Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Holland - museumschip

<< < (40/65) > >>

Vriend:
Bedankt voor de uitgebreide en heldere uitleg Bert. Ik zat me alleen af te vragen hoe de brandstofpompen worden aangedreven. Inmiddels ben ik daar achter. De nokkenas loopt er onderdoor en drijft direct de brandstofpomp (plunjerpomp) aan. Recentelijk heeft Volkswagen een aantal jaren zogenaamde pompverstuiver dieselmotoren gehad. Hier zijn ze inmiddels weer vanaf gestapt. Hierbij zit er op de (bovenliggende) nokkenas per cilinder een aparte inspuitnok die via een tuimelaar de pomp aandrijft. Die pomp en de verstuiver zijn één geheel (vandaar de naam pompverstuiver). Verschil met het systeem van de Werkspoor is dat hierbij de pomp en verstuiver los van elkaar zijn met daartussen de brandstofleiding (vanwege de onderliggende nokkenas). Verder hebben beide systemen wel wat van elkaar weg.

Na wat rondsnuffelen op het wereldwijde web kwam ik terecht op http://www.industriemuseum.nl/
Daar vond ik twee pdf bestanden met uitleg over Werkspoor motoren inclusief tekeningen van dwarsdoorsnedes. De eerste komt uit het boek scheepsmotoren j.c. piek en de tweede uit het boek Olie-Motoren:
http://www.industriemuseum.nl/werkspoor/boek_scheeps_motoren_j.c.piek.pdf
http://www.industriemuseum.nl/werkspoor/werkspoor_tm_motor.pdf

Ik las trouwens dat de letter B in TMABS niet voor blower staat maar voor 'Büchi' die, zoals ik het lees, de fabrikant is van het oplaadsysteem (drukvulling).

Willem-Jan:
vanaf de site van de leeuwarder courant:

HARLINGEN - Op de historische zeesleper Holland die aan de Willemskade in Harlingen afgemeerd ligt, heeft vrijdagavond een kleine brand gewoed.

Om onbekende reden vatte een aggregaat dat aan dek stond, vlam.

De brandweer is uitgerukt en had het vuur snel onder controle. Volgens de officier van dienst van de Harlinger brandweer is er geen noemenswaardige schade ontstaan aan het schip.

Gelukkig lijkt het allmaal mee te vallen.
groet

Willem-Jan

Bert:

--- Citaat van: Willem-Jan op 22 februari 2013, 23:16:24 ---vanaf de site van de leeuwarder courant:

HARLINGEN - Op de historische zeesleper Holland die aan de Willemskade in Harlingen afgemeerd ligt, heeft vrijdagavond een kleine brand gewoed.

Om onbekende reden vatte een aggregaat dat aan dek stond, vlam.

De brandweer is uitgerukt en had het vuur snel onder controle. Volgens de officier van dienst van de Harlinger brandweer is er geen noemenswaardige schade ontstaan aan het schip.

Gelukkig lijkt het allmaal mee te vallen.
groet

Willem-Jan

--- Einde van citaat ---

Inderdaat valt het mee. Alleen het aggregaat is beschadigd. Hoe het is ontstaan weten we nog niet, maar gelukkig dat iemand op de "Sittard" achter ons het heeft ontdekt en direct aktie heeft ondernomen door de brandweer te waarschuwen en zelf met blussen te beginnen.

Groeten, een opgeluchte Bert.

Willem-Jan:
daar kan ik me iets bij voorstellen.... :-\

Vriend:
De Holland vanmorgen in de Nieuwe Willemshaven. De donateursdagen zijn nu geweest. Begin juni staan Bremerhaven en het Schaapvaartmuseum op het program.

Foto: © Jeroen Vriend

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie