Beste mensen,
Ik ben nog maar een paar dagen op het forum en zit alles eens door te nemen.
Wat je al niet (en wel) tegenkomt!
Op 21 nov. 2007 plaatst Ben twee foto's van de Brandaris II. Ik heb met dit schip gevaren, eerst voor Koos Veldman, later na de overname voor Doeksen.
Op de eerste foto ligt de Brandaris volgens mij in het derde dokje op Terschelling.
Ik meen op de achtergrond de (nu gesloopte) schuren van Teun Krul en de betonningsloods te herkennen.
De andere kan ik niet plaatsen.
Voor Veldman voeren we het water dun. Vooral in de zomer; 's maandags vroeg weg en donderdagnacht/ vrijdagochtend vroeg weer op het eiland. Uit het hele land werd alles voor de boeren en bouwvakkers gehaald:
stelconplaten en veevoer uit Zaandam, kalkzandsteen uit Hillegom, steigerpalen uit Hasselt, dakpannen uit Pannerden, bier en limonade uit Amsterdam, kabels uit Gouda enz. enz. Vaak werd er op de thuisreis in Harlingen nog een deklastje bouwmaterialen geladen.
Nadat Doeksen het had overgenomen werd er lang zoveel niet meer gevaren. Het gross kwam met de veerboten.
Volgens mij werd het schip naar Amsterdam verkocht, aan een beeldhouwer die het als woning/atalier wilde gebruiken. Ik heb ook gehoord dat het in Delfzijl heeft gelegen, met de luiken open en het ruim half vol (regen)water. Daarna zou het doorverkocht zijn naar Rotterdam.
Groeten, Bert