je op het bovendek buiten over de boeg kan uitkijken.
Bij stormweer te gek.

Leen

Vriend:
Een scenario is vervanging van de Midsland en de Friesland door de twee nieuwe schepen, aangevuld met de verlenging en uitbreiding van passagierscapaciteit van de Noord Nederland. Ik mis in dit scenario nog een stukje. Als de (verlengde) Noord Nederland naar de werf moet of onverhoopt uitvalt, welk schip verzorgt dan het vervoer van de vrachtwagens? Als de nieuwe schepen inderdaad geen vrachtwagens kunnen vervoeren, dan moet je nog een extra schip achter de hand hebben.

Andere situatie is bij grote drukte uitval van één van de nieuwe schepen. Dan houd je wel erg weinig capaciteit over. Nu krijgt de Noord Nederland wel wat passagierscapaciteit en kunnen de snelboten bijspringen in een dergelijke situatie. Deze situatie lijkt daardoor in het scenario zonder de Friesland nog wel op te lossen.

Alles tegen elkaar afwegend, twijfel ik zeer sterk aan het afstoten van de Friesland waarover ik weleens wat hoor.

cupdruchan:
Het scenario van een reserveschip voor de Noord-Nederland vind ik wat overdreven, er kan altijd wat gebeuren met een schip maar de ervaring leert dat dit niet vaak is.
en als dat wel zo is, heeft doeksen laten zien dat ze flexibel is door een extra afvaart of inhuren van derden(waddentransport).

ik denk niet dat beide schepen de hele week tegen elkaar in gaan varen , maar zoals nu de midsland hoofdzakelijk in het weekend .

De tekeningen zoals hier getoond kunnen nog worden aangepast aan eventuele eisen van doeksen, het idee dat ze grotendeels worden gelijk getrokken met de huidige vlieland lijkt me wel slim, zo kunnen alle schepen aan alle bruggen aanmeren zonder veel gedoe.

Hendrik

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie