Auteur Topic: Holland - museumschip  (gelezen 95585 keer)

willem boot

• Stuurman
Re: Holland - museumschip
« Reactie #135 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:06:37 »
zout water bijt....... ;D

willem boot

• Stuurman
« Reactie #136 Gepost op: 7 augustus 2010, 00:38:59 »
Ik ben vanavond echt even geschrokken. Kijk even op de site van de Stichting, daar staat een link op naar de reisjes TS-Hn. Daarbij een affiche voor deze reizen van de hand van Studio Eke van Mansveldt.

Ik heb zelden zo'n verschrikkelijke poster gezien. Elk aspect van het snelle en slanke karakter van de Holland is daarin vertaald in een grove, zwarte massa, waarin de lijn volstrekt ontbreekt. Het verloop van de boeggolf die zo specifiek voor de Holland is, is volstrekt gemist.

Ik heb zelden zo'n afschuwelijk stuk knoeiwerk gezien. De Holland onwaardig.

De "Studio" is overigens verantwoordelijk voor de enorme misser van het huisstijlproject van de Rederij, dus ook het oorspronkelijke inktzwarte blauw en de brekende diagonalen. Hoog tijd om eens te erkennen dat deze "Studio" geen enkel gevoel heeft voor lijnen in een schip, laat staan het karakter ervan......

sievert

• Ketelbinkie
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #137 Gepost op: 7 augustus 2010, 12:33:31 »
Jammer Jeroen dat je niet meekon.Ik was er wel na een 50 minuten durend verblijf op het eiland want ik kwam als laatste van boord van de Friesland. Het was een kalme overtocht met weinig gasten.Heel wat anders dan in 1965 toen ik voor de eerste keer hetzelfde tochtje mocht meemaken.

Vriend

• Algemene moderator
  • Stuurman
« Reactie #138 Gepost op: 7 augustus 2010, 12:40:51 »
Jammer Jeroen dat je niet meekon.Ik was er wel na een 50 minuten durend verblijf op het eiland want ik kwam als laatste van boord van de Friesland. Het was een kalme overtocht met weinig gasten.Heel wat anders dan in 1965 toen ik voor de eerste keer hetzelfde tochtje mocht meemaken.

Jij behoorde dus tot het (zeer) selecte gezelschap dat heeft meegevaren. Misschien dat ik er nog een dagje van maak deze zomer, tijdens ??n van de andere tochten. Ik vind het schitterend om op het sleepdek te staan vlak bij het water met het mooie geluid van de Werkspoor. Anders wordt het november tijdens de extra tochten voor de donateurs. En dan maar hopen op een stevig zeetje.

Vriend

• Algemene moderator
  • Stuurman
« Reactie #139 Gepost op: 7 augustus 2010, 12:41:36 »
Ik ben vanavond echt even geschrokken. Kijk even op de site van de Stichting, daar staat een link op naar de reisjes TS-Hn. Daarbij een affiche voor deze reizen van de hand van Studio Eke van Mansveldt.

Ik heb zelden zo'n verschrikkelijke poster gezien. Elk aspect van het snelle en slanke karakter van de Holland is daarin vertaald in een grove, zwarte massa, waarin de lijn volstrekt ontbreekt. Het verloop van de boeggolf die zo specifiek voor de Holland is, is volstrekt gemist.

Ik heb zelden zo'n afschuwelijk stuk knoeiwerk gezien. De Holland onwaardig.

De "Studio" is overigens verantwoordelijk voor de enorme misser van het huisstijlproject van de Rederij, dus ook het oorspronkelijke inktzwarte blauw en de brekende diagonalen. Hoog tijd om eens te erkennen dat deze "Studio" geen enkel gevoel heeft voor lijnen in een schip, laat staan het karakter ervan......

Deze? De voorkant heeft wel iets weg van de bereboot. Ik snap hier dus helemaal niets van. Laatst las ik in de nieuwsbrief van de stichting een oproep voor oude foto's. Ik heb toen mooi oud materiaal ingestuurd, en daar zullen ze veel en veel meer van hebben. Daar zit toch wel iets tussen dat geschikt is voor deze poster, ook als je de foto abstract maakt?

Willem, jij mist vaak je gifgroene smiley, ik mis nu die emoticon die over zijn nek gaat.....  ;D

Bron:http://www.zeesleepbootholland.nl/mogelijkheden/?ref=65
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:43:46 door PiebeJanMan »

Evert Jan

• Marconist
« Reactie #140 Gepost op: 9 augustus 2010, 19:46:19 »
Zoals gezegd had ik graag met de 'Holland' gevaren maar de avondtocht op 28/7 ging dus niet door, gelukkig hebben we de foto's nog;

en deze zonder het bovenste stukje van de voorste mast...

foto's ? Evert Jan Walgaard
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 22:20:17 door PiebeJanMan »

Wim Vink

• Kapitein
  • *
« Reactie #141 Gepost op: 10 augustus 2010, 21:11:38 »
Vanavond ging de avondvaart wel door, maar helaas zat ik niet meer op Ts.
Gelukkig zijn er nog webcams en ik zag dat de Holland weer "ouderwets" zwaaide in het 1e dok.
Overigens zag het er niet naar uit dat de vaart vol bezet was.

foto: webcam VVV
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Marten-Jan van Zanden

• Stuurman
« Reactie #142 Gepost op: 11 augustus 2010, 12:25:57 »
Woensdag de 18e vaart de Holland van Harlingen naar Sail.
Kosten voor donateurs 25 euro en vanuit Ijmuiden eigen vervoer terug naar huis.

Zijn er forumleden die meegaan?

Voor mezelf weet ik dat nog niet, maar ben wel even nieuwsgierig wat anderen doen.

Wim Vink

• Kapitein
  • *
« Reactie #143 Gepost op: 21 augustus 2010, 07:36:14 »
De Holland op SAIL Amsterdam. 20 AUG 2010.
Ik snap dat men wat moet doen voor de sponsors, maar persoonlijk vind het schip niet op zijn plaats in dit spektakel.
Gelukkig mag in NL ieder zijn mening hebben. En ik ben de gelukkige die aan Het IJ werkt.
Ik mag op de eerste rang zitten.

Foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 2 april 2012, 20:35:41 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Marten-Jan van Zanden

• Stuurman
« Reactie #144 Gepost op: 21 augustus 2010, 09:00:14 »
Tsja, voor de sponsors alles over hebben en het reisje Harlingen - Ijmuiden laten financieren door de donateurs.

willem boot

• Stuurman
« Reactie #145 Gepost op: 21 augustus 2010, 13:06:47 »
De Holland op SAIL Amsterdam. 20 AUGG 2010.
Ik snap dat men wat moet voor de sponsors, maar persoonlijk vind het schip niet op zijn plaats in dit spektakel.
Gelukkig mogen we in NL ieder zijn mening hebben. En ik ben de gelukkige die aan Het IJ werkt.
Ik mag op de eerste rang zitten.

Foto: ? Wim Vink

Ze valt weg tussen alle rommel die daar rondvaart omdat alles zo nodig voor ieedereen "leuk" moet wezen, dacht ik zo. Toen we ermee begonnen was dat kort voor een "Sail"-editie. We hebben toen overwogen: het zou goed zijn als de Holland voor de "Stad Amsterdam' of zo uitloopt, al was het maar aan een pseudo-sleepdraadje. Daar is niets van terecht gekomen en je ziet of hoort nauwelijks van het schip tijdens deze happening (waar ik overigens helemaal niks mee heb). Dat het aardig is voor de sponsors geloof ik wel, maar m.i. is het een feit dat de stichting niet voldoende doorkomt bij het "grote Publiek" en dus de PR gewoon niet voldoende/goed is.
Dat men op sponsoren mikt is logisch: daar zit het grote geld, dat nu eenmaal nodig is om haar in de vaart te houden. Niettemin is het risico groot, dat die sponsoren op enig moment uitgekeken raken op hun speeltje, er te weinig publiciteit mee wordt gehaald (wat nu aan de hand lijkt te zijn) en men dus afhaakt. Tot nu toe slaagt de stichting erin, telkens de sponsoren voor een nieuwe termijn aan zich te binden en nieuwe te werven (dat is op zich knap), maar: waar is het schip in de publiciteit buiten de hobbyisten nu eigenlijk zichtbaar?

willem boot

• Stuurman
« Reactie #146 Gepost op: 21 augustus 2010, 13:21:06 »
Tsja, voor de sponsors alles over hebben en het reisje Harlingen - Ijmuiden laten financieren door de donateurs.

Er is een jaarlijkse donateursdag, personeelsdag en nog wat van die dingen. Bij de voorbereiding van de stichting had ik een ruw kostenplaatje per jaar uitgerekend en dat kwam toen al op 3,5 ton guldens met de nodige onzekerheden. Dat valt met het bestaande aantal donateurs niet op te hoesten. Met een paar tientjes per jaar per kop kom je er gewoon niet en dus is het logisch dat die ondernemingen die er wel tonnen in stoppen, daar wat voor terugkrijgen. Dat is trouwens belastingtechnisch verplicht. Het zou misschien zinvol zijn, je te realiseren, dat wat voor jou weliswaar een fors bedrag aan donatiegeld is, in het totaal van de kosten van de Holland nog geen eens een druppel op een gloeiende plaat is. Kijk eens hoeveel je voor een retourtje naar een van onze Waddeneilanden kwijt bent, daar zit echt geen overdreven bedrag aan pure nettowinst in. Bij de Holland is dat net zo, schepen zijn nu eenmaal schandalig duur. Wat je dan neertelt voor een reisje Harlingen-IJmuiden is feitelijk een schijntje vergeleken bij wat het totale overeind houden van de Holland kost. Als donateur word je daarvan op de hoogte gebracht en krijg je deze redelijk zeldzame gelegenheid. Je zou het ook eens van de positieve kant kunnen zien, dacht ik.

Marten-Jan van Zanden

• Stuurman
« Reactie #147 Gepost op: 22 augustus 2010, 19:00:53 »
Van de positieve kant Willem???

Ik heb van andere donateurs(forumleden) gehoord, dat als de Holland op Terschelling lag, het niet werd toegestaan om even een kijkje aan boord te nemen.

IALA

• Machinist
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
« Reactie #148 Gepost op: 22 augustus 2010, 20:18:47 »

Ik heb van andere donateurs(forumleden) gehoord, dat als de Holland op Terschelling lag, het niet werd toegestaan om even een kijkje aan boord te nemen.

Bij het opzeggen van mijn donateurschap heb ik als argument gebruikt dat het bezichten van de Holland zomers op TS voor donateurs niet gratis is of tegen korting, maar de zelfde prijs als niet donateurs betalen.
De stichting heeft hierover met mij contact opgenomen en aangegeven dit eventueel in de toekomst wel te willen veranderen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen

Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Vriend

• Algemene moderator
  • Stuurman
« Reactie #149 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:40:13 »

Bij het opzeggen van mijn donateurschap heb ik als argument gebruikt dat het bezichten van de Holland zomers op TS voor donateurs niet gratis is of tegen korting, maar de zelfde prijs als niet donateurs betalen.
De stichting heeft hierover met mij contact opgenomen en aangegeven dit eventueel in de toekomst wel te willen veranderen.

Uiteraard kan ik niet bepalen waarom de donateurs niet werden toegelaten. Wellicht had men daar een reden voor, of trof men net de verkeerde persoon. Het donateurschap zie ik als een bijdrage die ik belangeloos lever aan de stichting. De stichting verzorgt eens per jaar meerdere vaarten voor donateurs wat ik zie als een royaal gebaar naar de donateurs. Royaal gezien de verhouding minimale donatie ? 35 ten opzichte van wat zo'n tochtje de stichting aan inspanningen en geld kost. Het donateurschap zie ik niet als een kortingskaart of een VIP-pas. Ik heb er geen problemen mee om de volle mep te betalen voor een bezichtiging, ik denk dan altijd maar zo: 'het geld komt goed terecht'.

Over geld gesproken, Willem geeft al aan wat er aan kosten komt kijken bij het in de vaart houden van een dergelijk schip. Kijk maar eens wat je bij een tankbeurt al in je auto gooit en vergelijk dan het motorblokje (meestal) voorin met die enorme 10 cilinder Werkspoor. Enig idee wat die er doorheen jaagt? Dan heb je het nog maar over slechts een deel van de totale exploitatiekosten. Komen we bij de sponsors. Sponsoring is mijn inziens niet belangeloos in tegenstelling tot het donateurschap. De sponsor kan zijn naam verbinden, heeft fiscaal voordeel en bepaalde privileges. Dat hebben de donateurs niet of in mindere mate en dat kan het 'scheve' beeld opleveren waar MJ op doelt. Ik begrijp zijn opmerking daarom best. Vergeet echter niet dat het om heel andere bedragen gaat dan ? 35. Of dit eerlijk is? Daar kun je lang over discussi?ren maar die discussie hoort hier niet thuis. Zo zit het wereldje rondom geld in elkaar en daarin is de stichting niet uniek. Iedereen mag denken wat hij of zij daarvan vindt, wat ook geldt voor wat je van het donateurschap verwacht.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2010, 21:45:23 door Vriend »