Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Willem de Vlamingh

<< < (30/37) > >>

Bootjesfan:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 14 januari 2022, 17:01:28 ---De prijs voor LNG zit rond de 1500 $/ton MGOe, terwijl de gasolie circa 800 $/ton kost. Blijkbaar verbruikt de friesland niet twee keer zoveel als een van de Willems...

--- Einde van citaat ---

Dat is geen kattepis, is wel een groot verschil ....... De Willems blijven voorlopig wel ff liggen denk ik.

borie:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 14 januari 2022, 17:01:28 ---De prijs voor LNG zit rond de 1500 $/ton MGOe, terwijl de gasolie circa 800 $/ton kost. Blijkbaar verbruikt de friesland niet twee keer zoveel als een van de Willems...

--- Einde van citaat ---

Maar is de energie van LNG en gasolie het zelfde? Met andere woorden heb je net zoveel m3 gasolie als gas nodig voor een overtocht? Of heb je veel meer gas of juist gasolie nodig?

Bootjesfan:
Bij een auto op gas, verbruikt ie meer gas per km dan op benzine, misschien is het hier hetzelfde. Maar als de gasprijs blijft stijgen, dan kunnen de 2 Willems dus bijna niet uit om in de vaart te houden.

borie:
Bij LPG wel, maar bij LNG lijkt het anders te zijn:

https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/kennisbank/brandstof-besparen/wat-is-het-brandstofverbruik-van-een-lng-truck.html

PiebeJanMan:
Energiedichtheid LNG is ca. 48,6 MJ/kg versus 42,8 MJ/kg voor Gasolie. Echter qua volume-dichtheid zit LNG op ca. 0.43 kg/l en gasolie ca. 0,85 kg/l. Dus neemt LNG ca. 2 keer zoveel volume in en bovendien moet de LNG in speciale gekoelde tanks bewaard worden.

De echte prijs van LNG per ton is ca. 1780 $/ton, maar bevat per ton meer energie dan gasolie. Omgerekend kom je dus op de eerder genoemde ca. 1500 $/ton uit omgerekend naar energiedichtheid van gasolie (daarom ook MGOe=MGO-equivalent).

Weet de getallen niet exact, maar de Friesland zal per enkele reis ca. 850 kg (1000 liter) gasolie verbruiken en een Willem ca. 600 kg (1400 liter) LNG.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie