Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen
Willem Barentsz
Marten-Jan van Zanden:
We kunnen niets meer verwachten. Wat heeft Doeksen in mijn ogen een blunder gemaakt door in Azië de nieuwe schepen laten bouwen.
Al meer dan een jaar liggen ze in Harlingen vanwege ondergelopen vloertjes. Hier is veel meer aan de hand. Volgende nieuwe schepen gewoon in Nederland laten bouwen.
arthur:
Tsja, de rederij waarvoor ik vaar, laat zijn schepen in China bouwen; daar mankeert, eenmaal in de vaart, ook altijd wel wat aan, maar de visie van de baas is: "Het is daar in Azië zóveel goedkoper als in Europa (Roemenië/Bulgarije) en nog veel goedkoper als in de EU, vertimmer er maar voor een miljoen aan als ze eenmaal in dienst zijn, dan blíjven[b][/b] ze nóg goedkoper". Alleen kan dat nu eenmaal niet met een passagiersdienst, werken aan het schip tijdens de overzet dienst. Ik weet niet waar jouw verdachtmakingen op zijn gebaseerd MJ, maar het lijkt me heel stug, dat Doeksen met deze situatie, (waterschade aan de nieuwe schepen door foutief parkeren op de zware ladingboot en zoutwater schade aan bekabeling en motoren op de Vlieland) tevreden is. De bekabeling op ms Vlieland in gigantisch, alles moet zo'n beetje verwijderd en na reparatie weer opnieuw geïnstalleerd worden, een gigaklus. Tel daar de beperkingen, opgelegd door de regering vanwege de corona en het gemopper van veel eilanders bij op, dan heb ik meer het idee van onmacht door overmacht, dan "er is meer aan de hand"...
Komend Pinksterweekend zullen er weer veel mensen naar de eilanden willen, extra diensten zijn ingevoegd, maar of dat genoeg zal zijn... misschien komt de oude, mooie Friesland wel effe helpen … (is -ook- speculatie en fantasie van mij)
Leen:
Wat Doeksen misschien wel had moeten doen, maar dat is achteraf praten, is dat ze beter hadden moeten kijken naar de Amerikaanse eigenaar van de bouwwerf, Ezra, die al snel failliet ging. De dochter van Ezra, Triyards een Australisch bedrijf en exploitant van de werven werd daarin meegezogen, Doeksen heeft beide schepen daar onaf weggekocht anders hadden ze helemaal niks gehad. Dat dit alleen daar gebeurd is onzin natuurlijk. Irish Ferries en Britanny Ferries krijgen hun nieuwbouw schepen niet omdat de Duitse werf FSG failliet is. De ferries moeten nu opnieuw besteld worden waarschijnlijk. Stena Line daarentegen is zeer tevreden met zijn opdracht voor 8 ferries in China. Ze komen op tijd en zijn prima. Als Doeksen in Nederland had besteld, bij Damen bijvoorbeeld, waren ze ook zeker hier niet gebouwd. Wat wordt op passagiersgebied hier überhaupt nog gebouwd, van de grotere schepen is de laatste de Kon. Beatrix uit 1986 geweest en op dezelfde werf de Friesland.
Humtidumty:
Met jullie reacties in het achterhoofd is het bijzonder dat de Meyer werft het toch voor elkaar krijgt om de portefeuille gevuld te krijgen en dan komt meteen de vraag op waar de schepen voor de duitse wadden-rederijen worden gemaakt.
Voor zover ik dit kan vinden lijken die schepen wel allen in Europa te zijn gemaakt.
Hoe kunnen ze dat wel doen, maar Nederlandse rederijen niet?
Leen:
Meijer doet het fantastisch, eigenlijk een Hofleverancier van cruiseschepen. Ze hebben ook een werf in Finland. Hoewel ik in mijn vorige bericht wel erg pessimistisch was, van der Giessen de Noord heeft tot zijn sluiting nog wel meer gebouwd is er in Nederland niet veel over. Celebrity Cruises heeft in Lobith nog wel een klein cruiseschip laten bouwen recent maar dat was het het dan ook wel. Doeksen heeft ivm met het bouwen van de Noord Nederland en later de Vlieland goede ervaringen met Sea Transport Solutions opgebouwd. Triyards cq Strategic Marine is of was ook Australisch en heeft daar een connectie mee, wellicht heeft het daarmee mee te maken. Dat het door het faillissement van Ezra zo fout is gegaan is domme pech denk ik.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie