In de machinekamer van de Holland gisteren. Voer voor techneuten
Schroefastunnel.
Typeplaat waarop het vermogen ontbreekt.
Motortype op de typeplaat, de 'B' staat voor drukvulling (blower).
Rechts boven de telegraaf zie je één van de twee turbines (blowers) voor de drukvulling.
Dit is de andere turbine voor de drukvulling aan de andere zijde van de motor, vlak voor de schroefastunnel.
Cilinder 9 van boven gezien. Rechts inlaat, links uitlaat met een de metertje voor temperatuur van de uitlaatgassen. Tussen de klepveren zie je de verstuiver, de dunne witte leiding vanaf de verstuiver is de brandstofretourleiding voor overtollige brandstof.
Links zie je (denk ik) een brandstoffilter en rechts (met het Y-stuk en zwarte afsluiterwieltje bovenop) moet dan de terugslagklep voor de startlucht zijn met daaronder de leiding voor de startlucht. Waar de koperen leiding links voor is weet ik niet, het zou met de ontluchting van het brandstoffilter te maken kunnen hebben.
De bovenste twee meters geven de vuldruk door de turbines aan. De twee rechter in de middelste rij geven de druk in de aanzetdrukvaten voor de hoofdmotor aan, de meest linker is ook voor een aanzetdrukvat. De onderste meter links is voor de sanitaire voorzieningen en die rechts is voor het drinkwater, de middelste weet ik niet (geeft een veel hogere druk aan dan de andere twee).
Foto's: © Jeroen Vriend
Hallo Jeroen,
De aanvoer van de startlucht zit inderdaad langs het bordes. zie foto 9. Daarop zie je de brandstofpomp (dus niet het -filter) en dichter naar de motor de startluchtklep. Onder deze klep loopt de luchtleiding.
Op de klep, met dat zwarte handwiel, is de indicateurkraan. Hier kun je een instrument opschroeven om de drukken te meten. Vóór dat de motor in bedrijf wordt gesteld, geven ze eerst "een klappie lucht" met deze kranen open. Als er dan water door een lekke koelwaterpakking op de zuiger staat, pers je dat eruit, je ziet welke cylinder het is en kunt aan het werk gaan.
De dunne koperen leiding is een verzamelleiding om eventuele lekolie af te voeren.
De hogedruk brandstofleidingen moesten op een gegeven moment van een "mantel" worden voorzien zodat bij eventuele scheurtjes geen gasolie over de motor kan spuiten, met alle gevolgen van dien.
Deze "mantel" is aangesloten op die verzamelleiding, zoals je op de volgende foto's goed kan zien en welke weer uitkomt op een tankje, formaat groentenblik, met daarop een niveaualarm.
Bij de laatste foto vraag je waar dat middelste klokkie voor is. Deze is voor de werklucht, max 12 bar.
Met vriendelijke groet,
Bert