Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (22/72) > >>

IALA:

--- Citaat van: wiebe op  5 juni 2010, 19:20:09 ---Wat voor schip wordt het trouwens,die de Midsland moet vervangen?

--- Einde van citaat ---

Lees het hele topic even goed door


--- Citaat van: wiebe op  5 juni 2010, 19:20:09 ---En wanneer gaat die dan varen?

--- Einde van citaat ---

Nobody knows

PiebeJanMan:
Na een lange stilte weer iets van nieuws, maar niets concreets.

Samenwerking met LNG-leveranciers brengt eerste ‘groene Waddenveerboot’ dichterbij

Rederij Doeksen, die met veerboten op Terschelling en Vlieland vaart, is een volgende stap verder in de vergroening van zijn veerboten. Doeksen wil de veerboten die nu nog op gasolie varen, op LNG laten varen. Daarvoor heeft het met Cofely en LNG Europe een bouw- en leveringsovereenkomst gesloten voor de aanleg van een LNG-terminal in Harlingen en de levering van LNG. Om een en ander te realiseren is financiële ondersteuning vanuit het Waddenfonds aangevraagd.

Onder de noemer ‘LBNG op de Waddenzee: samen voor een duurzaam Waddengebied’ (de B staat voor bio als eerstvolgende milieuvriendelijkere optie) moet de samenwerking resulteren in een ‘groene veerboot’ die tussen Harlingen en de beide Waddeneilanden gaat varen. Ook de bijbehorende infrastructuur en bunkerfaciliteiten worden gezamenlijk ontwikkeld. De totale investering (schip en terminal) daarvoor vergt 29 miljoen euro.

Door op LNG (Liquefied Natural Gas) over te stappen wordt de uitstoot van een aantal afvalstoffen dat bij de verbranding van reguliere brandstof vrijkomt, sterk gereduceerd. De ‘groene’ veerboot van Doeksen gaat varen op vloeibaar gemaakt methaan of - in een later stadium - op het nog milieuvriendelijkere biogas, afkomstig uit afval- en reststoffen (LBG). Doel is een reductie van de uitstoot van: NOx met 90 procent, SOx met 100 procent, fijnstof met 95 procent, CO2 met minimaal 20 procent en tot slot een verlaging van de geluidsemissie met 50 tot 75 procent.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van deze milieuvriendelijke brandstof, moet de ‘groene veerboot’ wel beschikken over passende bunkerfaciliteiten. Dat is één van de grootste uitdagingen voor het samenwerkingsverband, omdat de ontwikkeling van deze kleine opslagfaciliteiten vanuit economisch perspectief een zeer uitdagende klus is. Pas als de passende bunkerfaciliteiten er zijn kan de “groene veerboot”gaan varen. Rederij Doeksen zocht daarom aansluiting bij Cofely/GDF Suez en LNG Europe, zo legt Henk Boorsma, manager nieuwbouw bij Doeksen uit. “De LNG-terminal in de Europoort kan en wil niet voor onze kleine afnamehoeveelheid van 1000 ton per jaar LNG leveren. Daarop hebben we in Noorwegen, waar een veel fijnmazigere infrastructuur is. En dat leidde er toe dat ook wij een LNG-hub willen realiseren, daarvoor is ruimte in Harlingen beschikbaar. Wij hebben hiervoor LNG Europe benaderd.”

LNG Europe levert momenteel al vloeibaar methaan aan de Van Gansewinkel Groep en Vos Logistics vanuit haar station te Oss en is daarmee de eerste leverancier van vloeibaar methaan voor deze toepassing in Noordwest-Europa. Cofely/GDF Suez is actief rondom de levering van LNG wereldwijd.

Alleen de veerboten op L(B)NG te laten varen is niet rendabel genoeg voor de te bouwen terminal. De infrastructuur moet ook voor andere partijen gerealiseerd worden, zodat ook zij op deze brandstofsoort kunnen overschakelen. “Daarbij moet worden gedacht aan andere reders, zoals TESA op Texel en Wagenborg, die weliswaar op biodiesel willen varen, maar wellicht kunnen aansluiten. Wij zien in elk geval de toekomst voor LNG weggelegd. Dit omdat deze brandstof beter aansluit op de huidige boten, die om te bouwen zijn en voor nieuwe boten in combinatie met enkele duurzame opties, zoals wind en zon. Maar die opties zijn niet voldoende voor de aandrijving”, aldus Boorsma.

Voor de bouw van de terminal en het schip is subsidie vanuit het Waddenfonds nodig, dat het samenwerkingsverband bij dan ook heeft aangevraagd voor deze ambitieuze plannen. “Toekenning van deze subsidie door het Waddenfonds zou een belangrijke eerste stap kunnen zijn in de ontwikkeling van een toekomstige retail supply chain voor L(B)NG in Noord-Nederland, Noord-Duitsland en Scandinavië”, aldus de partijen.

Bron: Cofely / Doeksen

Bron: http://www.energiegids.nl/energiegids/live/nieuws/details.tiles?doc=/content/energie/nieuws/2010/06/15/OE-veerboten.xml

Humtidumty:
Wellicht dat Doeksen ook wel voordelen zou kunnen ondervinden door eens met de mensen van Gofour samenwerking te zoeken.
http://www.tcegofour.com/nl/producten/producten/werken.html
Ze hebben al een heel arsenaal aan energie en motorbesparende materialen zo te zien.

Dat zou een mooi pilot-project kunnen worden.

willem boot:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 15 juni 2010, 09:12:55 ---Na een lange stilte weer iets van nieuws, maar niets concreets.

Samenwerking met LNG-leveranciers brengt eerste ?groene Waddenveerboot? dichterbij


Alleen de veerboten op L(B)NG te laten varen is niet rendabel genoeg voor de te bouwen terminal. De infrastructuur moet ook voor andere partijen gerealiseerd worden, zodat ook zij op deze brandstofsoort kunnen overschakelen. ?Daarbij moet worden gedacht aan andere reders, zoals TESA op Texel en Wagenborg, die weliswaar op biodiesel willen varen, maar wellicht kunnen aansluiten. Wij zien in elk geval de toekomst voor LNG weggelegd. Dit omdat deze brandstof beter aansluit op de huidige boten, die om te bouwen zijn en voor nieuwe boten in combinatie met enkele duurzame opties, zoals wind en zon. Maar die opties zijn niet voldoende voor de aandrijving?, aldus Boorsma.

Bron: Cofely / Doeksen

Bron: http://www.energiegids.nl/energiegids/live/nieuws/details.tiles?doc=/content/energie/nieuws/2010/06/15/OE-veerboten.xml

--- Einde van citaat ---

Zwak punt: de schepen van Texel, Ameland en Schiermonnikoog zouden dus om te bunkeren "even" naar de "hub" in Harlingen moeten varen. Lijkt mij niet erg realistisch. Het brandstofverbruik bijvoorbeeld op Texel is wegens de intensieve dienstregeling daar toch wat forser dan op TS-VLL (hoewel dat weer enigszins wordt gecompenseerd door de sneldiensten). Die schepen zouden dan voor een 'bunkerbeurtje" even buitenom naar Harlingen moeten varen (waar de Wagemaker al niet voor dokking terecht kan) en terug. Heel milieuvriendelijk. Vergroting van de bunkercapaciteit leidt tot hoger brandstofverbruik, dus dat werkt dan ook weer negatief uit op het effect.

Voorlopig lijkt mij dit een niet erg waarschijnlijk aspect aan de plannen. Ik vermoed dat er toch iets te weinig is doorgedacht, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.

willem boot:

--- Citaat van: Humtidumty op 15 juni 2010, 12:28:01 ---Wellicht dat Doeksen ook wel voordelen zou kunnen ondervinden door eens met de mensen van Gofour samenwerking te zoeken.
http://www.tcegofour.com/nl/producten/producten/werken.html
Ze hebben al een heel arsenaal aan energie en motorbesparende materialen zo te zien.

Dat zou een mooi pilot-project kunnen worden.

--- Einde van citaat ---

jawel, maar een eilander rederij kan zich geen 'pilotprojecten" veroorloven als niet 100%  zeker is dat door -bijvoorbeeld-  technische complexiteit de betrouwbaarheid van de bootdienst niet wordt aangetast. Proefnemingen moet je nooit op een eilander dienst doen, daar kan je alleen toepassen wat zich al heeft bewezen.

Een ding is wel duidelijk uit het LNG verhaal:  geen windmolens of zeilen op de vervangster Midsland.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie