Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Oost-Vlieland (ex-Baldur, nu Inter Ilhas) [periode 1994-nu]
PiebeJanMan:
Ik meende dat er gewoon water in werd gepompt. Om het water wat stil te houden zullen er wel schotten in zitten, of zullen ze het helemaal tot boven aan afvullen.
Contragewichten die tegenbewegingen maken heb ik nog nooit van gehoord op een schip, is veel te duur lijkt mij...
natureboy:
Het zal inderdaad met water werken, ik weet niet of je ooit van de z.g. Flume tanks hebt gehoord Redmer, ik heb daar in 1974 mee gevaren en wel op de Neptunus van de KNSM, het waren 2 tanks boven elkaar, over de volle breedte van het schip.
Na vertrek kregen wij machinisten de opdracht de bovenste te vullen tot (ik noem maar wat precies weet ik niet meer) 157 cm en de onderste tot 163 1/2 cm. De doorgegeven standen waren afhankelijk van de beladingstoestand van het schip, en waren dus bij ieder vertrek weer anders. Deze tanks hadden volgens mij geen tussenschotten en de bedoeling was, dat ze een soort tegengestelde kracht tegen het slingeren genereerden.
De achilleshiel van deze tanks was dat je ze moest opvullen terwijl je al op zee zat en een schip beweegt altijd, dus ook het waterpeil in die tank van pakweg 20 meter breed. dus exact lukte dat eigenlijk nooit. Je had daarom ook wel het idee dat na een slingering het schip nog een duwtje na kreeg en daarna pas terug kwam. Ik heb daarna ook nooit weer van het systeem gehoord tot nu toe.
Pieter
natureboy:
Daar kon je wel eens gelijk in hebben, Robert, met die bewegende gewichten, dat is de P96 geweest.
Pieter
OLAU-fan:
--- Citaat van: dageraad op 28 augustus 2009, 21:17:02 ---Daar kon je wel eens gelijk in hebben, Robert, met die bewegende gewichten, dat is de P96 geweest.
Pieter
--- Einde van citaat ---
Inderdaad Pieter.
Gisteren heb ik op de Harlinger Visserijdagen bij het "open schip" op de P48 nog even over dit onderwerp gesproken met een oudere KLPD'er. De P96 heeft dit systeem als enige politieboot tijdelijk als proef gehad. Het systeem voldeed niet en is later weer ontmanteld. De agent meldde dat het systeem wel redelijk functioneerde bij niet varend schip, maar niet varend op zee.
Huidige leven van de P96 (ex RP18) onder de naam M.S. Havgus: http://www.havgus.dk/
De verbouwer (mogelijk ook de oorspronkelijke bouwer?) TP offshore: http://www.tpoffshore.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=3&lang=en
Pffff, wat dwalen we toch snel af, zo surfende
Vriend:
Afgelopen week op Vlieland nog een paar ansichtkaarten gekocht. Met name heb ik gezocht naar ansichtkaarten met schepen die niet meer in dienst van Doeksen zijn.
De Oost-Vlieland (nu Baldur) met de deuren van het autodek open.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie