Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (5/72) > >>

PiebeJanMan:
Vandaag in de Leeuwarder Courant (14-2-09)


De Alcyone:


(Plaatje van wikipedia, zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Alcyone_(ship))
Die masten wekken lift op, net zoals een zeil op een zeilboot dat doet, die lift wordt gebruikt voor voortstuwing.

Heb het nog nooit toegepast gezien in de moderne scheepsbouw, weet zo even niet waarom...


Gerard Dijkstra kende ik overigens niet, achteraf wel van een schip dat in Harlingen afgebouwd is, maar zijn site is hier te vinden: http://www.gdnp.nl/

We zien wel wat het wordt, maar lijkt me toch raar om dikke masten op een  schip te zien...

Jan Leenstra:
Rederij wil milieuvriendelijke veerboot als vervanger van de Midsland
Doeksen over op windkracht
Terschelling - Rederij Doeksen is bezig met het ontwikkelen van een nieuw schip op wind- en zonne-energie. De milieuvriendelijke veerboot moet over een aantal jaren de afgeschreven Midsland vervangen. Doeksen zoekt nog subsidiepotjes voor het duurzame, dure schip.

Directeur Paul Melles van Doeksen onderzoekt momenteel de mogelijkheden. Een van de opties is de toepassing van turbosails. Dat zijn grote, verticale pijpen die wind opvangen en omzetten in stuwkracht. De brandstofkosten kunnen met dit systeem alleen al met 15 procent naar beneden.

De Franse filmer en onderzoeker Jacques Cousteau paste dit systeem veertig jaar geleden al toe op zijn boot De Alcyone. Navolging heeft dit systeem op grote schaal nooit gekregen. ,,De wereld was oliedorstig: milieu werd alleen met de mond beleden?, geeft Melles daarvoor als verklaring.

Die instelling is anno 2009 niet meer verantwoord, en zeker niet in een gebied als de wadden. ,,Mensen komen hier voor de rust en de ruimte. Daar past een milieuvervuilend schip niet bij.? Het schip zal naar schatting negentien miljoen euro kosten. De meerkosten van de wind- en zonne-energie zijn om en nabij een miljoen euro. Om dat te kunnen betalen, hoopt hij op subsidies van overheden. ,,Zelf denk ik dat er wel draagvlak is om hieraan mee te betalen.?

De aanbesteding van het schip wordt pas gedaan als Doeksen de concessie voor de veerdienst naar Vlieland en Terschelling binnen heeft. Deze wordt binnenkort verwacht. ,,Het gaat om een grote investering. Die doen we niet zonder absolute zekerheid.? Gezien de economische crisis, denkt Melles dat Doeksen dat de bouw niet lang op zich hoeft laten wachten. ,,Ik schat dat de bouw een jaar duurt.?

Bron: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=43307

natureboy:
Misschien zie ik wat erg donker, maar ik heb mijn twijfels over dit gebeuren, nogmaals Vlieland en Terschelling zijn gebaat bij een betrouwbare veerdienst en de ervaring met dit soort experimenten leert dat er nog wel eens iets mis kan gaan, en dan..........? Zeker de turbosails, zouden die niet al veel meer toegepast zijn als het inderdaad zo'n succes was, uiteindelijk is het principe al een dikke 85 jaar bekend.
Met roetfilters en tegenwoordige inspuittechnieken valt een dieselmotor zeer schoon te maken, het is al lang niet meer de rokende spijkerbak van weleer.

Pieter

PiebeJanMan:
In de maritieme wereld is het pas van de laatste jaren/nu dat er gekeken wordt naar brandstofbesparende oplossingen. Dit heeft vooral te maken met het feit dat vervoer per schip veel schoner is dan eigenlijk alle vervoerssmiddelen (vooral de grote bulkers en containerschepen). Aangezien de vrachtwagens nu hele scherpe regels opgelegd krijgen, gaan die richting even schoon als de binnenvaart. Dat zorgt er nu voor dat er  gekeken wordt naar brandstofbesparing.

Het Duitse Enercon is momenteel bezig met een Heavy-Lift-Ship met Flettner-rotors: LINK

Zou toch leuk zijn voor Doeksen om iets heel innovatiefs neer te zetten. Maar de betrouwbaarheid zit ik ook over in; vooral die bouwtijd van 1 jaar baart me zorgen. Hoe kun je zoiets innovatiefs, voor een kleine 20 miljoen, laten bouwen binnen een jaar ?
Een relatief simpele coaster wordt niet eens zo snel gebouwd, terwijl een veerboot een relatief complex schip is met veel techniek,  interieur, voorzieningen enz. enz.

Dit wordt dan in ieder geval in de Filipijnen ofzo, daar is de enige mogelijkheid voor deze kosten en dit tijdsbestek.

Lijkt een beetje alsof ze niet geleerd hebben van de Vlieland, die moest ook ineens snel in de vaart, terwijl er nog best wat problemen waren. Kijk ook naar de Tiger; Die werd gedoopt terwijl de jets er nog niet eens onder zaten...!

natureboy:
Een vraagje aan Redmer: weet jij of die Flettner rotors ook werken op een snel schip, iets in de geest van de Koegelwieck of Tiger.

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie