Auteur Topic: Holland - museumschip  (gelezen 95580 keer)

Gerrit de Boer

  • Gast
Re: Holland - museumschip
« Reactie #105 Gepost op: 12 februari 2010, 13:46:30 »
Er is ingebroken op de Holland terwijl deze bij scheepswerf Visser voor de kant lag. Een paar laptops, waarvan 1 stuk, en enige engelse ponden zijn er buit gemaakt. De bemanning wil voortaan in Harlingen over winteren i.p.v Den Helder. Het is daar al eerder voor gekomen dan er dingen werden ontvreemd. De stichting gaat nadenken of dit een optie is.
mvg G de Boer

arthur

  • Gast
Re: Holland - museumschip
« Reactie #106 Gepost op: 14 februari 2010, 14:51:03 »
De Holland in Harlingen overwinteren, dat zou ik als ouwe seun (Harlinger) prachtig vinden; maar dan wel prominent in de Zuiderhaven of Willemshaven en niet "halverwege Dokkum" in de Industriehaven.
Maar eerlijk is eerlijk, op Terschelling zou ze nog beter en mooier tot haar recht komen...

wd

  • Gast
Re: Holland - museumschip
« Reactie #107 Gepost op: 3 maart 2010, 20:52:52 »
Vorige week kwam ik terug van Texel. In Den Helder zag ik het museumschip de Holland liggen. Ik was net te laat om er een foto van te maken, maar het was wel een mooi gezicht in het dok. Groetjes:willem
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2012, 22:56:13 door wd »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #108 Gepost op: 4 maart 2010, 21:43:03 »
Maandag 1 maart jl is de Holland weer vanuit Den Helder naar Harlingen vertrokken.
Het winteronderhoud is nu zo goed als achter de rug; het nieuwe vaarseizoen kan weer beginnen (na wat laatste puntjes op de i)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #109 Gepost op: 5 april 2010, 21:36:50 »
Deze zomer gaat de Holland de eerste helft van augustus een aantal keren tussen Harlingen en Terschelling een passagiersdienst varen. Een initiatief van de Stichting Guusjen in samenwerking met Stichting Zeesleepboot Holland. Een enkeltje kost ? 20,00 en een retourtje het dubbele. Wel wat duurder dan de gewone dienstregeling, maar dan maak je van de reis wel een belevenis en je steunt het goede doel.

Klik hier voor meer infomatie op de site van de Stichting zeesleepboot Holland.



Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #110 Gepost op: 11 april 2010, 13:20:11 »
Foto's van de salon beneden en boven van de Holland. De foto's zijn gisteren gemaakt tijdens de donateursdag.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 20:25:15 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #111 Gepost op: 11 april 2010, 14:28:01 »
Gisteren even in de machinekamer van de Holland op bezoek. Ik was daar al eerder geweest, alleen toen was de machtige 10 cilinder (trunkzuigermotor  ;D) niet in bedrijf.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 20:26:16 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #112 Gepost op: 11 april 2010, 15:09:07 »
Zo'n lange hoofdmotor is lastig op de foto te krijgen in een relatief krappe ruimte.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 20:27:29 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #113 Gepost op: 11 april 2010, 20:35:12 »
Tot slot nog wat foto's voor techneuten en andere ge?nteresseerden. Heb geprobeerd om erbij te zetten wat er te zien is. Hoop dat ik geen onzin loop te verkondigen :P

foto1
Tuimelaars/klephefbomen en stootstangen/stoterstangen.
foto2
Idem maar dan dichterbij.
foto3
Veerschotel met daaronder de klepveer.
foto4
Een in- en uitlaat 'setje' van een cilinder van bovenaf, links de uitlaat en rechts de inlaat.
foto5
Een blik over de tuimelaars. De blauwe afsluiters en blauwe kijkglazen zijn voor de startlucht het zoetkoelwater die dat via de koperen leiding rechts wordt aangevoerd.
foto6
Een kijkje in de schroefastunnel.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:47:05 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #114 Gepost op: 11 april 2010, 20:36:37 »
Kijk, dat zijn nou de "kippen" zoals ze dat op Ts noemen. :)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #115 Gepost op: 11 april 2010, 20:51:55 »
Inderdaad Wim, en gelukkig pikken deze kippen langzaam, de foto's zijn namelijk genomen van een draaiende motor. Zijn wel een beetje vreemde kippen, ze houden van (diesel)olie in plaats van graan of ma?skorrels  ;)

natureboy

  • Gast
Re: Holland - museumschip
« Reactie #116 Gepost op: 11 april 2010, 21:44:27 »
Het klopt wel aardig Jeroen, echter één ding wil ik even corrigeren. De blauwe afsluiters en kijkglazen zijn niet voor de startlucht maar voor het zoetkoelwater dat de voeringen en koppen koelt, een koperen leiding zou knap moeite hebben met 30 kg/cm3. In de machinekamer zul je verschillende kleuren tegenkomen op afsluiterhandwielen en flenzen en blauw is dus zoetkoelwater, groen zoutkoelwater, geel is smeerolie, donkerbruin zware olie, lichtbruin dieslolie, de startlucht leidingen zijn paars, lensafsluiters zijn zwart, en brandblusleidingen en afsluiters uiteraard rood. Overigens zijn dit de oude aanduidingen, tegenwoordig zijn er nieuwe kleuren in gebruik maar daar durf ik me niet aan te wagen.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2012, 17:40:49 door Wim Vink »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.040
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #117 Gepost op: 11 april 2010, 23:00:15 »
Dank je Pieter, die koperen leiding is ook wel erg dik voor de startlucht. De afsluiterhandwielen voor het zoetkoelwater waren voorheen trouwens rood van kleur.

Wordt de startlucht dan aan de zijde van het bordes aangevoerd?

natureboy

  • Gast
Re: Holland - museumschip
« Reactie #118 Gepost op: 12 april 2010, 07:22:36 »
Graag gedaan Jeroen, waar de startluchtleidingen en kleppen zich precies bevinden, weet ik niet exact, ik heb nooit met deze motor gevaren, wel met de TM 410,  ik zoek 't voor je uit als het schip hier weer eens ligt, na de hoofdstartluchtafsluiter komt eerst de startluchtverdeelschuif of klep, die ervoor zorgt dat startlucht toegevoerd wordt naar de cilinder, waarvan de zuiger net door top is gegaan, aan het cilinderdeksel bevind zich dan nog een klep die ervoor zorgt dat de startlucht wel in de cilinder kan toetreden , maar als de motor eenmaal draait, de verbrandingsgassen niet de startluchtleidingen in kunnen, een terugslagklep dus.

Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Holland - museumschip
« Reactie #119 Gepost op: 27 juli 2010, 19:21:19 »
De Holland is sinds afgelopen zondag weer voor 3 weken op zijn oude thuisbasis en maakte vanmorgen (27 juli) een ochtendvaart voor belangstellenden. Net na de Friesland kwam hij terug in de haven en zwaaide direct in de eerste kom.
Ik begrijp dat wel, daar heeft men alle ruimte in deze drukke tijden en het is veiliger ook.
Maar volgens goed historisch gebruik zou hij eigenlijk in het kommetje bij de Koegelwieck moeten zwaaien......







Foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 6 december 2012, 17:20:17 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink