Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Infrastructuur havens

<< < (43/49) > >>

Wim Vink:
De aanleg van de huidige aanlegplaats in juni 1958.
Nadien is er veel aan vertimmerd en gewijzigd, maar de foto geeft het begin aan.



foto: archief Tresoar

Wim Vink:
Nog een plaatje van de haven van Harlingen, maar nog ouder dan de vorige.
We zien de Kraus in de jaren 30 van de vorige eeuw liggen aan de steiger in de Nieuwe Willemshaven.
De kades van de die haven zijn nog in aanleg.



foto: archief Tresoar

Wim Vink:
De inrichting van de veersteiger in Harlingen loopt over van simplisme als je het vergelijkt met het heden.
De foto is van 15 mei 1965; de Friesland is net aan het aanmeren.
De Schellingerland is er al en doet dienst als vrachtboot.
Passagiers staan geduldig naast hun koffer op de kade te wachten totdat het moment van inschepen gaat komen; niks geen gedrang :).
Op de kade diverse goederen, wel op op karretjes. Er ligt ook nog een verplaatsbare houten veerstoep.
Een legervoertuig staat klaar om waarschijnlijk te worden overgezet naar Vlieland.



foto: George Visser

PiebeJanMan:
http://www.lc.nl/friesland/Nieuwe-insteekhaven-Terschelling-omstreden-22082077.html



--- Citaat ---Nieuwe insteekhaven Terschelling omstreden
   4 uur geleden  Jan Heuff  Friesland

Facebook  Twitter  E-mail
Vrachtboten krijgt een nieuwe aanlegbrug achterin de haven van Terschelling. Dat is vragen om moeilijkheden, vinden deskundigen.

Zowel de gemeente als Rederij Doeksen wil de vracht en passagiersstromen scheiden. ,,Dit is wenselijk als de rederij vanaf volgend jaar met twee nieuwe passagiersschepen gaat varen”, zegt wethouder Hendrik van der Wielen. ,,Daardoor zal de druk op de ene veerbrug, vlak bij de havenmond, regelmatig toenemen.”

De wethouder noemt de nu gekozen plek de enige realistische oplossing voor aanlanding van de vrachtboot Noord-Nederland.

Directeur Paul Melles van Doeksen spreekt van een acceptabele en pragmatische oplossing. ,,Nu dicteert de veerdienst het vrachtvervoer met de Noord Nederland, terwijl het zijn eigen dynamiek en logistiek heeft, die vaak afwijkt van de veerdienstregeling. Daar willen we graag vanaf. Straks dus ook geen stinkende containers meer tussen de auto’s van de eilander gasten. We realiseren ons terdege dat de gemeente moet worstelen met de beperkte ruimte en met de natuurwetgeving.”

Verplaatsing naar de loswal betekent ook het einde van het zware vrachtverkeer langs de drukke Willem Barentszkade.

De nieuwe Roll-on Roll-off brug komt op de plek waar de veerpont Terschellingerbank van Waddentransport al jarenlang laadt en lost. Zowel de Noord-Nederland als de Terschellingerbank zal er gebruik van maken De vrachtboot komt met de kop op de kade te liggen, haaks op het vaarwater. Op de oostelijke hoek van de loswal wordt een insteekhaven van ongeveer 20 meter gegraven. Dit om te voorkomen dat de ingang naar de jachthaven wordt versperd. De Noord Nederland is onlangs met 20 meter verlengd tot 65 meter.

Dat de Noord Nederland straks langs alle steigers tot achterin de smalle haven gaat varen, wordt door Guus Schweigmann, raadslid van Plaatselijk Belang en oud-zeeloods, als groot risico gezien. ,,Als zomers de haven vol ligt met schepen van de bruine vloot is er, zeker bij laagwater en harde dwarswind, amper doorvaartruimte voor de 15 meter brede vrachtboot, die bovendien veel zuiging geeft”, stelt Schweigmann. Hij is bang dat het tot aanvaringen en schade zal leiden. ,,Ook de kapitein van het betonningsvaartuig en de havenmeester hebben hun bedenkingen geuit”, zegt hij.

Melles: ,,We hebben de vaarsituatie met onze kapiteins beoordeeld en we krijgen de Noord Nederland onder alle weersomstandigheden veilig voor de kant. Als de dieper stekende Terschellingerbank al jaren door de haven kan varen en dwars op de kade kan lossen, waarom wij dan niet?”

Van der Wielen verwacht dat door herindeling van ligplaatsen het straks niet meer nodig is dat de bruine vloot in vier rijen dik afmeert. Door verplaatsing van de nachtligplaats van de snelboot Koegelwieck uit het eerste dok, komt daar extra ruimte beschikbaar.

Een oud plan, dat door Plaatselijk Belang opnieuw wordt omarmd, om een aparte vrachthaven aan te leggen bij het bedrijventerrein, is volgens Van der Wielen, afgezien van de hoge kosten, amper haalbaar vanwege de zware natuurregels die voor dat gebied gelden. Er zou dan speciaal een geul naar de zogenoemde locatie ’t Lichtje door de Waddenzee gebaggerd moeten worden. Schweigmann wil toch dat daar eerst gedegen onderzoek naar komt. Hij blijf ook pleiten voor een reserve-veerbrug voorin de haven, omdat de huidige brug volgens hem door Rijkswaterstaat slecht wordt onderhouden en storingen op de loer liggen.

De nieuwe Ro-Ro brug wordt volgens Melles zodanig ontworpen, dat deze tijdens calamiteiten dienst kan doen als veerbrug.

Op 20 april worden de havenplannen met belanghebbenden besproken.
--- Einde van citaat ---

Wim Vink:
Harlingen in de eerste helft van de 50-er jaren toen de veersteiger nog halverwege de Nieuwe Willemshaven lag.
Rechts het plaatskaartenkantoortje.
Aan de houten steiger liggen de Schellingerland en de Vlieland.



foto: onbekende bron (wie het weet, mag het ter correctie melden)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie