Schepen van Doeksen > Doeksen slepers
Holland - museumschip
natureboy:
Ik wil geen oordeel vellen over het hoe en wat van de brand op de Waker, oordelen laat ik aan de degenen over die daarvoor zijn, maar een beetje achtergrondinformatie is misschien op zijn plaats, in geval van een machinekamerbrand, zijn de gangbare procedures, dat je zorg draagt dat de brand zich in ieder geval niet uitbreidt, en bij voorkeur dooft. Dat kan op verschillende manieren. Eerste vereiste is dat je zeker weet dat de mensen in veiligheid zijn. Brand ontstaat door een aanwezigheid van brandbaar materiaal, zuurstof en hoge temperatuur. Als je een van deze factoren weghaalt, dooft het vuur. In de machinekamer zijn de blusmaatregelen overwegend gericht op het afsluiten van zuurstoftoevoer, en de toevoer van meer brandbaar materiaal, brandstof dus de MK ventilatie word gestopt en de z.g. brandkleppen voor de ventilatiekokers worden gesloten. Om de toevoer van brandbaaar materiaal zoveel mogelijk te beperken worden de brandstofcirculatiepompen gestopt buiten de MK en de snelafsluiters aan de brandstofbunkers gesloten en daardoor de motoren gestopt. Als je er dan zeker van bent dat er geen mensen meer in de MK zijn kun je CO2 (of tegenwoordig Halon) toelaten. Dit is een onbrandbaar gas dat de toevoer van zuurstof naar de brandhaard verhinderd. en hopelijk het vuur verstikt. De toevoer gaat met een doordringend alarm gepaard. Dit in het kort, misschien niet compleet, de maatregelen bij een MK brand, op de koopvaardij werden de brandkleppen, snelafsluiters, etc. wekelijks gecontroleerd op goede werking en zonodig gerepareerd, zoadat je in geval van brand op je materiaal kon vertrouwen en het voordeel van de wekelijkse controle was dat je blindelings wist waar je moest zijn in geval van calamiteiten.
Pieter
brandaris:
euh... vergeet niet de (waterdichte) deur achter u te sluiten bij het verlaten van de brandhaard ivm overslaan van de brand naar andere comparimenten, en sluit ook die zuurstof toevoer zo af...
nieuw is het zogeheten cobra systeem.
maar idd pieter, dat zijn wel de meest voorname dingen die men hoort te doen bij t geval van een machinekamer brand, hoewel ik denk dat er in de paniek die er ontstaat regelmatig belangrijke dingen zullen worden vergeten....
natureboy:
Daar heb je gelijk in Brandaris, als je achter je pc zit lijkt het heel ver weg, maar als het werkelijkheid wordt, is het een ander verhaal, het ergste wat je aan boord kan overkomen is brand en dan is het heel menselijk dat paniek toeslaat. Daarom oordeel ik niet, ik heb zelf ooit een beginnend machinekamerbrandje meegemaakt en dan ben je alleen maar blij dat alles volgens het boekje gaat. Wel leuk dat er voor de Holland een rol weggelegd was bij dit gebeuren.
Pieter
IALA:
--- Citaat van: dageraad op 8 september 2009, 07:19:26 ---Als je er dan zeker van bent dat er geen mensen meer in de MK zijn kun je CO2 (of tegenwoordig Halon) toelaten.
--- Einde van citaat ---
Pieter,
Tegenwoordig is Halon juist verboden.
natureboy:
Ja je hebt gelijk Jeroen, tastte dat spul de ozonlaag niet aan?
Pieter
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie