De snelheid van de 'Minister Kraus' werd door de Harlinger Courant ijn 1907 opgegeven als 11 kn. ("SSS" pag. 180 e.v.) bij 275 IPK. De resultaten van de proefvaart op de gemeten mijl voor Texel, 26 augustus 1907, heb ik niet gevonden en zijn ook niet in de Texelse Courant verschenen, wat gewoon anti-propaganda was i.v.m. de TESO-affaire.
Die 11 knoop houd ik overigens voor onwaarschijnlijk, want dat was voor die tijd een top speed die maar weinig van dit soort bootjes haalden. Van de in 1896 en 1900 gebouwde schroefstoomboten Schelde en Minister C Lely/Minister Ph W van der Sleijden weet ik dat ze dat haalden (zelf nog op gevaren), maar dat waren tot eind jaren 50/begin jaren '60 uitzonderingen, ze liepen alles in die tijd voorbij.
Ik denk dat de Kraus niet sneller dan 9 kn liep. Reistijd al naar gelang tij/wind tussen de 2 en 2 1/2 uur.
De 'Schellingerland' (2) ex- 'Dokter Wagemaker' liep bij tegenwind (!) niet veel harder dan 8 kn. De Werkspoor motor was te zwak. Ik heb net na de verkoop aan de TSM in '64 een tussenreisje heen en weer met dat ding gemaakt naar TS, wind NW 6-7, tij tegen, dik twee en een half uur. Wel een oergezellig schip. Vee en stukgoed los op het voordek. De verticale stoomketel stond er toen nog in voor stoomstuur, fluit, verwarming en sirene.