Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Infrastructuur havens
Leen:
Wie heeft nu de verantwoordelijkheid over de laad en los inrichtingen?
Rijkswaterstaat of de gemeente.
Als het Rijkswaterstaat is zijn het leuke plannen maar gebeurt er denk ik niks want die heeft met de huidige bezuinigingen zeker geen geld.
De gemeente heeft wel geld?
Leuk allemaal maar ik vrees luchtfietserij. Ik hoop dat ik er naast zit.
Leen
willem boot:
--- Citaat van: Leen op 23 februari 2011, 12:56:23 ---
Wie heeft nu de verantwoordelijkheid over de laad en los inrichtingen?
Rijkswaterstaat of de gemeente.
Als het Rijkswaterstaat is zijn het leuke plannen maar gebeurt er denk ik niks want die heeft met de huidige bezuinigingen zeker geen geld.
De gemeente heeft wel geld?
Leuk allemaal maar ik vrees luchtfietserij. Ik hoop dat ik er naast zit.
Leen
--- Einde van citaat ---
Ik zat even te twijfelen of ik het wel over de "overheid" moet hebben ;) , maar nu je er zelf over begint, blijf ik natuurlijk wel zo hulp bereid om te proberen er iets aan bij te dragen.
Rijkswaterstaat is eigenaar van de steigers/aanlegfaciliteiten/bruggen (whatever) en als ik het mij goed herinner, wordt daar door de afmerende rederij(en) een gebruiksvergoeding voor betaald van een paar ton, die wij uiteraard in het bootkaartje betalen. Die bruggen zijn immers uit belastinggeld betaald en daarom moeten de belastingbetalers dat weer terugbetalen. ;D
Vervolgens moet de eigenaar ook kijken of de luchtfietsende eigenaar van een veerboot, dus ook die ergens een bootje in Nordfriesland heeft gekocht, daar bij past en de hele zaak niet aan flarden varen zal.
Maar, omdat de eigendom van de haven bij de Gemeente Teerschelling ligt, meent die gemeente, dat zij aanlegvergunningen moet afgeven aan veerbootreders die het water van de gemeente gebruiken om aan te leggen aan desteigers van Rijkswaterstaat, die al uit belastinggeld zijn betaald en daarom nu uit belastinggeld moeten worden terugbetald.
De gemeente maakt natuurlijk kosten met haar vergunningverlening en dat moet ook worden terugbetaald uit de veergelden, dus dat betalen de belastingbetalende reizigers in het bootkaartje en dus is dat weer belasting.
Eigenlijk maken de eigenaars van de aanleginrichtingen de bootdienst dus tot een soort kilometerheffing en als straks de concessie is verleend, dan zou het wel eens kunnen zijn dat de Minister van verkeer en waterstaat een vergoeding gaat eisen voor de concessie van se concessiehoudende rederij. Die berekent dat weer door in het bootkaartje en dus betaalt de reizende belastingbetaler de hele santekraam ook nog eens.
Als je dit nog even goed doordenkt, zal je zien dat RWS helemaal geen geld tekort heeft, maar steeds meer belasting binnenkrijgt, maar helaas gaat die in de Algemene Middelen en dus raakt die zoek.
Het wordt steeds leuker, nietwaar? ;D
Vriend:
Je vergeet nog één belasting Willem, de baatbelasting die de rederijen straks moeten betalen vanwege de verbeterde aanlegvoorzieningen :P ;D
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 23 februari 2011, 17:20:29 ---Je vergeet nog één belasting Willem, de baatbelasting die de rederijen straks moeten betalen vanwege de verbeterde aanlegvoorzieningen :P ;D
--- Einde van citaat ---
Je bent nog veel te optimistisch, Jeroen, het zijn er vast nog veel en veel meer die ons democratische belastingbetalers ten goede zullen komen.
(WAAR BLIJFT MIJN GIFGROENE SMILEY???)
Vriend:
De veerdam op Vlieland afgelopen vrijdag 11 maart 's avonds onder een heldere sterrenhemel. De loopbrug wordt momenteel niet gebruikt nu de Midsland de dienst van de Vlieland tijdelijk heeft overgenomen. De passagiers gaan via het autodek van en aan boord.
Foto: © Jeroen Vriend
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie