Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vrachtvaarders

<< < (9/17) > >>

Wim Vink:
De Cornelia Alida, een scheepje met een lange historie, zie SSS, blz. 315. Buiten wat jaartallen staat er weinig geschreven over dit schip qua levensloop, eigenaren en verdere wetenswaardigheden. Wanneer het schip is afgevoerd van de sterkte, staat niet beschreven. Bijgaande foto is uit 1961.
Daarnaast heb ik nog een paar plaatjes uit datzelfde jaar, maar van later datum is mij geen afbeelding bekend. Wie weet er meer van dit vrachtvaardertje?



foto: coll. Tjebbe Cupido.

Wim Vink:
Een vrachtvaarder die meer in beeld kwam en waar meer over is geschreven, is de Josephine. Bijgaande foto, genomen te WTs Haven, is genomen in 1962.
Buiten de Josephine is de Holland te zien, maar ook de Doggersbank en de Volharding.



foto: coll. Tjebbe Cupido

Bert:
Beste mensen,
Ik ben nog maar een paar dagen op het forum en zit alles eens door te nemen.
Wat je al niet (en wel) tegenkomt!
Op 21 nov. 2007 plaatst Ben twee foto's van de Brandaris II. Ik heb met dit schip gevaren, eerst voor Koos Veldman, later na de overname voor Doeksen.
Op de eerste foto ligt de Brandaris volgens mij in het derde dokje op Terschelling.
Ik meen op de achtergrond de (nu gesloopte) schuren van Teun Krul en de betonningsloods te herkennen.
De andere kan ik niet plaatsen.
Voor Veldman voeren we het water dun. Vooral in de zomer; 's maandags vroeg weg en donderdagnacht/ vrijdagochtend vroeg weer op het eiland. Uit het hele land werd alles voor de boeren en bouwvakkers gehaald:
stelconplaten en veevoer uit Zaandam, kalkzandsteen uit Hillegom, steigerpalen uit Hasselt, dakpannen uit Pannerden, bier en limonade uit Amsterdam, kabels uit Gouda enz. enz. Vaak werd er op de thuisreis in Harlingen nog een deklastje bouwmaterialen geladen.
Nadat Doeksen het had overgenomen werd er lang zoveel niet meer gevaren. Het gross kwam met de veerboten.
Volgens mij werd het schip naar Amsterdam verkocht, aan een beeldhouwer die het als woning/atalier wilde gebruiken. Ik heb ook gehoord dat het in Delfzijl heeft gelegen, met de luiken open en het ruim half vol (regen)water. Daarna zou het doorverkocht zijn naar Rotterdam.

Groeten, Bert

Janha:
Ik had deze al eens eerder geplaatst. Maar het sluit wel mooi aan bij het vorige bericht.
De Brandaris 2 als bierboot. Tegenwoordig laten de grootverbruikers het per tankwagen komen.

Bert:

--- Citaat van: Thasos op  1 februari 2013, 16:56:53 ---Ik had deze al eens eerder geplaatst. Maar het sluit wel mooi aan bij het vorige bericht.
De Brandaris 2 als bierboot. Tegenwoordig laten de grootverbruikers het per tankwagen komen.

--- Einde van citaat ---

Alsik het mij goed herinner gingen er in totaal, dus met deklast, 130 pallets bier mee.
Dat is 187.200 flessies!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie