Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Minister Kraus

<< < (3/13) > >>

willem boot:
Met "Stadium III" zal hij bedoeld hebben de bouwfase, dus de situatie na een aantal wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke staat van aflevering. Of dit "III" is zou ik niet kunnen zeggen. De Kraus is gebouwd met een achterover hellende schoorsteen + mast met steng en gaffel. Alkmaar packet heeft dat begin jaren '10 twintigste eeuw vervangen door een loodrecht staande schoorsteen zoals op dit plaatje. Volgende (bekende) wijziging was het aanbrengen van twee extra reddingssloepen in verband met mijnengevaar in de mobilisatie '14-'18. Na de overname van de TSM door Doeksen in 1923 is er nog wat gerommeld met de mast/masten, overigens op onbekende data.
Ik ben altijd erg terughoudend met het nummeren van bouwfases, omdat veel wijzigingen aan een schip niet meer te documenteren zijn anders dan aan de hand van foto's, waarvan we meestal de exacte datum niet kennen. Omdat bij sommige schepen foto's erg zeldzaam zijn, weten we bijvoorbeeld ook lang niet altijd of er tussendoor misschien toch nog niet iets anders is gewijzigd. Uiteindelijk is er vrijwel geen schip, waaraan niet ooit iets is veranderd, dus wat dat betreft is enige terughoudendheid aanbevelenswaardig.

Gijsha:
Bedankt Willem, ik denk dat je gelijk hebt. Om het een en ander te verduidelijken post ik nog een foto ("stadium I"), verzonden vanaf Terschelling en gestempeld in Twello op 4 september 1911. Inderdaad, de schoorsteen leunt nog achterover. De uitgave is van P. Stobbe Lzn, West-Terschelling.

Gijsha:
De volgende, helaas niet onbeschadigde opname van de Minister Kraus ("stadium IV"). Datum poststempel: 24-10-1929. Uitgave: H. Duyt, "De Toko", West-Terschelling.
ex collectie Hesselink.
Enjoy!

Gijs Hesselink

willem boot:
Gijs,

de uitgave is van H. Duyf (met een f, geen t), "Toko". Duyf was iemand die een winkeltje had ("De Toko") en vanaf omstreeks 1910 op TS veel fotografeerde. Zijn zoon, Jan Duyf, heeft dat later voortgezet. De schitterende glasplaten (grotendeels 18x24 cm) zijn nu in Het Behouden Huys. Duyf heeft ook ergens begin jaren dertig de schitterende serie foto's gemaakt van de stampende eerste Holland. Als de rederij foto's wilde van hun stoomschepen, dan werd Duyf wel verteld dat hij even wachten moest tot het 'schopje teer" op het vuur lag, dan rookte het zaakje lekker en dat vond men mooi.

Gijsha:
Een aardige ansicht (Copyright Coerdes) van de Minister Kraus en de witte Schellingerland. De vuurtoren bekijkt het allemaal van grote hoogte.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie