Uiteraard kan ik niet bepalen waarom de donateurs niet werden toegelaten. Wellicht had men daar een reden voor, of trof men net de verkeerde persoon. Het donateurschap zie ik als een bijdrage die ik belangeloos lever aan de stichting. De stichting verzorgt eens per jaar meerdere vaarten voor donateurs wat ik zie als een royaal gebaar naar de donateurs. Royaal gezien de verhouding minimale donatie ? 35 ten opzichte van wat zo'n tochtje de stichting aan inspanningen en geld kost. Het donateurschap zie ik niet als een kortingskaart of een VIP-pas. Ik heb er geen problemen mee om de volle mep te betalen voor een bezichtiging, ik denk dan altijd maar zo: 'het geld komt goed terecht'.
Ben ik globaal met je eens, Wim.
Nu eens even verder denken dan het wilde haar lang is.
De Holland ligt in de haven van West, iedereen mag aan boord kijken, mits er enkele Eurootjes per persoon worden neergeteld, "voor het goede doel". Iedereen weet dat, het is aangekondigd en wie er komt kijken zeurt niet over die paar centen. Komt er ineens een volstrekt vreemde figuur uit Opperdoes of een dergelijk vreselijk gehucht, stapt aan boord en betaalt niets. Wat voor effect zou dat hebben op diegenen die net wel een paar Eurootjes hebben neergeteld? Mag dan de dienstdoende vrijwilliger zeggen: dat is een donateur, die heeft speciale rechten? Meneer, mag ik uw donateurskaart even zien? Sorry, even vergeten, ik ben Willem B, ik ben donateur, dus ik loop door.
Klassiek voorbeeld hoe dat dus niet werkt en tot vervelende situaties kan leiden.
Als je donateur van de stichting wenst te worden, tel dan je zegeningen, ga met de donateursdagen mee, maar verwacht niet dat je dan ook nog allerlei speciale rechten krijgt die bij het donateursschap nooit zijn verstrekt of toegezegd.
Donateurs geven dus graag zo'n centje uit. Als ze 3 Euro of zo vragen, dan geef je een vijfje en drink je in het weekend een slokje minder. Gaat je geld ook naar een beter doel dan "Zeezicht".