Holland voer met 45 gasten en zagen de Waker varen met een dikke rookpluim. Bert Vliegers vervolgens contact op genomen met de Brandaris,met de vraag als er misschien een oefening plaatsvond. De Brandaris heeft hier vervolgens ontkennend op gereageerd. Bert heeft daarom contact opgenomen met de Waker war hij inderdaad de bevestiging kreeg dat er brand woedde in de machinekamer. Ook vernam hij dat er geen vermiste waren. Vervolgens heeft de Holland 12 mensen aan boord genomen, waaronder de 3 eerder gemelde personen met ademhalingsproblemen. Aan boord van de Holland waren 2 artsten aan boord die hulp konden verlenen. Inmiddels waren alle hulpdiensten ingeschakeld: KNRM, Rederij Noordgat, Marine enz enz. Er ligt inmiddels een heel armada aan schepen. Tegen kwart voor 10 is de Terschelling,met aan boord brandweer en extra blusapperatuur bij de Waker aangekomen. Het schipt maakt inmiddels een paar graden slagzij. Deuren kunnen niet open of dicht omdat deze zijn kromgetrokken vanwege de hitte. Het dek is te heet om de CO2 kleppen te bedienen. het schip wordt zoveel mogelijk vanaf de buitenzijde gekoeld door blussers van de Hurricane Arie Visser, een marineschip en een supllier.
Het schip ligt niet meer bij Vlieland maar nu boven Terschelling. Vanaf het zeeliedenmonument bij het Groenestrand kan je de schepen zien liggen .
Vreemd was dat de Waker geen verzoek om hulp had gezonden, geen noodstop had gemaakt(anker was uit maar 1 motor draaide nog, en niets met de CO2 kleppen had gedaan. Hoe dat precies gaat weet ik niet, maar dit was wat ik heb gehoord.