Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (24/72) > >>

willem boot:

--- Citaat van: Humtidumty op 17 juni 2010, 15:23:29 ---WPD is ook bezig met ecologie lees ik net deze week.
Kijk maar eens in: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1229445

Wat me daarin zo verbaast is dat ze op een duidelijk ander spoor in lijken te zetten bij WPD. Ik zou verwachten dat ze als rederijen dit met elkaar zouden gaan onderzoeken om zo de kosten, en de winsten, samen te kunnen delen.

--- Einde van citaat ---

Dit nu heet een contradictio in terminis. Wie het bedrijfsleven maar enigszins kent weet, dat niemand (een deel van)  andermans kosten wil dragen, omdat-ie benauwd is dat-ie eigenlijk teveel betaalt, en ook iedereen kan weten, dat de een veel meer recht op (een deel van de) winst heeft dan de ander, wat die andere dan ook weer vindt. Zo gaat dat. En, laten we wel wezen, concessiewet of niet, de concurrentiepositie van de eilander bootdiensten is niet wezenlijk veranderd: men ziet elkaar als de grootste concurrent omdat elke toerist bij de een, er een minder bij de ander is. Dat is eigenlijk niet gewijzigd. Verder zijn het gewoon echte ondernemers: ze willen graag baas in eigen huis zijn en blijven. dan kan je wel eens een biertje met elkaar drinken, maar erg veel verder gaat de vriendschap niet.

PiebeJanMan:

--- Citaat van: Humtidumty op 17 juni 2010, 15:23:29 ---WPD is ook bezig met ecologie lees ik net deze week.
Kijk maar eens in: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1229445

Wat me daarin zo verbaast is dat ze op een duidelijk ander spoor in lijken te zetten bij WPD. Ik zou verwachten dat ze als rederijen dit met elkaar zouden gaan onderzoeken om zo de kosten, en de winsten, samen te kunnen delen.

--- Einde van citaat ---

Klopt, het is jammer dat ze niet met elkaar LPG ontwikkelen. Probleem is alleen dat Wagenborg volgend jaar de motoren van de Monnik en Rottum m?et overhalen. Dit is te kortdag voor LPG. Voor koolzaadolie hebben we al molens in Harlingen en Eemshaven (?), waardoor dit relatief makkelijker is te realiseren. Bovendien kun je zonder grote aanpassingen gewoon koolzaadolie in een dieselmotor gieten.

Het is trouwens geen ecologie, maar meer duurzaamheid...

PiebeJanMan:

--- Citaat van: willem boot op 17 juni 2010, 18:16:32 ---Dat van die windenergie op een schip (molens) waag ik te betwijfelen totdat ik de sommetjes heb gezien. Zonnecelen, all?, Ga nou eens uit van hoe die molend moeten werken. Wind van achter? dan moet je wel heel veel rugwind hebben. Wind van voren? Dat betekent een forse luchtweerstand extra en dat is dan extra brandstof. Als die molens inderdaade netto gaan bijdragen aan energiebesparing heb je zo theoretisch een perpetuum mobile en daar geloof ik voorlopi niert in. Maar misschien ben ik wel te simpel om dat te begrijpen. DE nu 10% verlies OK, maar maakt zo'n molen die 10% weer goed? Als we het hebben over de vermogens die tegenwoordig in schepen als de Vliel;and worden ge?nstaleerd, dan heb je voor die 10% de-rendementsverlies toch al snel een fiks molentje nodig. Dat zie ik nog niet.
het is mij allemaal nog veel te vaag.

--- Einde van citaat ---

Theoretisch wel, klopt. Maar je vergeet dat de wind ook van de zijkant kan komen en dat het schip 40% van de tijd stilligt ('s nachts en overdag in de havens), die wind wordt normaal niet nuttig omgezet in energie, en dat kun je met de turbosails/windmolens wel doen. Maar als je dan gaat kijken wat je er aan energie uit krijgt ten opzichte van de investeringskosten en de verhoogde weerstand bij het varen met tegenwind... Ik denk dat dat niet veel is. Misschien is het een middeltje om wat extra subsidie op te kunnen strijken?

willem boot:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 19 juni 2010, 13:13:32 ---
--- Citaat van: willem boot op 17 juni 2010, 18:16:32 ---Dat van die windenergie op een schip (molens) waag ik te betwijfelen totdat ik de sommetjes heb gezien. Zonnecelen, all?, Ga nou eens uit van hoe die molend moeten werken. Wind van achter? dan moet je wel heel veel rugwind hebben. Wind van voren? Dat betekent een forse luchtweerstand extra en dat is dan extra brandstof. Als die molens inderdaade netto gaan bijdragen aan energiebesparing heb je zo theoretisch een perpetuum mobile en daar geloof ik voorlopi niert in. Maar misschien ben ik wel te simpel om dat te begrijpen. DE nu 10% verlies OK, maar maakt zo'n molen die 10% weer goed? Als we het hebben over de vermogens die tegenwoordig in schepen als de Vliel;and worden ge?nstaleerd, dan heb je voor die 10% de-rendementsverlies toch al snel een fiks molentje nodig. Dat zie ik nog niet.
het is mij allemaal nog veel te vaag.

--- Einde van citaat ---

Theoretisch wel, klopt. Maar je vergeet dat de wind ook van de zijkant kan komen en dat het schip 40% van de tijd stilligt ('s nachts en overdag in de havens), die wind wordt normaal niet nuttig omgezet in energie, en dat kun je met de turbosails/windmolens wel doen. Maar als je dan gaat kijken wat je er aan energie uit krijgt ten opzichte van de investeringskosten en de verhoogde weerstand bij het varen met tegenwind... Ik denk dat dat niet veel is. Misschien is het een middeltje om wat extra subsidie op te kunnen strijken?

--- Einde van citaat ---

Inderdaad, was ik even vergeten. 40% van de tijd stilliggen? Ik denk dat dat percentage wel wat hoger ligt. Stel maar 3 vaarten van 2 uur heen en twee uur terug = 12 uur, stilligtijd is dus minimaal 50% en bij 2 reizen op een dag nog veel hoger. Zo langzaamaan kom je dan toch met de vraag: energie opslaan en dat zal zonder accu's niet gaan = verhoogde massa van het schip = meer noodzakelijk vermogen bij gelijkblijvende prestaties.
Zo langzaamaan komen er vanuit onverdachte hoek meer steekhoudende bezwaren tegen dit soort gepretendeerde milieuvriendelijke oplossingen die uiteindelijk heel wat minder vriendelijk zijn dan de voorstanders voorwenden. Ik ben daar enigszins sceptisch door geworden. In een van de reacties hier lees ik ook weer over koolzaadolie of dergelijke. Daar zijn de laatste jaren heel wat commentaren op gekomen die ik persoonlijk niet onlogisch vind. Kortom: het wordt allemaal wel mooi vorgesteld, maar even oppassen met wat er nu echt zo mooi aan is. Dat zal nog moeten blijken.

Humtidumty:
Bij WPD heeft men het al over 60.000 liter  Olie per week, dus dan maakt dat de vraag naar koolzaadolie enorm onder druk komt te staan, komt daar nog een grootgebruiker bij zoals Doeksen toch zal zijn, dan kan men de zaden niet aanslepen lijkt me.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie