Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)

<< < (3/72) > >>

Leen:



Beste Willem,

Wat ik niet wist en daar doel ik op is dat Doeksen er over dacht het passagiersvervoer helemaal apart af te wikkelen.
Dan maakt het wel wat uit wat voor een vloot je daarbij wil.
Doe verder jezelf niet tekort, want ook uit je boeken komt veel informatie.

groeten


Leen

willem boot:
Leen, De scheiding passagiers/vracht is een normale overweging in een bootdienst. Het is eigenlijk een gevolg van de ontwikkelingen in de jaren '50 (en eerder, maar dat was allemaal heel klein), toen steeds meer vrachtvervoer zich anders ging ontwikkelen: niet meer op de kant overladen > schip, aan de andere kant schip>auto, maar de hele vrachtwagen mee. In feite is dat "vervoer in ongebroken lading" en dat ontwikkelde zich tot containers. Het overzetten van vrachtwagens was in feite dus vroege containerisering.
Het vervoer van diezelfde vrachtwagens samen met passagiers leidde weer tot de vraag of dat wel allemaal zo gelukkig was, zeker toen de kopladingdienst er eenmaal was. Die kwam gelijk met de eerste 'Koegelwieck', waarvan toen niemand verwachtte dat dat vervoer zo'n succes zou worden, juist vanwege de extra tarieven.  Vervolgens kom je dan als rederij voor de vraag: is daar niet veel meer behoefte aan en moeten we dat verder ontwikkelen = scheiden? De vergrote capaciteit van de Friesland voor auto's bleek toch weer te leiden tot meer passagiersvervoer MET auto en daaruit volgde de conclusie dat volledig scheiding weer niet mogelijk was (de automobilist moet je niet van z'n blik scheiden, kort door de bocht geredeneerd). Dat is dus wat er gebeurde.
Tegelijk weet elke reder van een bootdienst in NL en daarbuiten, dat een resitijd > 1,5 uur leidt tot verveling bij de toeristen. Dat gaat dan om de gemiddelde toerist = passagier op een veerboot. De kinderen gaan jengelen, "je ziet alleen maar water", "zijn we er nou nog niet". In de duur van de overtocht zit een kritische grens. Dus zal de ondernemer zoeken naar een sneller schip, wat weer x brandstof extra kost. Dat kan weer worden gecompenseerd door tijdwinst/minder vaaruren en ga zo maar door. Dat is nu precies de reden dat de Rederij en de Australi

Leen:



Een logisch verhaal al staat het wel haaks op de roll on roll off gedachte die de grote rederijen kenmerkt.
Denk bijvoorbeeld aan Ropax, cruise ferry en wat dies meer zij.
Juist bij dergelijke concepten worden auto's vracht en passagiers bij elkaar gebracht zodat deze bij elkaar zoveel mogelijk opleveren.

de Friesland is aan de langzame kant, de overtochten duren zeker door het verzanden van het Schuitengat twee uur, te lang
dus voor de gemiddelde vakantieganger.

Ik ben benieuwd wat het wordt, zeker als de tekeningen zoals Piebe zegt al klaar zijn.




Groeten


leen

valkenier:
Te lang.. te lang....

Wat een onzin, die boottocht is toch prachtig. En hoe scheepser hoe mooier.
En die kinderen neem je toch gwoon mee aan dek. Van alles te zien onderweg, als je ze er even opwijst.
Leuker dan in de ballenbak onderdeks in 40 minuten over het wad jakkeren zonder echte zeehonden/boeien/bruine vloot/zandbanken/geulenstelsel/eilanden aan de horizon/etc te hebben gezien.


natureboy:

--- Citaat van: valkenier op 28 oktober 2008, 23:00:22 ---

Wat een onzin, die boottocht is toch prachtig. En hoe scheepser hoe mooier.


--- Einde van citaat ---

Ik denk dat ik Willem en  jou allebei in zekere zin gelijk moet geven, er is een steeds grotere wordende categorie gasten, die de veerboot als noodzakelijk kwaad ziet. Dat is de categorie die zich op het eiland ook voorbeweegt in een vette (bij voorkeur zwarte) SUV met privacy glass en die je dus ook niet bij paal drie tegen zult komen. Stel je voor, een heel eind lopen. Deze groep wenst ook vermaakt te worden, en ziet dus ook niets in de door jouw genoemde zaken, maar die zijn inderdaad gecharmeerd door ballenbakken, de onvermijdelijke tv schermen, en kitscherige "luxe" interieurs a la Tiger, want zelf vermaken?, dat kunnen ze niet. Kortom, dat is de gast, die de gemeente Terschelling en een aantal ondernemers hier blijkbaar wil trekken, al was het alleen maar het prijsbeleid. Laten we eerlijk zijn, voor de gewone mensen blijft er, door de steeds groter en duurder wordende accomodaties weinig over. Misschien overdrijf ik nu een beetje, ;) maar in dit verhaal zit wel degelijk een kern van waarheid.  ;D
De rederij speelt daar op in, wel begrijpelijk van hun kant, nu er toch concurrentie op de loer ligt, met de nieuwbouw van de schepen. Mijns insziens zou het wijzer zijn, dat de gemeente Terschelling, met de reder(s) om tafel ging, om eens te gaan brainstormen over een beperking van het autogebruik, en de daaruit voortvloeiende consequenties voor de bouw van nieuwe schepen.
Gelukkig valkenier, ik geef je volkomen gelijk, en ze zijn er nog wel, de mensen die hun kinderen opvoeden met de bijzonderheden van het gebied waar de schepen varen, er zelf van genieten, en ik hoop dat die er ook blijven. Ik ben ook op die manier opgevoed en geniet eigenlijk na al die keren nog steeds van de bootreis met een schip als de Midsland. Vroeger keek ik al lang voor de vakantie uit naar juist die bootreis en een maal aan boord kon ik niet wachten tot mijn vader ons mee naar dek nam. Die waarnemingen hebben mijn leven in ieder geval verrijkt.


Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie