Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Infrastructuur havens

<< < (40/49) > >>

Christian:
VISIOEN VAN EEN VERTREKHAL TE HARLINGEN
Bron: Leeuwarder Courant | 31-12-1986

WAARM ONTHAAL PLAN REIZIGERSTERMINAL VOOR EILANDGANGERS



HARLINGEN - Harlingen, Terschelling en Vlieland hebben gistermiddag positief gereageerd op een  plan om te komen tot betere havenaccommodaties voor reizigers van en naar de eilanden. De kosten van de bouw van zulke voorzieningen bedragen totaal zo'n f 12 miljoen. Directeur Gerrit Rombout van rederij Doeksen, met de plaatselijke VVV-kantoren en Harlingen Promotion initiatiefnemer van het plan, bood gistermiddag de gemeentebesturen van Harlingen, Terschelling en Vlieland een rapport aan over dit onderwerp.

Na ampel beraad besloten de gemeenten een 'duwgroep' te formeren, die de haalbaarheid van de plannen zal beoordelen. Die zal vooral afhangen van de omvang van de subsidies, die men van rijk en provincie verwacht. Rombout liet bij voorbaat al weten, geen geld in de voorzieningen te zullen steken.

Dergelijke investeringen leiden volgens hem tot hogere tarieven.Het plan is ontworpen door het Harlinger architectenbureau Van der Zee en Ybema en stedenbouwkundig bureau Vijn uit Oenkerk. Met name voor Harlingen zou uitvoering van de plannen ingrijpende wijzigingen met zich meebrengen. Meest in het oog springende element van het 'praatplan' is het gebouw aan de veerkade, waarin de reizigers op hun boten kunnen wachten.

In totaal zou daarin plaats moeten zijn voor zon vijftienhonderd mensen. Verder moeten er bij die wachtruimte een overdekte laad- en losmogelijkheid voor toeristen komen en fietsenstallingen, terwijl de passagiers via loopbruggen naar de veerboten geleid kunnen worden. Op die manier ondervinden de passagiers geen hinder van het laden en lossen van vrachtgoederen op het haventerrein.

Op het terrein achter restaurant Neptunus hebben de plannenmakers verder een parkeerdek gedacht,
waar zon driehonderd 'kortparkeerders' een plaatsje kunnen vinden. Het huidige grote parkeerterrein voor langparkeerders bij de Tjerk Hiddessluizen blijft in hun visie gehandhaafd. Verder moet er voor alle eilandgangers een duidelijke bewegwijzering komen. Nu lopen reizigers vaak doelloos rond in de regen op de veerkade en kunnen ze hun bagage niet kwijt. Alex Visser van Vijn:„We willen rust brengen in de gast die naar het eiland gaat".

Schiphol

Volgens architect Wietze van der Zee moet het gebouw op het haventerrein uitgevoerd worden in een transparante 'space frame-constructie', omdat het anders te kolossaal overkomt. Dat zou in Harlingen een aantasting betekenen van het beschermde stadsgezicht. De kleinere wachtruimtes op Terschelling en Vlieland moeten volgens hem in dezelfde stijl worden gebouwd. Van der Zee noemde Schiphol als inspiratiebron voor zijn architectonische ideeën.

De exploitatiekosten van het gebouw Harlingen kunnen volgens de initiatiefnemers gedeeltelijk worden gedekt uit verkoop van bijvoorbeeld koffie, lectuur, souvenirs en dergelijke in het gebouw. Daarbij wijzen zij op het aantal van 370.000 passagiers, dat jaarlijks vanuit Harlingen naar de eilanden wordt verscheept. Neptunus moet zich meer richten op de restaurant-functie, aldus Visser. Nu fungeert het restaurant vaak als wachtlokaal.

Steenbeek reageerde enthousiast op het plan. Hij repte van een 'Centraal Station Wadden bv', waarin volgens hem naast de drie gemeenten ook provincie en rijk vertegenwoordigd moeten zijn. „We gaan hiermee verder de baan op, als we niet te veel planologische tegenwind ontmoeten", aldus de Harlinger burgemeester. Zijn Terschellinger collega drs. Eduard Haaksman had het over net instellen van een 'duwgroep' („die werken sneller dan een stuurgroep"), die dit zijns insziens lovenswaardige particulier initiatief verder moet begeleiden. Haaksman noemde 1988 als streefdatum voor het in gebruik nemen van de accommodaties.

Wim Vink:
Omstreeks 1969 stonden de auto's voor Terschelling in Harlingen gewoon op de veerkade.



foto: coll. A. Veldhuizen

Wim Vink:
Een duidelijk overzicht van boven van de infrastructuur van West-Terschelling in 1989.
Aan de kade liggen de Noord-Nederland (Bereboot) en de Koegelwieck (I).



foto: George Visser

Christian:
Wim, wat de datering van de volgende opname betreft, hebben ze bij het nationaal archief geen deskundigen.
Kortom, als wandelende encyclopedie van de wadden - jij moet de aangelegenheid dus ophelderen: Wanneer is deze foto genomen, a.u.b.?



Bron: gahetna.nl

Wim Vink:

--- Citaat van: Christian op 26 september 2015, 11:46:34 ---Wim, wat de datering van de volgende opname betreft, hebben ze bij het nationaal archief geen deskundigen.
Kortom, als wandelende encyclopedie van de wadden - jij moet de aangelegenheid dus ophelderen: Wanneer is deze foto genomen, a.u.b.?

Bron: gahetna.nl

--- Einde van citaat ---


Niet teveel eer a.u.b. Net als alle anderen probeer ik mijn steentje bij te dragen. Met elkaar kom je een heel eind. :)

Reagerend op de bedoelde foto:
Aan de veerbootkade zie ik de Vlieland liggen (ex-Midsland) met verbouwde salon, dus is de foto van 1988 of daarna.
Ook zie dat Neptunus er nog staat, dat werd in 1992 afgebroken.
Dus de foto zal tussen 1988 en 1992 zijn gemaakt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie