Schepen van Doeksen > Doeksen slepers
Holland - museumschip
Wim Vink:
--- Citaat van: Thasos op 15 oktober 2012, 17:42:24 ---De Holland is weer fff thuis. Inmiddels ligt ze al weer met de boeg richting havenmond.
Groet
--- Einde van citaat ---
Zag em vanochtend via de webcams zwaaien.
Wim Vink:
De Holland in winterrust te Harlingen, 28 december 2012.
foto: © Wim Vink
Vriend:
De Holland vanmiddag in Harlingen. Voorheen overwinterde het schip in Den Helder, maar volgens mij nu niet meer vanwege een aantal inbraken op het schip daar.
Foto's: © Jeroen Vriend
Bert:
--- Citaat van: Vriend op 7 januari 2013, 19:48:38 ---De Holland vanmiddag in Harlingen. Voorheen overwinterde het schip in Den Helder, maar volgens mij nu niet meer vanwege een aantal inbraken op het schip daar.
--- Einde van citaat ---
Klopt helemaal.In Den Helder is er tot drie keer toe ongewenst bezoek geweest. 1ste keer 4 beeldschermen weg, 2de keer een laptop en de laatse keer kostte 2 laptops (waarvan 1 kapot) en wat geld.
Het hangslot was met een stuk ijzer van de deur geslagen, het lag er nog naast. De politie kwam (een dag later), zag en deed verder niets. Kom morgen maar aangifte doen. We lagen achter afgesloten hekken bij de werf, maar volgens "kenners" steken ze gewoon met een bootje over! Gelukkig werd een ligplaats in Harlingen aangeboden, waar we niet constant op onze hoede hoeven te zijn. Er is nu wel een alarminstalatie aangelegd.
Als het kalf......
Bert
Bert:
--- Citaat van: Vriend op 2 april 2011, 21:50:17 ---In de machinekamer van de Holland gisteren. Voer voor techneuten ;D
Schroefastunnel.
Typeplaat waarop het vermogen ontbreekt.
Motortype op de typeplaat, de 'B' staat voor drukvulling (blower).
Rechts boven de telegraaf zie je één van de twee turbines (blowers) voor de drukvulling.
Dit is de andere turbine voor de drukvulling aan de andere zijde van de motor, vlak voor de schroefastunnel.
Cilinder 9 van boven gezien. Rechts inlaat, links uitlaat met een de metertje voor temperatuur van de uitlaatgassen. Tussen de klepveren zie je de verstuiver, de dunne witte leiding vanaf de verstuiver is de brandstofretourleiding voor overtollige brandstof.
Links zie je (denk ik) een brandstoffilter en rechts (met het Y-stuk en zwarte afsluiterwieltje bovenop) moet dan de terugslagklep voor de startlucht zijn met daaronder de leiding voor de startlucht. Waar de koperen leiding links voor is weet ik niet, het zou met de ontluchting van het brandstoffilter te maken kunnen hebben.
De bovenste twee meters geven de vuldruk door de turbines aan. De twee rechter in de middelste rij geven de druk in de aanzetdrukvaten voor de hoofdmotor aan, de meest linker is ook voor een aanzetdrukvat. De onderste meter links is voor de sanitaire voorzieningen en die rechts is voor het drinkwater, de middelste weet ik niet (geeft een veel hogere druk aan dan de andere twee).
Foto's: © Jeroen Vriend
--- Einde van citaat ---
Hallo Jeroen,
De aanvoer van de startlucht zit inderdaad langs het bordes. zie foto 9. Daarop zie je de brandstofpomp (dus niet het -filter) en dichter naar de motor de startluchtklep. Onder deze klep loopt de luchtleiding.
Op de klep, met dat zwarte handwiel, is de indicateurkraan. Hier kun je een instrument opschroeven om de drukken te meten. Vóór dat de motor in bedrijf wordt gesteld, geven ze eerst "een klappie lucht" met deze kranen open. Als er dan water door een lekke koelwaterpakking op de zuiger staat, pers je dat eruit, je ziet welke cylinder het is en kunt aan het werk gaan.
De dunne koperen leiding is een verzamelleiding om eventuele lekolie af te voeren.
De hogedruk brandstofleidingen moesten op een gegeven moment van een "mantel" worden voorzien zodat bij eventuele scheurtjes geen gasolie over de motor kan spuiten, met alle gevolgen van dien.
Deze "mantel" is aangesloten op die verzamelleiding, zoals je op de volgende foto's goed kan zien en welke weer uitkomt op een tankje, formaat groentenblik, met daarop een niveaualarm.
Bij de laatste foto vraag je waar dat middelste klokkie voor is. Deze is voor de werklucht, max 12 bar.
Met vriendelijke groet,
Bert
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie