Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Holland - museumschip

<< < (21/65) > >>

willem boot:
Het is toch verbazend hoe weinig sommige mensen van de recente historie weten:

"Het is een direct omkeerbare motor, want de keerkoppeling of verstelbare schroef bestond destijds nog niet. "  Dat is dus 1951.

Keerkoppelingen bestonden toen al vele jaren (denk eens aan de beroemde "Brevo"-keerkoppeling met het beroemde bandje) en de 'Prins Bernhard' en de 'Koningin Juliana' van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland voeren al enkele jaren met Lips-Drunen hydraulisch verstelbare schroeven, een ontwikkeling van net voor de oorlog.

De 'Holland' kreeg een langzaamlopende direct omkeerbare motor, omdat dat volgens de theorie zo erg op een stoommachine leek en er "dus" niet zoveel kapot kon gaan. Ergens in het archief van de Rederij kwam ik letterlijk de woorden tegen "zelfs bij de slechtst denkbare bediening". Bij een kustbergingssleepboot zelfs maar denken aan een verstelbare schroef is helemaal het toppunt van onwetendheid (om het niet anders te noemen): die dingen waren enorm kwetsbaar, zoals later bij 'De Dageraad'/'Noord-Nederland' wel is gebleken. Bij het werken in de Gronden was zo'n constructie uiterst riskant. De 'Holland' kreeg daarom een schroefas waar een supertanker van nu nog jaloers op zou zijn.

Ik heb ooit nog eens een in beslag genomen chaser in Den Helder verkocht aan een Zweed, die de hydraulische  verstelbare schroef zo mooi vond dat-ie er zelfs extra geld voor over had. Wat was ik blij dat ik het kreng kwijt was.....

Als je maar zeemansachtig kunt schrijven.

natureboy:
Ach, weet je Willem, toen ik las over "mannen met baarden"  "doorgewinterde zeebenen" "Jan, Pier, etc...... en meer van die verromantiseerde onzin, heb ik de rest van het artikel al bij voorbaat overgeslagen.
De gemiddelde walslurp denkt bij zeevarenden en schepen nog steeds aan VOC en aanverwante artikelen en wat het vak van de moderne zeevarende inhoudt, ach. ik denk dat de journalistiek er niet eens een boodschap aan heeft.
Het interesseert ze  niet, ze zetten de zeeman neer als souvenir uit een voorbije tijd omdat dat door de gemiddelde Nederlander zo gevreten wordt en zij op die manier wel aan hun "targets" komen, jammer...........
Moest me ff van het hart als scheepswerktuigkundige.

Pieter

willem boot:
Dat is dan vrij aardig gedaan. 't Is goed dat die jongens op die manier kennis maken met scheepswerktuigkunde.
Bij stoommachines was dat allemaal nog een graadje erger. Ik draaide toen om de 20 en ik kan je verzekeren dat je dat nooit meer kwijtraakt.

willem boot:

--- Citaat van: dageraad op 13 november 2009, 07:38:46 ---Ach, weet je Willem, toen ik las over "mannen met baarden"  "doorgewinterde zeebenen" "Jan, Pier, etc...... en meer van die verromantiseerde onzin, heb ik de rest van het artikel al bij voorbaat overgeslagen.
De gemiddelde walslurp denkt bij zeevarenden en schepen nog steeds aan VOC en aanverwante artikelen en wat het vak van de moderne zeevarende inhoudt, ach. ik denk dat de journalistiek er niet eens een boodschap aan heeft.
Het interesseert ze  niet, ze zetten de zeeman neer als souvenir uit een voorbije tijd omdat dat door de gemiddelde Nederlander zo gevreten wordt en zij op die manier wel aan hun "targets" komen, jammer...........
Moest me ff van het hart als scheepswerktuigkundige.

Pieter

--- Einde van citaat ---

Pieter, ze hebben evenmin ook maar het minste idee van het vak van "waterboer" in de wat minder recente tijden. Zoals je weet heb ik zelf nog op de laatste stoomschepen gevaren en daar was het niet anders: kwam er weer zo'n stoomfanaat lamenteren dat "stoom leeft" en dergelijke onzin. Die had geen idee van het werk en de werktijden die je daaraan kwijt was. Nooit gehoord van hoeveel steenkool er in een uur doorheen ging dat je op je eentje moest verstouwen ("1 kg/IPK/hr" in het gunsigste geval). Geen idee van machine voorverwarmen en wat daarbij kwam kijken. Geen notie van geklapte vlampijpen en ondichte luchtpompen en dat soort ongein. Liep zulk spul smoorverliefd naar je schone vloerplaten te kijken met bagger aan z'n poten. Verschrikkelijk. Ik vind scheepsmachines nog steeds om van te watertanden, hoe moderner hoe mooier, maar dan ga je niet  "romantisch" lopen doen. Zeker niet in de vorm van "Hollands Glorie". Ik ken diverse mensen uit de Rederijtop die alleen al bij het horen van die term rood aanlopen, of op z'n machinists gezegd: over de rooie gaan. Gelijk hebben ze.

En och, toen Henk Oosterbeek en ik de Stichting Zeesleepboot destijds oprichtten, wisten we dat we dit soort gevoelens als marketingtruc moesten inzetten. Je moet nu eenmaal je centen boven water varen.

arthur:
Uit de HARLINGER COURANT van gister 5 januari 2010, auteur niet vermeld:
Citaat:
"De uitgebreide revisie van de 10 cilinder Werkspoor motor van de zeesleepboot Holland is op een haar na gepiept. Twee maanden lang lag de Holland aan de meerkabels in de Visserijhaven van Harlingen. In samenwerking met het in Harlingen gevestigde revisiebedrijf W?rtsil?, zijn alle zuigers, zuigerveren en cilinderwanden van de nu bijna 60 jaar oude Werkspoordiesel geresiveerd en vernieuwd. Het is de grootste onderhoudsbeurt van de motor in het lange leven van de (voormalige) zeesleepboot. Vandaag (5-1-'10 dus) worden de laatste leidingen weer aangebracht, waarna kapitein Vliegers woensdag de motor zal opstarten om te proefdraaien. Volgende week vertrekt de Holland naar Den Helder, waar het schip wordt drooggezet voor onderhoudwerkzaamheden aan het onderwaterschip."
Einde citaat.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie