Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen
Willem Barentsz
arthur:
Dit had ik nog niet eerder gezien, via de webcam-harlingen: de WB die met zijn kop een beetje De Kom indraait om vervolgens achteruit de haven van TS uit te varen...Tis weer es wat anders, op haar maidentrip met passagiers deed ze precies het zelfde in Harlingen, helemaal tot buiten toe achteruit de haven uit
PiebeJanMan:
Zondagavond had de Willem Barentsz haar eerste geplande dienstreis met passagiers naar Vlieland (Na 29 november vorig jaar inval i.v.m. brand MS Midsland). Toevallig even via de webcam op Vlieland gekeken. Het aanmeren duurde enorm lang. Ze is 18.05 van Harlingen vertrokken en om 19:44 was ze met de neus bij de veerdam (er werd langzaam gevaren in de Vliesloot, ik denk om te wachten op de oude Friesland). Toen begon het eindeloze voor- en achteruit steken zonder dat ze de goede kant op leek te draaien. Na ca. 7 minuten had ze eindelijk de 'draai' te pakken, ik kon niet goed zien of ze intussen een voorspring vastgemaakt hadden. Uiteindelijk om 19:57 aangemeerd en nog net vóór acht uur kwamen de eerste mensen/auto's van boord. Vaartijd: 1 uur 55 minuten...
Zo lang duurt het aanmeren met de Vlieland soms als er een flinke westenwind staat. Echter, zondag was het 'gewoon' Bft 3-4 WZW. Met de draaibare schroeven (thrusters) van de WB zou je denken dat het sneller moet kunnen dan met de schroeven+roeren van de Vlieland.
En de oude Friesland (1956) deed intussen de overtocht in 1 uur en 40 minuten...
Een paar beelden van de Webcam jachthaven vlieland en VVV Vlieland
Christian:
Nee, hij voer zo langzaam omdat hij even op zoek was naar zijn planken. Want bij het zien van de FRIESLAND I trok hij de juiste conclusie:"Daar komt de Terschellinger boot al: Passagiers naar Vlieland - klaarmaken voor de overstap." :P
De eerste dienstreis vond plaats op 29 november 2020, toen MIDSLAND met motorpech in Harlingen lag, of telt dat niet?
PiebeJanMan:
OOh, inderdaad, alweer vergeten. Er is vorig jaar veel gebeurd natuurlijk. Zal het even aanpassen
arthur:
een kapitein is (soms) ook maar een mens, Redmer....
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie