Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Infrastructuur havens

<< < (5/49) > >>

Marten-Jan van Zanden:
Volgens schepen, schelpen en schuitengat was niet de haven van Harlingen geblokkeerd.
Het ging puur om Vlieland en Terschelling. het is wat typwerk, maar toch komt hier dan het volgende. Caramba,

DE GEMEENTE NEEMT MAATREGELEN

Goed functionerend, georganiseerd overleg bestaat in het begin van 1980 niet meer: de gemeentebesturen ondernemen buiten de TSM om stappen.
In de 2e week van Januari wendt de gemeente Terschelling zich tot economische zaken met het verzoek de TSM Rijkssteun te verlenen. De tarienven van de Rijksveren naar Ameland en Schiermonnikoog, zo redeneert de gemeente, worden met 5% verhoogd en waarom dan hier het dubbele?
De gemeente eist handhaving van werkgelegenheidbij de TSM en een aan 1979 gelijk voorzieningenniveau.
Ten aanzien van de Koegelwieck wijst het college (..) erop, dat dit snelle vevoer door de eilanders niet meer wordt gezien als een gunst, maar als een regelmatig

willem boot:
In grote lijnen de achtergrond van de infrastructurele werken.

1) Verantwoordelijk heirvoor is sinds 1828 (Vlissingen-Breskens) Rijkswaterstaat. De eerste stoomboot kon in Vlissingen niet goed aan de kade komen en daarom sloeg RWS een paar palen en baggerde wat en zo was de zaak rond. Alle veerboten totaan omstreeks 1935 konden gewoon aan de kaden laden en lossen. Pas toen autoiverkeer andere eisen begon te stellen (beperkte mogelijkheid hoek laadplanken), kwam er vraag naar andere oplossingen. Veel gebeurde dat door een pointon neer te leggen met een brug naar de wal i.v.m. getijverschil), maar bij het zwaarder worden van vrachtverkeer werrden de pontons zo groot, dat naar andere oplossingen werd  gezocht. Een daarvan was ontwikkeld op het veer Massluis-Rozenburg: de veerstoepen op verschi8llende niveaus. Die zijn bij het in dienst komen van de 'Friesland' van '56 ook zo geconstrueerd, evenals op Texel. dat voldeed goed totdat de koplading in bedrijf kwam, waarvoor wegens het dekprofiel van de kopladers veel specifieker eisen opkwamen. Dit is begonnen bij Vlissingen-Breskens in 1927 en gaandeweg uitgebreid. De specialisatie van veerboten op koplading met eigen eisen (dubbelbaans, driebaans, dubbeldeks of niet) veroorzaakte toenemende investeringen van RWS en -kort door de bocht geredeneerd-  daarom bestaat er nu discussie over vergoeding van de investeringslasten door de bootdiensten.

De "bailey"-bruggen op de bootdiensten naar terschelling en Vlieland waren deels afkomstig van de Zeeuwse veren, mat name Zierikzee-Kats en Hoedkenskerke-Terneuzen. Welke precies waarvandaan kwamen weet ik niet. Ook op Ameland en Schier zijn er delen van gebruikt.

Willem

Wim Vink:
Een nieuw topic openen vond ik niet nodig; hier past het ook wel bij.

Het valt me de laatste dagen dat het zicht zo helder is. Als ik de MIWB webcam open kun je ver kijken. Ik zag vanavond de Friesland door de Meep varen. De binnenkomst om 21:41 leverde qua beeld een prachtig scherp resultaat op. Dat is wat anders dan mist...

Jan Leenstra:
eerste vorm van koplading op Terschelling....... het is maar een korte video opname. De wagens reden van het schip af- en op, waar nu de loodsen van Rederij Doeksen staan, ongeveer op de hoogte van de Reddingbootschuur.
Het betreft de NAM pont. Ik weet helaas niet welke.

Wim Vink:
Uniek stukje film, Jan!!
Het was de grijze NAM pont, dan moet het de Hilsea geweest zijn.
De zwarte was de Fishbourne.
Het stukje lijkt me betrekking hebben op het NAM-vervoer. Bij de werf van Krul werd geladen en gelost.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie