Veerboot Willem de Vlamingh is vanaf nu LNG hybride. Hiervoor werd de Willem in drie maanden tijd ingrijpend aangepast: een megaproject, dat deze week succesvol door de samenwerkende partijen kon worden afgerond. Een belangrijke stap richting schoner en duurzamer vervoer over water.
Tijdens een intensieve verbouwing is onder andere een accupakket van 900 kWh geplaatst. Hierdoor kan het schip energie die normaal verloren zou gaan, nu opslaan en hergebruiken. De opgewekte stroom wordt onder andere gebruikt voor:
• de energievoorziening aan boord (zoals verlichting, horeca-apparatuur en navigatie),
• het elektrisch in- en ontschepen (zero emissie), en
• het aandrijven van de extra boegschroeven voor betere manoeuvreerbaarheid.
’s Nachts worden de batterijen bijgeladen met walstroom, wat zorgt voor een lager brandstofverbruik. Zodra er meer walstroom beschikbaar is, zal het schip nog minder LNG nodig hebben.
Wereldprimeur: Bijzonder is, dat de techniek waarmee elektriciteit wordt opgewekt uit de hoofdmotoren via permanente magneetgeneratoren, wereldwijd niet eerder is toegepast op een schip met gasmotoren. Het concept werd bedacht door onze eigen technische medewerkers en in samenwerking met specialisten van o.a. Werft Shipbuilding, Damen Shiprepair, Piet Brouwer Elektrotechniek, VCU en MG Energy Systems gerealiseerd.
Na een geslaagde proefvaart is het schip sinds vandaag weer in de vaart, klaar voor de drukke paasperiode. Zusterschip Willem Barentsz krijgt begin 2026 dezelfde duurzame upgrade. Met deze aanpassing zet Rederij Doeksen een volgende stap richting een volledig emissievrije veerdienst.
Meer lezen over dit innovatieve project? Ga naar
https://www.rederij-doeksen.nl/willemdevlaminghhybride (credits foto's: Jitze Landman, Harm Reijnders, Arjen Sipma en Flying Focus)