Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Willem Barentsz

<< < (69/75) > >>

Bootjesfan:
Maar als de prijs weer gedaald is, dan zou je toch zeggen dat de beide Willems weer als hoofdboot zouden moeten varen en de Friesland weer als reserve? In het convenant staat dat dat ook zou moeten, of heeft Doeksen dispensatie gekregen voor het kalenderjaar 2023?

Niels:
Maar hoe zit dat Teso heeft de Texelstroom vaart ook op lng Maar die varen op een andere soort gas

PiebeJanMan:
De brandstofcrisismaatregelen zijn voor 'héél' 2023 en zijn ingestemd door de minister, zie berichten hieronder.
TESO heeft op de Texelstroom inderdaad mogelijkheid om op CNG te varen, echter er kan ook alleen op diesel gevaren worden.



--- Citaat ---https://www.rederij-doeksen.nl/brandstofcrisis

Toelichting Brandstoftoeslag
Momenteel betalen passagiers een brandstoftoeslag bovenop hun bootticket. Deze tijdelijke brandstoftoeslag zorgt er - samen met een flink pakket aan besparingen - voor, dat de effecten van de extreme brandstofprijzen worden gedempt, de dienstregeling op een verantwoorde en kwalitatief hoogwaardige manier kan worden uitgevoerd en wij ook na deze brandstofcrisis blijven beschikken over voldoende, gekwalificeerde medewerkers. Heel belangrijk, zeker in deze tijd.

Voorstel tot verlagen of afschaffen brandstoftoeslag
Inmiddels hebben we het effect van de brandstoftoeslag op het eerste kwartaal van 2023 kunnen evalueren en voor een langere periode brandstof kunnen inkopen. We hebben daarom een voorstel ingediend bij onze concessieverlener, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de toeslag te verlagen of af te schaffen. Het voorstel is momenteel in behandeling. Uiterlijk begin mei verwachten we een reactie terug van het Ministerie en brengen we onze reizigers hiervan op de hoogte.

Terugbetalen eventueel te veel betaalde brandstoftoeslag
Over hoe en op welke termijn de eventueel te veel betaalde brandstoftoeslag aan reizigers wordt terugbetaald, hebben we ook een voorstel gedaan. Ook dit voorstel is in behandeling.


Directeur Dirk Spoor over de maatregelen voor de veerdienst naar Terschelling en Vlieland.

Meer over de brandstoftoeslag: toestemming, hoogte, duur

Op 19 oktober 2022 werd bekend, dat onze concessieverlener, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, toestemming heeft gegeven voor een tijdelijke  brandstoftoeslag om de gevolgen van de extreme brandstofprijzen te dempen. Deze toeslag komt bovenop de reguliere tariefindex van 2,6%.

De brandstoftoeslag geldt voorlopig alleen voor boekingen in het jaar 2023 en bedraagt voor toeristen 16,5%. Voor voertuigen van toeristen bedraagt de toeslag 20,5%. Omdat het effect voor eilanders (zeer frequente reizigers) het grootst is, geldt voor hen een lagere brandstoftoeslag van 4,5% op alle kaartsoorten (personen en voertuigen).

Houders van de Familiepas, Vaste Reizigerspas, Debiteurenpas en Forenzenpas betalen 16,5% brandstoftoeslag op hun boottickets en 20,5% op hun autoboekingen. Eilanderpashouders zijn afhankelijk van de veerdienst en betalen als meest frequente reizigers 4,5% op alle ticketsoorten.

Mocht de prijs van LNG in 2023 structureel fors dalen, dan zal de brandstoftoeslag in de loop van 2023 worden afgeschaft of verlaagd, als dat verantwoord kan. Dit wordt vlak voor, tijdens en na het seizoen beoordeeld.

De staatssecretaris heeft ook ingestemd met het onderzoeken van de opties om ons financieel te ondersteunen, zodat de brandstoftoeslag zo snel als mogelijk verlaagd of afgeschaft kan worden. Op dit moment is een dergelijke mogelijkheid er nog niet.

Veel gestelde vragen
Welke kostenbesparende maatregelen zijn nog meer genomen?

We hebben per 13 september 2022 de volgende kostenbesparende maatregelen genomen:

1. Het ms Friesland wordt ingezet in de hoofddienst op de lijn Terschelling, grotendeels i.p.v. LNG-schepen ms Willem Barentsz en ms Willem de Vlamingh (die wel de extra afvaarten blijven verzorgen op drukke dagen);
2. Omdat het ms Friesland een grotere autodekcapaciteit heeft, zijn er iets minder afvaarten van de autoveerboten van en naar Terschelling nodig. De totale capaciteit per dag verandert niet;
3. Omdat het ms Friesland minder duurzaam is dan de LNG-veerboten, laat Rederij Doeksen dit schip sinds medio september 2022 op een biodiesel varen, waaraan 7% HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een brandstofadditief zijn toegevoegd. Op die manier wordt de extra uitstoot door het inzetten van ms Friesland in de hoofddienst zoveel mogelijk beperkt;
4. De vaartijd van de LNG-schepen gaat van 1 uur en 50 minuten naar 2 uur. Op deze schepen levert dit een significante besparing op doordat zij op LNG varen en juist deze brandstof extreem duur is. De dienstregeling wijzigt hierdoor niet.
 
Dit kostenbesparende pakket zullen we in elk geval tot eind 2023 voortzetten.
--- Einde van citaat ---

Niels:
 Ag ems kan met hun lng schepen ook op diesel varen maar doeksen toch niet met de Willemen

IALA:

--- Citaat van: Bootjesfan op 18 april 2023, 07:34:17 ---Het valt mij op dat de LNG schepen van AGEms gewoon hun diensten varen als hoofdboot en dat dat bij Doeksen nog steeds niet het geval is. Kopen die hun LNG daar goedkoper in? Wie weet het antwoord?

--- Einde van citaat ---

Zijn Duel Fuel (DF) motoren, kunnen op zowel gasolie als LNG met gasolie varen (er is altijd een percentage gasolie (pilot fuel ±5%) nodig bij LNG bedrijf omdat gasolie motoren compressieontsteking zijn en LNG niet zelf ontbrandbaar is).
MTU's op de Willems zijn geen DF motoren en kunnen alleen op LNG draaien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie