Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Willem Barentsz

<< < (75/75)

arthur:
Ja, ze kunnen beter Harlingen op de kont zetten van de Willems en de Noord Nederland :P ;D

L.Noorman:
Via omroep Zilt:

"De Willem Barentsz is dinsdagmiddag tegen zeilschip de Elizabeth getikt. De veerboot kreeg een blackout en kwam met ‘een schampertje’ tot stop.

“Een hele goeie manoeuvre,” vertelt Alwin Wuffen van de Elizabeth. “Alle lof voor de kapitein.”

Het schip heeft alleen lakschade opgelopen. “Het kan gebeuren, dat kan geen naam hebben. We moeten alleen even een stukje verven.”

Door de storing aan de Barentsz liepen de afvaarten tussen Harlingen en Vlieland dinsdag wel vertraging op. En woensdagmiddag voer een sneldienst in plaats van de langzame boot."

arthur:
de sneldiensten voeren die middag omdat de Noord Nederland en Friesland Harlingen -Terschelling deden, Willem Barentsz met een storing in Harlingen tegen de kant bleef, de Vlieland bij (niet op) de werf ligt en de Willem de Vlamingh een paar uurtjes moest brandstof bunkeren...tsja, en toen waren de bootjes op...

cupdruchan:
sinds vandaag weer de Barendsz als hoofdboot op de dienst..

PiebeJanMan:
Nog iets meer informatie;

https://werft.nl/rederijdoeksen/?fbclid=IwY2xjawEiwvxleHRuA2FlbQIxMQABHZwKvxHI0YmzvmhY3t5gqrRFRKKK3kkGi7sJyHEZsKtHxrmGqNT9ipFAkQ_aem_7LJprqbS8Bcu0tnpLzhg7Q



--- Citaat ---Nieuwe opdracht voor Werft Shipbuilding van Rederij Doeksen
URK, Juli 2024

LNG-veerboten in Harlingen ondergaan verbouwing.

Werft Shipbuilding heeft onlangs een nieuwe opdracht ontvangen voor de aanpassing van de twee LNG-catamarans van Rederij Doeksen in Harlingen. Deze schepen, de Willem de Vlamingh en de Willem Barentsz, zijn gebouwd in Vietnam, werden in 2020 opgeleverd en varen momenteel op de veerdienstverbinding tussen Harlingen en de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland.


Vergroting inzetbaarheid, vermindering emissies

Om het manoeuvreergedrag te verbeteren en het milieu nog meer te ontlasten is er gekozen om de huidige installatie aan boord een grote update te laten ondergaan. Dit zal uiteindelijk leiden tot besparing van brandstof, vermindering van de uitstoot en verbetering van het manoeuvreergedrag en daardoor de inzetbaarheid van de schepen.

Gekozen is om de huidige configuratie aan te passen door permanent magneetmotoren achter de hoofdmotoren te plaatsen, de huidige accupakketten te vervangen door accupakketten met een grotere capaciteit en aan beide zijdes van het schip een extra boegschroef te plaatsen. Het geheel wordt aangesloten op twee nieuw te leveren DC-panelen (Direct Current) met een koppeling naar de bestaande hoofdschakelborden.

De accu’s worden opgeladen tijdens de overtocht naar Harlingen of Terschelling / Vlieland, waardoor in de havens emissie loos kan worden geladen/gelost. Door de plaatsing van een extra boegschroef wordt het manoeuvreergedrag van de schepen vooral bij slechtere weersomstandigheden aanmerkelijk verbeterd.

Geheel nieuw DC Power Management Systeem

Voor deze installatie is een geheel nieuw DC Power Management Systeem ontworpen door de combinatie Piet Brouwer Elektrotechniek en Marble Automation. VCU/TCD levert het aluminiumwerk , VETH Propulsion de boegschroeven, MG Energy Systems de accu’s, HR Piping het leiding- en appendagewerk. Marimecs verzorgt een deel van het engineerings- en tekenwerk.

De directie van Werft Shipbuilding is zeer verheugd met deze nieuwe opdracht. De engineering en voorbereiding inclusief het maken van een uitgebreide testopstelling van het nieuwe systeem, wordt voorbereid en uitgevoerd op Urk.

Planning

Begin volgend jaar komt als eerste de Willem de Vlamingh voor de kant in Harlingen om daar de verder inbouw en in bedrijfstelling te voltooien. Als alles volgens planning verloopt, volgt de Willem Barentsz begin 2026.
--- Einde van citaat ---

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie