Enige teleurstelling vanavond bij mij en mijn schoonzoon.
De aangekondigde avondvaart ging niet door wegens onvoldoende deelnemers.
In mei gingen de reizen naar Schotland ook al niet door dezelfde reden.
Zou het concept uitgewerkt beginnen te raken?
Of herhaalt men de mogelijkheden te vaak?
Dit soort ondernemingen is zeer conjunctuurgevoelig. Met reizen zoals naar Schotland trek je een kapitaalkrachtig publiek dat verwend wil wezen en zeker niet geneigd is iets twee keer te doen. Ik denk ook, dat voor dat publiek de 'Holland' niet meer is dan een "gedenkwaardig" platform, waarmee ze toevallig het hoofddoel gaan uitvoeren: whiskey proeven en golf spelen. Stop je die jongens drie weken lang op de lange deining, dan worden ze vervelend om het niet anders te noemen. Misschien wordt er ook niet voldoende naar meer stabiele, wat lager in het spectrum zittende alternatieven gezocht. Toen ik eraan begon, had ik onder andere het idee er maritieme trainingen op te laten houden, maar de certificering van de trainingen vergde dan dat de hele training opnieuw werd beoordeeld, wat een godsvermogen kost. Bureaucratische problemen dus, maar misschien had men dat in de tussentijd toch moeten oppakken. Ook heb ik destijds wel gezegd: een sleepboot ruikt naar zware shag en erwtensoep (of iets anders waar de lepel rechtop in blijft staan). Iets daarvan vind je terug in Jan Heuff's boek, waar de penningmeester iets over mij zegt dat ik voor zijn rekening laat. Je moet met zoiets altijd weer nieuwe en alternatieve dingen bedenken en ik heb de indruk, dat dat er een beetje aan schort, omdat men erg op het topsegment leunt (daar zitten nu eenmaal de nodige centen, dat is dan ook weer zo).
De vaarten Hn-TS overschat men denk ik. De periode waarin de 'Holland' die veerreizen deed, ligt al dik veertig, bijna vijftig jaar achter ons en dus is het aantal mensen dat daaraan nog herinneringen heeft, lang niet meer zo groot als men denkt.
Zo'n bootje in de vaart houden kost een vermogen en dus zul je met alles wat je hebt het water dun moeten varen. Om dan voortdurend nieuwe dingen te bedenken, valt echter niet mee.