Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Holland - museumschip

<< < (24/65) > >>

Vriend:
Inderdaad Wim, en gelukkig pikken deze kippen langzaam, de foto's zijn namelijk genomen van een draaiende motor. Zijn wel een beetje vreemde kippen, ze houden van (diesel)olie in plaats van graan of ma?skorrels  ;)

natureboy:
Het klopt wel aardig Jeroen, echter één ding wil ik even corrigeren. De blauwe afsluiters en kijkglazen zijn niet voor de startlucht maar voor het zoetkoelwater dat de voeringen en koppen koelt, een koperen leiding zou knap moeite hebben met 30 kg/cm3. In de machinekamer zul je verschillende kleuren tegenkomen op afsluiterhandwielen en flenzen en blauw is dus zoetkoelwater, groen zoutkoelwater, geel is smeerolie, donkerbruin zware olie, lichtbruin dieslolie, de startlucht leidingen zijn paars, lensafsluiters zijn zwart, en brandblusleidingen en afsluiters uiteraard rood. Overigens zijn dit de oude aanduidingen, tegenwoordig zijn er nieuwe kleuren in gebruik maar daar durf ik me niet aan te wagen.

Pieter

Vriend:
Dank je Pieter, die koperen leiding is ook wel erg dik voor de startlucht. De afsluiterhandwielen voor het zoetkoelwater waren voorheen trouwens rood van kleur.

Wordt de startlucht dan aan de zijde van het bordes aangevoerd?

natureboy:
Graag gedaan Jeroen, waar de startluchtleidingen en kleppen zich precies bevinden, weet ik niet exact, ik heb nooit met deze motor gevaren, wel met de TM 410,  ik zoek 't voor je uit als het schip hier weer eens ligt, na de hoofdstartluchtafsluiter komt eerst de startluchtverdeelschuif of klep, die ervoor zorgt dat startlucht toegevoerd wordt naar de cilinder, waarvan de zuiger net door top is gegaan, aan het cilinderdeksel bevind zich dan nog een klep die ervoor zorgt dat de startlucht wel in de cilinder kan toetreden , maar als de motor eenmaal draait, de verbrandingsgassen niet de startluchtleidingen in kunnen, een terugslagklep dus.

Pieter

Wim Vink:
De Holland is sinds afgelopen zondag weer voor 3 weken op zijn oude thuisbasis en maakte vanmorgen (27 juli) een ochtendvaart voor belangstellenden. Net na de Friesland kwam hij terug in de haven en zwaaide direct in de eerste kom.
Ik begrijp dat wel, daar heeft men alle ruimte in deze drukke tijden en het is veiliger ook.
Maar volgens goed historisch gebruik zou hij eigenlijk in het kommetje bij de Koegelwieck moeten zwaaien......







Foto's: © Wim Vink

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie