Jongens, het zijn machtig interessante tijden!
Zeker Willem! Hier is het mooi om te zien wat bedrijf technisch/materialistisch doen en bedrijfsmatig.
En de Rederij zegt toch ook van haar eigen kracht uit te gaan, terwijl het nieuwe schip toch niet besteld wordt. Dus of de Rederij is toch niet overtuigd van de eigen kracht of EVT betekent toch een 'grote' bedreiging, of een combinatie van de twee.
Het scheiden van de passagiers van auto's en vrachtwagens zal niet veel verder expanderen dan nu het geval is met de Noord-Nederland. Meer schepen zou betekenen dat er meer personeel moet komen wat in de zomer zich uit de naad werkt en in de winter niet kan werken, omdat de schepen stilliggen.
De Friesland kan nog wel een tijd mee, het schip ziet er nog goed uit en toont weinig gebreken. Vergeleken met de Vlieland en Tiger is het schip van binnen enigszins verouderd. Dus een nieuw hoofdschip, maar dat was hier ook al bekend.
Een ander feitje: De Friesland heeft ook maar zo'n 900 binnenzitplaatsen..! Evenveel als de Vlieland dus... Dus als vervanging lijkt mij logisch dat er een catamaran kom, wat Melles ook zegt. Bovendien zal het schip minimaal de capaciteit van de Friesland krijgen (hoofdboot, lijkt me logisch. Of een hogere snelheid, maar dat betekent veel hogere brandstofkosten), dat zou bij een monohull betekenen dat die groter wordt dan de Friesland, wat veel extra weerstand betekent. Bovendien vaart de Vlieland met de helft van het vermogen van de Friesland net zo snel als de Friesland. Er zullen vier schroeven onder komen, dit vanwege de diameter die nodig is bij twee schroeven, wat onder een catamaran moeilijk gaat (dan moet het achterschip nog minder vol dan bij de Vlieland, terwijl de Vlieland al ducktails kreeg om het achterover hangen tegen te gaan). En voor de rest, twee dekken auto's en twee dekken voor passagiers. In de drijvers komt opslag voor de catering, brandstofopslag en wie weet waterstof-opslag of accu's, wat toch nog in de belangstelling is...
Dingen die bij de Vlieland 'verkeerd' zijn gegaan zullen verbeterd worden, dus waarschijnlijk betrouwbaarder in de eerste jaren. Alhoewel de Friesland er dan natuurlijk altijd is, tov de Midsland al een hele (technische en interieur) vooruitgang. Dus waarschijnlijk geen ducktails, maar misschien ook wel omdat het eventueel niet veel uit zal maken met de weerstand van het schip, ivm de wake achter. Waarschijnlijk ook niet zo veel vermogen als de Vlieland; waarvoor zou het schip 18 knopen moeten halen, wat tov 12 (misschien 14) veel extra weerstand en dus motorvermogen met zich mee brengt (kijk maar eens naar de golven die de Vlieland maakt bij 13 en bij 17 knopen. Elke golf is energie, die uit het schip en dus de voortstuwing komt).
Wat Willem zegtl interessante tijden! Dat is zeker, ook te zien aan de 8 pagina's die het onbestaande schip inmiddels all heeft, nog wat vragen die het zo interessant maken; Wanneer komt het nieuwe schip, wat voor milieuvriendelijke dingen zijn toegepast, hoe gaat Doeksen met de EVT om, En wordt het nieuwe schip toch > dan de Vlieland, > 14 knopen, > 900 binnenzitplaatsen > 100 auto's.
Ik wacht af, maar wil natuurlijk zo snel mogelijk het nieuwe schip zien!
En die concessie duurt inderdaad lang en het lijkt alsof er momenteel niet echt aan gewerkt wordt....