Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Willem de Vlamingh

<< < (13/37) > >>

Vriend:
Willem de Vlamingh vanmiddag in de Nieuwe Industriehaven bij Nesta Shipping B.V..

Foto's: © Jeroen Vriend

Evert Jan:
Eindelijk met eigen ogen  ;)

arthur:
In de Leeuwarder Courant van donderdag 27 augustus:
Citaat
DOEKSEN PAST CATAMARANS AAN
 Harlingen:   Vlielanders zullen nog een tijdje moeten wachten voordat zee aan boord kunnen stappen van de nieuwe veerboot van Doeksen.
Rederij Doeksen stelt de introductie van de catamaran Willem de Vlamingh uit tot, zoals nu blijkt, eind dit jaar. In juli, toen de Willem Barentsz in gebruik werd genomen op het traject Terschelling - Harlingen, werd nog uitgegaan van september.
Het klaarmaken van  de boot is in een vergevorderd stadium, volgens woordvoerder Hanny Wentink, maar "de ervaring die we momenteel opdoen met de WB heeft geleid tot  een aantal verbeteringen die we ook graag meteen op de WdV doorvoeren".
De WB en daarna ook de WdV worden voorzien van stillere voortstuwingsschroeven. Daarna wordt het boegschroefvermogen vergroot. Daarvoor moeten beide schepen worden drooggezet in Harlingen. Ook zal er uitgebreid proefgevaren worden met de WdV voordat die in de dienstregeling wordt opgenomen. De komst van de nieuwe schepen verliep niet geruisloos. Ook het trainen van de bemanning neemt meer tijd in beslag dan verwacht, erkent Wentink. Door de seizoendrukte, extra afvaarten door Corona en het feit dat het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling (waar simulatortrainingen gevolgd worden) een aantal maanden gesloten was, kon maar een beperkt aantal bemanningsleden opgeleid worden.
"De catamarans zijn wat betreft aandrijving unieke schepen. Alle bemanningsleden zijn en waren voldoende gecertificeerd om met de schepen te varen, maar niet iedereen had nog evenveel ervaring met de nieuwe voortstuwing door roerpropellors en de nieuwe gastechniek aan boord",  legt Wentink uit, Inmiddels heeft het Instituut de deuren weer geopend en zijn de trainingen hervat. Doeksen kampte tevens met veel tegenslag in de bestaande vloot. Zo is m.s. Vlieland na een aanvaring in Harlingen lange tijd (ruim 5 maanden) uit de vaart geweest. Snelboot Koegelwieck kampt de laatste weken met een terugkerend probleem dat optreedt door een te hoge temperatuur in de motoren. Ze ligt momenteel op de werf in Harlingen...
Einde citaat LC.
In een vraag van mij wat er met de Midsland gaat gebeuren, antwoordde de rederij mij, dat deze pas wordt verkocht als de WdV helemaal klaar is en de bemanningen voldoende zijn getraind...

Leen:
Je ziet de Midsland dan ook al weer in de dienstregeling terugkomen.
In september is ze er weer naar Terschelling i.p.v. de WB en in november is ze ook weer naar Vlieland actief.
De fans zullen er blij mee zijn, echter niet iedereen zoals je op verschillende Facebook sites kunt lezen.

arthur:
Nou ja, dat kan ik me wel enigszins voorstellen Leen, vooral voor de Vlielanders, die iedere keer de ouwe meuk van TS Koegelwieck, Friesland 1956 en Midsland) krijgen. De Midsland heeft nu eenmaal enkele gebreken door haar leeftijd, maar ze is nog steeds absoluut veilig; en beter een veilige ouwe dame, dan een enigszins jong, dartel, mooi, maar af en toe onberekenbaar jong kind waarvan de "ouders niet precies weten hoe er mee om te gaan...
Het viel mij trouwens op dat de meeste social media "klagers" vrij jonge toeristen en Vlielander horecamensen zijn ...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie