Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)

<< < (7/20) > >>

Christian:
MS Vlieland - De nieuwe trots van Harlingen
Bron: "Over ’t Wad" | juli 2005:
Door Pam van Vliet:

Hoewel menig Vlielandganger de oude Oost-Vlieland zal missen, was het onvermijdelijk dat er een nieuw schip in de vaart genomen zou worden voor de veerdienst Harlingen - Vlieland. De Oost-Vlieland was gewoon ‘op’.

Dat bleek ook uit het uitvallen van één van de beide motoren, in mei van dit jaar. Slechts enkele maanden voordat het schip definitief uit de vaart genomen zou worden, kreeg Doeksen te maken  met deze fikse tegenvaller. Behalve motorisch begonnen er ook steeds meer storingen te ontstaan in het elektrisch systeem en begon het schip andere gebreken te vertonen. Vreemde hobbels en bobbels in de vloeren en de huid kwamen steeds vaker voor.

Door de schade aan de Oost Vlieland was het even improviseren voor Doeksen. De Midsland, die normaal de extra afvaarten naar Terschelling verzorgt, werd op de dienst Vlieland gezet en de Oost-Vlieland voer (op één motor) de extra vaarten naar Terschelling.

Verre van ideaal, zeker rond hoogtijdagen als Oerol. Met de nieuwe trots in de vloot van Doeksen zijn dergelijke problemen verleden tijd. De Ms Vlieland is een modern schip van het type catamaran. Twee rompen dus, net als Doeksens snelboot Koegelwieck en vrachtboot Noord-Nederland. Voordeel van deze rompvorm is dat die heel stabiel op het water ligt.

De Ms Vlieland is ontworpen in Australië en gebouwd op de Filipijnen. Het Eindhovense bureau Kooymans Design ontwierp het interieur. Nog wat harde cijfers: Het bootje is 64 meter lang, 17 meter breed en steekt 2,5 meter diep. Dat is niet diep. Waarom slaat hij niet om? Omdat de rompen en het autodek van staal zijn en de bovenbouw van aluminium. Het zwaartepunt ligt dus laag!

De voortstuwing geschiedt door vier schroeven, aangedreven door vier motoren van elk 630 kW. Voor optimale wendbaarheid komen daar nog eens vier roeren en vier boegschroeven van elk 150 kW bij.

Hoe hard gaat ie met al die motoren? Ongeveer net zo snel als de Oost Vlieland: 14 knopen (ongeveer 26 km/uur). We komen dus niet sneller op Vlieland aan, maar wel een stuk comfortabeler. De Oost-Vlieland is dood (snik), leve Ms Vlieland!

L.Noorman:
Een tijdje geleden had ik een foto van het MV SERENGETI (Ex MIDSLAND/VLIELAND) geplaatst dat een schip heeft geholpen bij een ongeval. Vervolgens nam de SERENGETI het schip op sleeptouw. Erg bijzonder, maar misschien nog bijzonderder is dat het in het verleden al eens eerder is gebeurd.



© Leeuwarder Courant - 1991-07-15

L.Noorman:
Een mooi artikel over de sneldienst geschreven door Willem J. J. Boot. Het artikel komt uit het "Terschelling Magazine", 2e jaargang nr. 2 - voorjaar 1991.









© Terschelling Magazine & Willem J. J. Boot

Amelander Historie:

Op 29 november 2016 zal het boek ‘Gestrand, gered, geborgen. De strandingen van de ‘Malmö’ en de ’Tartar’ bij Ameland. November 1928.’ verschijnen. Daarin worden zeer uitvoerig de gebeurtenissen op en na 16 november 1928 beschreven die toen de bewoners van Ameland en Terschelling in hun ban hielden. In een zuidwesterstorm raakt het Zweedse stoomschip ‘Malmö’ stuurloos. Een sleepactie van de firma Doeksen mislukt en het schip loopt bij Nes aan de grond. De sloep waarmee een aantal bemanningsleden zich in veiligheid wil brengen, slaat om. Drie opvarenden verdrinken, elf bereiken op eigen kracht de kust en worden opgevangen in wat nu Hotel de Jong is. De bemanning van een van de inmiddels uitgerukte reddingboten ziet kans de nog aan boord van de ‘Malmö’ gebleven zes opvarenden van het schip te halen.

Tijdens de daaropvolgende bergingsactie die onder leiding van Jan Doeksen en N.C. Taylor Kraaij wordt uitgevoerd door Zweden, Amelanders en Terschellingers, steekt op 23 november een nieuwe storm op. Achtereenvolgens komen vanaf Terschelling en Ameland reddingboten in actie, waarbij het een ploeg van Ameland uiteindelijk lukt om de bergers in veiligheid te brengen.

In een derde novemberstorm loopt op 26 november nabij Ballum het Noorse schip de ‘Tartar’ aan de grond. Bergers en jutters proberen zo veel mogelijk van de ladingen hout te bemachtigen, zelfs met gebruik van explosieven. Sommige jutters worden betrapt en gestraft.

Door de inzet van een sleepboot van Doeksen in het allerprilste begin, het uitvaren van de reddingboot ‘Brandaris’, en het feit dat de firma Doeksen in eerste instantie de berging binnensleepte, zijn deze strandingen ook vanuit Terschellinger perspectief interessant. Dankzij een duik in het rijke archief van de firma Doeksen, kon vrij uitgebreid aandacht besteed worden aan de berging.

Het boek is rijk geïllustreerd en telt 112 bladzijden. Tot 15 november loopt een online intekenactie waarbij u korting en een gesigneerd exemplaar krijgt. Meer info: www.amelanderhistorie.nl/products/gestrand-gered-geborgen/

Wim Vink:
Het hierboven bedoelde boek kan ook rechtstreeks bij de auteur worden besteld, zo meldde Kees Dekker (archivaris van Doeksen) mij:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie