Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (4/72) > >>

Christian:
De kleine pluche-wolf achter de grote MIDSLAND - hij kijkt altijd zo boos.

We waren toch al verder, er was toch hier in vroegere bijdragen al overeenkomst bereikt, dat er -EVT of niet- geen vervanger voor de MIDSLAND zal komen, omdat de keuze voor een opvolgster samenhangt met het lot van de ouder wordende FRIESLAND als hoofdboot?

Verder zijn vragen rond de scheiding vrachtdienst/passagierdienst, hoe het verder moet, alles behalve opgelost?

De FRIESLAND, berekend op zo'n 25jaar, is gewoon nog niet an vervanging toe. De MIDSLAND stampt altijd zonder problemen door; ze is door haar versleten interieur in de verkoop toch al veel minder waard dan de van binnen in 1994 opgepepte OV, dus hoe zouden jullie in deze situatie beslissen, juist: doodgewoon nog even niets doen en de schepen houden, voor dat een herstructurering rekent.

willem boot:
Inderdaad, de "vervanging 'Midsland' betekent eigenlijk het doorschuiven van de 'Friesland' naar de plaats van reserveboot/versterkingsboot. Christian,  de afgelopen decennia is de gemiddelde levensduur van veerboten tamelijk fors teruggelopen van > 25 jaar tot 20 jaar met een 10-jaar refit interval. Dat heeft voornamelijk te maken met de intussen zwaar opgfeschroefde, maar nog niet helemaal formeel vastgelegde milieu-eisen, wel vastgelegde veiligheidseisen en geweldige instabiliteit van de oliemarkt.
Een "vrachthaven' zie iik er nog niet zo snel komen. Probleem is, dat de Vlielanddienst niet zonder de indirecte subsidie van de Terschellingdienst kan.

PiebeJanMan:

--- Citaat van: willem boot op 23 januari 2009, 22:20:21 ---Jongens, het zijn machtig interessante tijden!

--- Einde van citaat ---

Zeker Willem! Hier is het mooi om te zien wat bedrijf technisch/materialistisch doen en bedrijfsmatig.

En de Rederij zegt toch ook van haar eigen kracht uit te gaan, terwijl het nieuwe schip toch niet besteld wordt. Dus of de Rederij is toch niet overtuigd van de eigen kracht of EVT betekent toch een 'grote' bedreiging, of een combinatie van de twee.

Het scheiden van de passagiers van auto's en vrachtwagens zal niet veel verder expanderen dan nu het geval is met de Noord-Nederland. Meer schepen zou betekenen dat er meer personeel moet komen wat in de zomer zich uit de naad werkt en in de winter niet kan werken, omdat de schepen stilliggen.

De Friesland kan nog wel een tijd mee, het schip ziet er nog goed uit en toont weinig gebreken. Vergeleken met de Vlieland en Tiger is het schip van binnen enigszins verouderd. Dus een nieuw hoofdschip, maar dat was hier ook al bekend.
Een ander feitje: De Friesland heeft ook maar zo'n 900 binnenzitplaatsen..! Evenveel als de Vlieland dus... Dus als vervanging lijkt mij logisch dat er een catamaran kom, wat Melles ook zegt. Bovendien zal het schip minimaal de capaciteit van de Friesland krijgen (hoofdboot, lijkt me logisch. Of een hogere snelheid, maar dat betekent veel hogere brandstofkosten), dat zou bij een monohull betekenen dat die groter wordt dan de Friesland, wat veel extra weerstand betekent. Bovendien vaart de Vlieland met de helft van het vermogen van de Friesland net zo snel als de Friesland. Er zullen vier schroeven onder komen, dit vanwege de diameter die nodig is bij twee schroeven, wat onder een catamaran moeilijk gaat (dan moet het achterschip nog minder vol dan bij de Vlieland, terwijl de Vlieland al ducktails kreeg om het achterover hangen tegen te gaan). En voor de rest, twee dekken auto's en twee dekken voor  passagiers. In de drijvers komt opslag voor de catering, brandstofopslag en wie weet waterstof-opslag of accu's, wat toch nog in de belangstelling is...

Dingen die bij de Vlieland 'verkeerd' zijn gegaan zullen verbeterd worden, dus waarschijnlijk betrouwbaarder in de eerste jaren. Alhoewel de Friesland er dan natuurlijk altijd is, tov de Midsland al een hele (technische en interieur) vooruitgang. Dus waarschijnlijk geen ducktails, maar misschien ook wel omdat het eventueel niet veel uit zal maken  met de weerstand van het schip, ivm de wake achter. Waarschijnlijk ook niet zo veel vermogen  als de Vlieland; waarvoor zou het schip 18 knopen moeten halen, wat tov 12 (misschien 14) veel extra weerstand en dus motorvermogen met zich mee brengt (kijk maar eens naar de golven die de Vlieland maakt bij 13 en bij 17 knopen. Elke golf is energie, die uit het schip en dus de voortstuwing komt).

Wat Willem zegtl interessante tijden! Dat is zeker, ook te zien aan de 8 pagina's die het onbestaande schip inmiddels all heeft, nog wat vragen die het zo interessant maken; Wanneer komt het nieuwe schip, wat voor milieuvriendelijke dingen zijn toegepast, hoe gaat Doeksen met de EVT om,  En wordt het nieuwe schip toch > dan de Vlieland, > 14 knopen, > 900 binnenzitplaatsen > 100 auto's.

Ik wacht af, maar wil natuurlijk zo snel mogelijk het nieuwe schip zien!

En die concessie duurt inderdaad lang en het lijkt alsof er momenteel niet echt aan gewerkt wordt....

Leen:
Ik vraag me af of de dienst van Harlingen naar Terschelling en Vlieland ( dus niet zonder dat eiland ) nou echt zo aantrekkelijk is.
Dan hadden bedrijven als Stena, P&O, Norfolk,  Veola  ( die SNCM hebben overgenomen ) toch al lang belangstelling getoond,denk ik dan


Wat het verhaal van Piebe betreft:

Als snelheid denk ik dat een overtocht van ongeveer anderhalf uur het beste zou zijn, een snelheid van 15 tot 16 knoop dan misschien,
je hebt dan genoeg tijd om te laden en te lossen, bij de Friesland is dat soms wat krap.


Leen

willem boot:
@Piebejanman: ik was er al van overtuigd dat het iets Vlieland-achtigs zou worden, dus dat verbaast me niet. Het zou ook onlogisch zijn dat niet te doen, immers: 2 diensten met 3 schepen is en blijft het bedrijfsmodel en dus moet dat spul allemaal min of meer gelijkwaardig zijn.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie