Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Infrastructuur havens

<< < (20/49) > >>

ben doeksen fan:

--- Citaat van: Thasos op  5 mei 2009, 12:15:03 ---In het hoekje van de Kom wordt druk gewerkt om het zinkstuk, dat onder de jets van Tiger wordt geplaatst, in elkaar te zetten.
Daarmee moet het probleem van de zandverplaatsing verholpen zijn. De giek van de kraan die het stortsteen zal aanbrengen is op de achtergrond zichtbaar.
Het is de bedoeling dat tijdens het afzinken de Koegelwieck tijdelijk van het oude ponton in het eerste dokje de sneldienst doet.

Groet

--- Einde van citaat ---


Dit heeft daar vast mee te maken :

Ligplaats sneldienst Terschelling woensdag 6 mei
I.v.m. werkzaamheden in de haven van Terschelling maakt de sneldienst op woensdag 6 mei 2009 gebruik van de oude ligplaats (tegenover het VVV)

bron: rederij doeksen

Ben doeksen fan

Jelle Krijthe:
Hoe zit zo`n zinkstuk eigenlijk in elkaar? Want ik kan me voorstellen dat wat takjes hout en wat doek, dat dat niet veel zal helpen bij de PK`s die de jet`s van de Tiger leveren. Komt daar steen of beton op te liggen ofzo? Of hoe moet ik dat zien? Iemand een idee?

willem boot:
Jelle,

dat is een drijvende mat van op een bepaalde manier in elkaar gevlochten en gebonden rijshout (=wilgentakken of -tenen die in de uiterwaarden van de grote rivieren worden gesneden). Zo'n mat is meestal een cm of 40 dik met erbovenop een patroon van rechthoeken, ook van rijshout. Die mat wordt boven de plek gesleept waar die komen moet en dan gaat men 'afzinken" met stortsteen. Dat storten gebeurt heel zorgvuldig, zodat de mat zich als het ware op het onderwatertalud neervlijt. Het legt de bodem erg goed vast. Aan alle dijkvoeten worden die gebruikt, vooral waar de stroming kort onder de dijk staat.
Mensen die dat soort matten maken worden wel 'rijswerkers" genoemd. Mijn opa heeft als opzichter dat afzinken bij de Deltaweken in Zeeland ook nog gedaan, is machtig mooi, maar ook heel zwaar werk.

Willem

Jelle Krijthe:
Willem dank je voor je reactie. Nu is het duidelijk hoe ze het doen;) Lijkt me inderdaad een bult werk!

Willem-Jan:
klus lijkt bijna klaar, vandaag droeg iedereen zijn steentje bij.... ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie