Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)
PiebeJanMan:
Volgens mij wordt er een soort LNG-netwerk opgesteld, dus invoering via een grote leiding of per schip vanuit Noorwegen. Deze gat naar een centraal distributiepunt, waarvandaan met kleinere schepen of tankwagens gedistribueerd kan worden.
En nee Willem, er komen nog wel degelijk 'windmolens' op het nieuwe schip:
Veerdiensten: rederij Doeksen wil bij de aanschaf van een nieuwe veerboot voor de
verbinding Harlingen-Terschelling een zo duurzaam mogelijk schip kiezen. De gedachten
gaan uit naar een lichtgewicht elektrisch aangedreven catamaran met een LNG-aangedreven
generator en zonne- en windenergie voor de hotelfuncties.
Je kunt meer vinden in: http://www.senternovem.nl/mmfiles/LNG%20als%20scheepsbrandstof%20-%20ervaringen%20en%20perspectieven%20uit%20Noorwegen%2008-07-2009_tcm24-307866.pdf
Maar door alleen de scheepvaart erop aan te sluiten, kom je lang niet ver genoeg... Je hebt een veel grotere gebruikersgroep nodig om de kosten voor een LNG-netwerk (aanleg, invoer en distributie) te dekken. Hiermee kom je alleen op het grote probleem: Wat moet er eerst zijn: Vraag of aanbod?
willem boot:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 16 juni 2010, 13:37:45 ---Volgens mij wordt er een soort LNG-netwerk opgesteld, dus invoering via een grote leiding of per schip vanuit Noorwegen. Deze gat naar een centraal distributiepunt, waarvandaan met kleinere schepen of tankwagens gedistribueerd kan worden.
En nee Willem, er komen nog wel degelijk 'windmolens' op het nieuwe schip:
Veerdiensten: rederij Doeksen wil bij de aanschaf van een nieuwe veerboot voor de
verbinding Harlingen-Terschelling een zo duurzaam mogelijk schip kiezen. De gedachten
gaan uit naar een lichtgewicht elektrisch aangedreven catamaran met een LNG-aangedreven
generator en zonne- en windenergie voor de hotelfuncties.
Je kunt meer vinden in: http://www.senternovem.nl/mmfiles/LNG%20als%20scheepsbrandstof%20-%20ervaringen%20en%20perspectieven%20uit%20Noorwegen%2008-07-2009_tcm24-307866.pdf
Maar door alleen de scheepvaart erop aan te sluiten, kom je lang niet ver genoeg... Je hebt een veel grotere gebruikersgroep nodig om de kosten voor een LNG-netwerk (aanleg, invoer en distributie) te dekken. Hiermee kom je alleen op het grote probleem: Wat moet er eerst zijn: Vraag of aanbod?
--- Einde van citaat ---
Mooi, dank je wel. Heel duidelijk en leesbaar stuk. Inderdaad, er moet heel wat gebeuren Brandstofverbruiksaandeel scheepvaart: 3,3%...... 10% van wat wij vroeger de stookwaarde van steenkool zouden hebben genoemd gaat op aan liquifying, transport en distributie. dat valt mij overigens dik mee, hoewel niet echt duidelijk wordt hoe men de noodzakelijke investeringsafschrijvingen hierin heeft gecalculeerd. Dan komen er gegarandeerd politici die het heel gevaarlijk vinden, ook al wonen ze al sedert de Grote Volksverhuizing bovenop een gasbel (wat dat betreft vind ik het deel over de LPG-vergelijking heel goed geformuleerd). Voor de paar ton die voor de bootdiensten nodig zijn kan dat vanzelfsprekend nooit uit. Het wind- en zonnedeel voor de "hotelfunctie" is echter opvallend; dat zal weer een deel van de winst ongedaan maken, evenals het toepassen van aggregaten in plaats van directe voortstuwing. Bij de d.-e. veerboten van PSD en TESO gaf dat een rendementsverlies van 30%, maar dat waren ontwerpen uit midden jaren '50. Zal wat aan zijn verbeterd. Mooi is natuurlijk dat zo'n Noorse overheid aangeeft een leidende rol in de scheepvaart en scheepsbouw te willen behouden. Is hier door het Haagse hopjesvolkje nooit aangedurfd..... RSV was te eng. In elk geval een eye-opener, maar ik moet nog zien dat de LNG-zaak hier goed van de grond komt. In elk geval niet voor ??n nieuwe veerboot en de rest omgebouwd. dat lijkt mij iets te kleinschalig. Misschien meer kans als de visserij eraan zou meedoen in combinatie met het pulsvissen, maar helaas zitten die jongens politiek in het verdomhoekje, omdat ze zielige scharretjes uitroeien ;D. Nog niet zo'n eenvoudig verhaal. Gegeven de investeringen zou een vervanging van de Midsland nog wel even op zich kunnen laten wachten, want dit feestje gaat nog wel een paar jaar duren. Volgens de concessievoorwaarden is dat geen probleem, want de reserveboot hoeft niet aan de eis te voldoen dat-ie niet ouder dan 30 jaar mag zijn. Jammer.
PiebeJanMan:
--- Citaat ---Dan komen er gegarandeerd politici die het heel gevaarlijk vinden, ook al wonen ze al sedert de Grote Volksverhuizing bovenop een gasbel (wat dat betreft vind ik het deel over de LPG-vergelijking heel goed geformuleerd).
--- Einde van citaat ---
Sja... In Itali? ofzo moeten ze daardoor LPG minimaal zoveel kilometer buiten de kust overslaan van een schip naar een leiding naar de wal.... Mensen rijden in de auto toch ook gewoon met een gastank? Iedereen heeft toch ook een CV-installatie (op gas)?
--- Citaat ---Het wind- en zonnedeel voor de "hotelfunctie" is echter opvallend; dat zal weer een deel van de winst ongedaan maken, evenals het toepassen van aggregaten in plaats van directe voortstuwing. Bij de d.-e. veerboten van PSD en TESO gaf dat een rendementsverlies van 30%, maar dat waren ontwerpen uit midden jaren '50.
--- Einde van citaat ---
De zonne-energie en windenergie is 'gratis' energie, met een DE-systeem (DieselElektrisch-systeem) kan dit dus gewoon in de totale energiebehoefte gepompt worden. Dus dit geeft juist een nog grotere brandstofbesparing en minder LPG-verbruik. Het toepassen van DE moet wel, want anders kun je niet 3 energiebronnen optimaal benutten. De onderhoudskosten zijn vaak wel weer lager met een DE-systeem, omdat de motoren bijna altijd op hun optimaal werkpunt kunnen werken. De verliezen van een DE-systeem zitten tegenwoordig rond de 10 procent dacht ik... Maar als je zonne- en windenergie erbij telt dan kun je zelfs wel op winst komen, omdat je die energie anders niet benut.
--- Citaat ---In elk geval een eye-opener, maar ik moet nog zien dat de LNG-zaak hier goed van de grond komt. In elk geval niet voor ??n nieuwe veerboot en de rest omgebouwd. dat lijkt mij iets te kleinschalig. Misschien meer kans als de visserij eraan zou meedoen in combinatie met het pulsvissen, maar helaas zitten die jongens politiek in het verdomhoekje, omdat ze zielige scharretjes uitroeien . Nog niet zo'n eenvoudig verhaal. Gegeven de investeringen zou een vervanging van de Midsland nog wel even op zich kunnen laten wachten, want dit feestje gaat nog wel een paar jaar duren. Volgens de concessievoorwaarden is dat geen probleem, want de reserveboot hoeft niet aan de eis te voldoen dat-ie niet ouder dan 30 jaar mag zijn. Jammer.
--- Einde van citaat ---
Het is inderdaad te kleinschalig om dit alleen voor Doeksen toepassen, je zou een veel breder gebruikersnetwerk moeten hebben, maar er is genoeg te bedenken; bijna alles kan wel werken op LNG.
Het gaat inderdaad nog wel jaren duren, maar misschien dat ze de boot alvast bestellen met Bi-fuel motoren, zodat ze later over kunnen schakelen op gas...
Humtidumty:
WPD is ook bezig met ecologie lees ik net deze week.
Kijk maar eens in: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1229445
Wat me daarin zo verbaast is dat ze op een duidelijk ander spoor in lijken te zetten bij WPD. Ik zou verwachten dat ze als rederijen dit met elkaar zouden gaan onderzoeken om zo de kosten, en de winsten, samen te kunnen delen.
willem boot:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 17 juni 2010, 13:45:39 ---
De zonne-energie en windenergie is 'gratis' energie, met een DE-systeem (DieselElektrisch-systeem) kan dit dus gewoon in de totale energiebehoefte gepompt worden. Dus dit geeft juist een nog grotere brandstofbesparing en minder LPG-verbruik. Het toepassen van DE moet wel, want anders kun je niet 3 energiebronnen optimaal benutten. De onderhoudskosten zijn vaak wel weer lager met een DE-systeem, omdat de motoren bijna altijd op hun optimaal werkpunt kunnen werken. De verliezen van een DE-systeem zitten tegenwoordig rond de 10 procent dacht ik... Maar als je zonne- en windenergie erbij telt dan kun je zelfs wel op winst komen, omdat je die energie anders niet benut.
Het is inderdaad te kleinschalig om dit alleen voor Doeksen toepassen, je zou een veel breder gebruikersnetwerk moeten hebben, maar er is genoeg te bedenken; bijna alles kan wel werken op LNG.
Het gaat inderdaad nog wel jaren duren, maar misschien dat ze de boot alvast bestellen met Bi-fuel motoren, zodat ze later over kunnen schakelen op gas...
--- Einde van citaat ---
Dat van die windenergie op een schip (molens) waag ik te betwijfelen totdat ik de sommetjes heb gezien. Zonnecelen, all?, Ga nou eens uit van hoe die molend moeten werken. Wind van achter? dan moet je wel heel veel rugwind hebben. Wind van voren? Dat betekent een forse luchtweerstand extra en dat is dan extra brandstof. Als die molens inderdaade netto gaan bijdragen aan energiebesparing heb je zo theoretisch een perpetuum mobile en daar geloof ik voorlopi niert in. Maar misschien ben iki wel te simpel om dat te begrijpen. DE nu 10% verlies OK, maar maakt zo'n molen die 10% weer goed? Als we het hebben over de vermogens die tegenwoordig in schepen als de Vliel;and worden ge?nstaleerd, dan heb je voor die 10% de-rendementsverlies toch al snel een fiks molentje nodig. Dat zie ik nog niet.
het is mij allemaal nog veel te vaag.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie